Gå til innhold

Noen med kjennskap til sovecoach-metoden, som kan svare meg på noen spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å prøve ut denne teknikken, da vår 5 mnd gamle baby gradvis søver dårligere og dårligere på natta. Han bruker smokk, og våkner nå hver time, hvor han ikke faller til ro igjen før han får smokk, og ofte også mer trøst. Tror metoden kan ha noe for seg, men ønsker å skjønne den godt før vi setter i gang, så om noen har tanker rundt disse spørsmålene blir jeg kjempeglad for svar!

1) magirytmen fra 4 mnd tilsier stå opp 7 og legge seg 1930. vi legger babyen kl 19, og står opp ca 7. Skal jeg da forsøke å forskyve leggetiden hans en halvtime frem? Aner ikke om han blir overtrett da, men går jo an å prøve hvis det er viktig. eneste grunnen jeg kan tenke dette har noe å si på, er at jeg ellers må gi kveldsmåltidet med en kortere tidsintervall enn de andre for å rekke seng til 7 som han er vant med. Er ikke helt punktlige på spisetider enda, så skal jobbe med å komme inn i magirytme nå, men lurer altså på hvor mye man skal gå vekk fra den rytmen man allerede har etablert.

2) dette gjelder også sovetider på dagen. Første lur er som magi alltid 2 timer etter å ha stått opp. Men videre følger alltid lur nr 2 to timer etter han har våkna, og siden jeg ikke alltid får han til å sove i to timer, kan dette tidspunktet derfor forskyve seg frem. Da vil jeg tro jeg skal legge han igjen f eks to timer etter våknet fra en times lur, og ikke vente til magirytmen? Har forstått det som om det er måltidene som er hellige.

3) babyen min spiser nå ca hver 3. time, mest fordi jeg aldri har prøvd å innføre 4 timer mellom hvert måltid. Hva om det viser seg å bli for lenge for han? skal jeg da gå etter 0-3 mndmagi, eller lage min egen rytme?

4) vårt problem er ikke innsovning på kvelden, men stadige oppvåkninger på natt. Noen ganger er han ikke våken enda, men får smokken og sovner igjen med en gang. av erfaring vil han våkne helt og gråte om han ikke får smokken fort. andre ganger er han mer våken og åpner øynene og gråter, og da ligger han en stund å gråter selv om han får smokken, slik at jeg flere ganger i løpet av natten også må legge ansiktet mitt nært hans og hysje til han sovner igjen. smokken er altså blitt en betingelse for å sovne, og derfor lurer vi på å bruke denne metoden, slutte med smokk og håpe på bedre søvn. Men er livredd for at det er feil å ta bort smokken som er en god venn også, særlig fordi han mange ganger på natta, og også ved dagslurer, gråter fra 5-20 min med smokk. på dagtid sover han bare ute i vogna, og det er veldi vanskelig å få han til å sove til de to siste lurene, som han trenger. Jeg vugger og triller og gir han smokk, men han må gråte desperat før han til slutt sovner. vil det gjøre mer skade å ta bort smokken?

5) har forstått det som om det er viktig å få inn døgnrytmen før man begynner med opp-ned teknikken. Siden søvnen har gått helt i stå i det siste, har vi nå gått fra å gå 8-9 timer uten mat på natta, til å spise 2 ganger på natta. aner ikke om han er sulten siden han våkner hele tiden, men for å få litt ro tyr jeg til puppen... Spørsmålet er om jeg skal innføre drømmemåltid kl 11, og så eventuelt et midt på natta da, selv om jeg aldri før har tatt han opp sovende og gitt han mat før, bare når han har bedt om det+ det står at han skal gjøre det til 7 mnd alder eller når babyen spiser fast føde, min spiser to posjoner grøt om dagen og har begynt med smaksprøver på middag. Er det dumt å innføre drømmemåltid da? kan jo prøve en natt, men er så redd for å skape en vane som ikke gagner noen...

6) når er sovestundene over på dagtid? må alltid hjelpe han med å sove videre etter oppvåkninger. hvis han ligger og smiler til meg er det vel greit, da tolker jeg det som han er uthvilt. Men særlig den siste luren er problematisk, da våkner han etter 20 min og gråter noe fryktelig samme hvor mye jeg vogger (ja jeg vil slutte med vogginga). Han har øynene igjen og illskriker, og det er vanskelig å vite om han vil sove mer men ikke får det til, eller om han er kjempesur for ikke å bli tatt opp. det ender ofte med at jeg tar han opp, og etter at han får summet seg litt, blir han blid..

håper noen er gla i å lese lange innlegg og svarer;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...