lillemy83 Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 jeg er såå sliten!! vesle gutt på kun 2 uker ilskriker hele dagen og kvelden.. od da mener jeg skikkelig ilskriking. han sover kun 2 timer ca på en dag..ellers er han våken hele dagen og kvelden og bare skriker=( er redd han har fått kolikk.. det virker som han har veldig mage smerter da han vrir seg i smerter..så tror nok det er luftsmerter han har! jeg ammer,men spiser ikke noe spesielt som han burde reagert på.. så vurderer å prøve mors melk erstatning å se om det blir bedre.. han gaper også etter puppen hele tiden..men han får nok mat pga jeg veide han hos helsesøster og da hadde han gått opp 400 gram på 1 uke..så melk har jeg nok av. noen som har vært i samme situasjon?? og er det noen som har merket forbedring etter å byttet over til morsmelk erstatning?? PLEASE kom med råd!!
Gjest mphs Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Ikke bytt ut ammingen med erstatning. For i kveld kan du prøve sukkervann. Kok litt vann og løs opp noen ts. sukker i, kjøl ned og gi noen ts til ungen. I morgen ringer du enten en manuellterapaut eller en kiropraktor og får en time så fort som mulig.
lanoforliten Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Stakkars stakkars dere!!!!!!!! Får helt vondt når jeg leser innlegget ditt. Hold ut, det går over, en mager men sann trøst... Prøv det de har sagt over her pluss kutt ut melkeprodukter i din egen kost!! Og få han til å rape skikkelig etter måltidene... Lykke lykke til... Hilsen en som også har hatt kollikkbarn....
Gjest Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Huff.. Bare holdt ut, største trøsten er at det går over:-) Jeg har vært der selv, så jeg vet hvordan det er.. Jenta mi er 4mnd imorgen, og hun har endelig blitt bedre! de 2 siste ukene har vi hatt en helt annen baby.. Men det kan gå over før altså.. Tips jeg har fått (ikke prøvd alle selv): -Gi mindre og hyppigere måltider og pass på at han får rapet godt etter hvert måltid. (kanskje du har veldig mye melk, og hvis det kommer litt mye i gangen kan det hende han svelger mye luft og får litt for mye melk i gangen som kan gi mageknip) - ammete, el fenikkelte (ammete til deg, fenikkelte kan gies rett til baby) - minifom - manuellterapaut, akupunktur, kiropraktor el osteopat. - finne ut om det er noen spesielle matvarer du spiser han reagerer på.. Verst er vel løk, kål erter ol tror jeg. Men det er forskjellig, så det må man prøve seg frem på. Tror ikke det hjelper å bytte til mme desverre..Vi fortsatte med ammingen hvertfall, prøvde noen mme måltider og merket ingen forskjell. Bare hold ut, det kan være noen tøffe mnd med svette, frusturasjon og alt som hører med, men det går seg til etterhvert :-) Lykke til
TinaP Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 MME'ene som finnes på markede i dag er gode erstatninger. Jeg ammet selv til gutten var 10 mndr. Han hadde også kolikk, men ikke som du beskriver. Forsøk mme noen dager, mens du pumper deg, og forsøk så å amme igjen. Da finner du i hvert fall ut om det er noe med melka?
Gjest Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 og så må jeg bare legge til litt til..ble litt mye her nå, sorry.. Krydder kan de reagere på og..feks sterkt krydder som tacomix osv. Jenta mi tåler mye mere nå, men det jeg fremdeles må være forsiktig med er sterkt krydder og jordbær, det får hun mageknip av. Når det gjelder kutting av melkeprodukter kan du jo prøve. Fikk også det rådet fra HS, men det funket nada! Jeg ble helt stressa tilslutt selv, for det var jo ikke noe igjen jeg kunne spise, og uansett hva jeg spise så skrek hun.. Men du kan jo alltid prøve det om ingenting annet funker.. Lykke til igjen, håper det går seg til for dere fort!
super76 Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Jeg gikk til en naturmedisiner - det gikk da over. Da var gutten to uker! Bor du i Oslo-område så kan du sende meg en PM og så kan du få nr hennes. Hun er dyktig på akkurat dette:-)
Madamina Skrevet 20. november 2008 #9 Skrevet 20. november 2008 Vår første tass skrek timesvis de første to ukene og hadde skikkelig vondt i magen. Da vi endelig fikk han til å rape etter hvert eneste måltid (kunne ta 30 minutter med byssing og bæring før rapen kom), gikk det over. Ikke sikkert det er en så enkel løsning, men det var det med oss. Ingen effekt på å kutte ut melk hos meg.
Nattinatta Skrevet 20. november 2008 #10 Skrevet 20. november 2008 har selv vært der, et er vanvittig slitsomt. En mager trøst, det går over etter hvert.... Høres ut som kolikk, men kolikk kan ha mange årsaker. Jeg anbefaler: akupunktør manuellterapeut, som er spesialist på småbarn og KISS sukkervann når smertene og skrikene er veldig ille. det er ikke farlig å gi! 1dl vann og 1 ss sukker. bøye bena opp mot magen og strekke de tilbake. det kan hjelpe dem med å få ut luft og press i tamen bæretøy! reddet oss og våre rygger! hos noen funker også minifom kiropraktor fenikkelte babymassage
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 20. november 2008 #11 Skrevet 20. november 2008 ÅÅÅ! Føler sånn med deg! Vært der selv. Er akkurat ferdig med 3 mnd illskriking, og vet at det antakelig ikke finnes noe som er værre! Søk hjelp med det samme, ikke vent. Selv om det ikke behøver være kolikk så kan det være lurt å komme i gang med evt behandling. Først med legen og sjekk ører osv slik at det ikke er noen ørebetennelse eller liknende som er årsak. Ta temperaturen på babyen. Ta kontakt med kiropraktor (det har hjulpet mange, selv om det ikke hjalp oss), og med helsesøster som kan henvise til fysioterapaut. Kanskje har babyen KISS/KIDD syndrom (les om det her på DIB, ikke farlig, men plagsomt for baby), så fysio sender dere til manuellterapaut. Akupunktur kan du også forsøke. Og les om kostholdsråd for ammende. Hold deg unna løk, kål og prøv evt å kutte ut alle melkeprodukter en ukes tid. Kall inn troppene: Mor, søster, svigerinner, venninner, onkler og tanter: Dere trenger av og til en pause. Noen kan lage mat, noen kan støvsuge eller vaske klær! Utnytt dem! For de kan gå hjem og få fred og ro etter noen timer, det kan ikke dere! Pass på å spis, og ta en god varm dusj mens andre du stoler på tar babyen. Jeg fikk sykmelding fra permisjonen slik at sambo kunne være hjemme (overtok min perm) og hjelpe til. Huff, vil ikke skremme, men jeg vet at det føles faktisk bedre bare man får litt hjelp, eller i allefall prøver å gjøre noe for mini. Selv prøvde jeg et ammeråd jeg fant på ammehjelpen, men anbefaler ikke prøve dette før du har snakket med helsesøster. Det gikk ut på å få ned melkeproduksjonen litt, og bare gi ett bryst av gangen (se tråden jeg har laget på kolikkdebatten). Det hjalp litt hos jr når vi la omm ammingen i allefall, selv om vi ikke kom helt i mål. Send et pm om du lurer på noe! Lykke til! Stoooor trøsteklem.
Mini nr 2 i mars Skrevet 20. november 2008 #12 Skrevet 20. november 2008 Uff, får helt vondt av deg og forstår godt at du er sliten! Tenkte bare jeg kunne komme med et tips som jeg ikke har sett noen andre nevne her på forumet..Vet ikke om du har hørt om Dr. Harvey Karp og de 5 s`ene? Han har skrevet en bok som heter "The happiest baby on the block" og handler om hvordan man kan roe babyer som skriker/er urolige. Skal ikke gå inn på alt han skriver, men han har noen tips du kan bruke(poenget er at du skal bruke alle 5 punktene for at det skal fungere). 1: Swaddling ("Wrappe" babyen stramt i et teppe) 2: Side/stomach (legge babyen på siden/magen over armen din) 3: Shhhh (rett og slett si sshhh) 4: Swinging (bevege/bysse babyen) 5: Sucking (bruke smokk) Veldig kort fortalt dette, og kanskje ikke så lett å forstå. Og jeg antar at å lese en bok er noe du absolutt ikke er klar for nå. Men legger ved en link, og hvis du syns det høres interessant ut så kan du jo google litt og se om du finner noe nyttig(hvordan du skal pakke inn babyen i et teppe bør du nemlig se tegning og forklaring på). Har ikke brukt dette selv, men søstra mi brukte dette endel på sønnen sin som skrek mye, og det fungerte for henne. Her er linken: http://www.thehappiestbaby.com Og hvis det ikke var interessant så er det også helt greit =) Ønsker deg masse lykke til og håper det ordner seg! Klem
Mini nr 2 i mars Skrevet 20. november 2008 #13 Skrevet 20. november 2008 Her er forresten en link til youtube som du kan se på: http://www.youtube.com/watch?v=ddRkI5wVIqQ Tror de viser/forklarer de 5 s`ene! Tar iallefall ikke like lang tid å se klippet som å lese boka =)
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 20. november 2008 #14 Skrevet 20. november 2008 en elngelsk venninne av meg gav meg en stor flaske med noe som heter Gripe Water og det reddet meg da det stod paa som vaerst. kanskje du kan bestille det eller spoerre paa apoteket.
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 20. november 2008 #15 Skrevet 20. november 2008 Å føler med deg:) Men du, det går over:) verst de 2 første mnd.. så dabber det mer å mer av til det er helt borte ved 3 mnd alder:) Prøv minifom, hjalp til oss:) Forrestn, vår drakk mme og skrek som besatt for det så er nok bare at tarmene ikke er bra nok utvikla.. vet det er slitsomt når det står på som verst, men som sagt, det går over til slutt.. åsså kan det være verd å invistere i bæresjal:) Vi gjorde ikke det, men kommer til å gjøre det dersom 2 babyen blir kolikk barn..!!!! Lykke til videre:)
Gjest mphs Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Du trenger ikke henvisning fra legnr til verken kiropraktor eller manuellerapaut de tar du kontakt direkte med selv.
Gjest Skrevet 20. november 2008 #17 Skrevet 20. november 2008 Jeg har også hatt kolikk-barn, og vi prøvde ALT! Kiropraktor, akupuntør, melkefri diett, glutenfri diett, Minifom, sukkervann..... you name it!!! MEN, den dagen jeg slutta å amme og prøvde mme: Slutt på kolikken!!!
LivetErEnLek Skrevet 20. november 2008 #18 Skrevet 20. november 2008 Uff. føler veldig med deg. Ser du har fått mange gode råd og jeg vil bare legge til kamillete. Vi har fått råd om det fra vår homeopat og det hjelper veldig. Det virker krampedempende og beroligende. Gi barnet ca 50 ml (du kan ha i litt sukker for at barnet lettere skal drikke) opp til tre ganger daglig. Fungerer veldig godt for vår lille frøken selv om hun ikke har vært i nærheten av så ille som du beskriver. Lykke til.
Gjest Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Tanteungen min skrek fra han kom ut å holdt det gående hele natta å hele dagen...hun fullammet i 2 uker før hun sluttet tvert på morsmelk å begynte på Collett mme...Dagen hun startet med dette sov han 12 timer i strekk å ikke noe tegn til kolikk..Hun masserte ham 2 timer daglig på hele kroppen hver dag i 3 mnd å han sov hele tiden etter dette. Om du tror ungen din reagerer eller har kolikk så ikke nøl..prøv 1 dag med mme å se hvordan det går..pump deg å frys ned morsmelk. Jeg tror rett å slett noen ungen ikke toler morsmelk i begynnelsen pga at den er så tjukk.
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 20. november 2008 #20 Skrevet 20. november 2008 hei! dette høres ut som min lille tulle. Men jeg fikk hjelp Min jente var også slik, jobbet hele tiden, det roet seg rett etter at hun hadde bæsjet, men hun kunne holde på i flere timer med dette. jeg gikk til legen etter 14 dager og ble henvist videre til barneklinikken i bergen. Ble innlagt med henne i noen dager, mens hun fikk neocat morsmelkerstatning (kjempe dyr) mens jeg pumpet meg og lot være å spise alt med melk og egg i. I løpet av to dager kom det en forbedring og i løpet av 5 dager har jeg fått en rolig jente. som sover og spiser godt. har gått over til pupp igjen nå og det går fint så lenge jeg holder meg unna alt av melk og egg. Kolikk sa legen til meg at det var et kveldsfenomen, og at det måtte ligge noe mere bak det når det var hele døgnet og det stemte. Min lå med beina tett opptil seg og i bro mens hun skrek for hun hadde så ondt, lillskrekk i mangen timer i strekk, sov ikke mere enn 20 min sammenhengenede og masse våken. det hjelper ikke å prøve vanlig morsmelkerstatning da den inneholder melkeproteiner. Legen på barneklinikken sa at proteinenen i melk og egg er ganske store i forhold til annen mat og det er en del barn som har så umodne tarmer at de ikke klarer å fordøye disse proteinene og dermed skaper smerter i mage/tarm. dette er noe de fleste vokser av seg, med tolmodighet fra mor/far. Min har hele tiden lagt godt på seg, en uke la hun på seg 500 gram. Mitt råd ta kontakt med fastlege i morgen, forklar hvordan det er. Kutt ut alt med melk og egg i over 5-10 dager, se om du merker en forbedring. Obs det tar litt over et døgn fra du spiser egg/melk til det er ute av kroppen og ikke ligger i morsmelken lenger. og i tillegg står mage/tarm i beredskap på den lille så du kan ikke forvente synbar forbedring før etter 3-4 dager. Slik at du ikke får forhåpninger etter et døgn, kroppen til den lille bruker litt tid. Får du samme diagnose som jeg har fått til min lille, kan du få spesiell morsmelkerstatning på blå resept slik at du slipper å betale noe. Jeg har fått NeoCat og den koster over 500 pr boks, slik at man slipper å betale noe. Har du kveldspoliklinikk på en barneklinikk der du bor, kan det være lurt å gå der, det koster ikke deg noe og barnet blir undersøkt av en barnelege. lykke til jeg er innom her i morgen igjen hvis du skulle ha noe spørsmål, send meg en personlig melding så skal jeg svare så godt jeg kan.
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 20. november 2008 #21 Skrevet 20. november 2008 til alle!! på barneavdelingen har de over 20 forskjellige morsmelkerstatninger som kan prøves ut til man finner en som hjelper på barnet. jeg var heldig og den første hjalp på min lille, de har erstatning for de fleste tilfeller, man må gjerne prøve en eller flere forskjellige før man finner en som passer barnet ditt. kolikk/umodenhet i tarmene, det finnes hjelp og barn reagerer på forskjellige ting. Husk det er melk/egg i masse flere produkter enn det du tror. Les alle innholdsfortegnelesene. det blir brukt mye tørrmelk, eggeplomme etc i alle varianter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå