Gå til innhold

Da har jeg prøvetestet Tens-maskinen, anbefales virkelig som smertelindring!!!

Anbefalte innlegg

Her i UK er Tens-maskin noe absolutt ALLE anskaffer som smertelindring til fødselen. På barselskurset fikk vi beskjed om at vi ikke måtte tenke på noe annet enn å skaffe oss en slik maskin. Da de skal gi veldig god smertelindring i første delen av fødselen, og er enkle å bruke både hjemme og på sykhuset.

I går hadde jeg skikkelig plagsomme maserier og menssmerter, og tenkte at jeg skulle teste denne vidundermaskinen. Stod nemlig i bruksanvisningen at man burde prøve den før fødselen. Jeg er skeptiker av natur og hadde ikke så veldig tro på den, men der tok jeg jammen meg feil. Den var bare helt fantastisk!!!

Den har en funksjon som brukes mellom rier, og så trykker man på en knapp for boost-funksjon når man får en rie/kynner. I tillegg kan man stile styrken etter hvert som riene blir sterkere. Jeg brukte den på det svakeste, siden det bare var vonde kynnere, men både menssmerten og kynnerene forsvant helt. Var superdeilig!! Fra å ligge å sutre på sofaen, så kunne jeg plutselig gå rundt og gjøre ting. Er nå sååå glad for at jeg har kjøpt den. Tror den kommer til å gjøre tiden før vi reiser på sykehuset sååå mye lettere.

Vil derfor anbefale det til alle dere andre. Vet at noen sykehus har det hjemme, men at det ikke er fult så vanlig som her. Min heter Elle Tens og kom best ut i test her i UK. Koster ca 70£ på nettet. Er jo litt dyrt, men jeg regner med å få flere barn, så jeg kan bruke den igjen. Kan dessuten brukes mot vanlige rygg og menssmerter også.

Fortsetter under...

Dette hørtes jo spennende ut :-) men hva er det, og hvordan virker den?? Kunne ikke finne noen "bruksanvisning" inne på den nettsiden... Rart at det ikke brukes i Norge?! De har det i hvertfall ikke på sykehuset hvor jeg skal føde.. :-/ Men virker jo velig intressant da.. :-)

Tens-maskinen er en bitteliten dupeditt som man kobler til fire små elektroder som man klistrer fast på ryggen, disse sende små elektriske pulseringer. Det kjennes ut som man har noe som vibrerer på ryggen. Pulseringene bryter smertesignalet som sendes via ryggmargen til hjernen, slik at man ikke kjenner smerte på samme måte. Når smertene blir sterkere, kan man skru opp styken på pulseringen. Maskinen er helt ufarlig i bruk og har heller ingen innvirkning på fosteret.

Vet at det brukes til smertelindring ved andre typer smerter i Norge, men det er ikke så utbredt ved fødsler. Her i UK er det derimot nesten ingen som føder uten, og man kan leie eller kjøpe dem på alle apotek.

Tror mye av grunnen til at det er så populært er at det er helt uten bivirkninger for fosteret, og en av de få typene smertelindring man faktisk kan bruke mens man enda er hjemme. Veldig rart at det ikke er mer utbredt i Norge. Jeg ble hvertfall overbevist etter å ha testet min i går.

TENS- står for Transcutan Elektronisk Nerve Stimulering. Fungerer på den måten at den drastisk øker endorfin nivået ditt og derved hindres smerten å nå hjernen. Endorfiner er kroppens eget morfin og er helt ufarlig og gjør bare godt.

Det er dette vi utløser når vi er glade og ler for eksempel, derfor har vi lite smerter på dager vi er i veldig godt humør.

I Norge er det først og fremst fysioterapauter som bruker TNS maskiner, kalles TNS og ikke TENS i Norge i alel fall. Men jeg vet at man kan få det på Hjelpemiddelsentralen også. Vet ikke om det er mulig å få den kjøpt eller leid noe sted.

Men at det fungerer er hevet over enhver tvil. Kan virkelig anbefales.

Ha!! Så sprøtt :-) Blir litt rystet over at det ikke brukes i Norge også...! Hmm.. Skal jammen høre med JM om hun har noen erfaring med disse maskinene, og om hun vet om det er mulig å få lånt en slik en.. :-)

Annonse

Slik maskin fikk jeg låne på sykehuset i Arendal når jeg skulle ha tuppa mi. Dette var i 05. Var helt utrolig herlig. De satt på to padder bak i korsryggen og to helt nederst på magen. Så styrte jeg styre selv. men mann prøvde men det var bare feil. Virkelig å anbefale.

snakket med jordmor om dette i dag. hun sa at man måtte slå den av når de skulle ha på elektrodene som overvåket fosteret. men ellers når dem ikke overvåker babyen så kunne man bare bruke den. men her jeg bor har de ikke på sykehuset. her må man ha med seg en slik selv.

Vil bare informere om at de fleste her borte bruker Tens-maskiner som er spesiallaget for fødsel. Forskjellen er at den laget for sterkere smerter og har en boost funksjon som brukes under rier. Ellers er den nokså lik den som brukes av fysioterapeuter.

Jeg kjøpte min på Amazon. De mest vanlige her er Elle Tens og Baby Tens. Elle Tens var best i test, men er noe dyrere enn Baby Tens som ble nr to. Kan være smart å bestille med ekstra elektroder slik at man har til senere. Er en litt dyr investering, men det går jo an å spleise dersom man har gravide venninner.

Hei. Har vært inne på Amazon.com, men klarte ikke å finne det produktet du referer til. Kunne du vært så snill å sende en link med full adresse på dette produktet? :)

Annonse

Jeg kjøpe den på britiske Amazon, sender deg link. Ser forresten at den bare koster 56 £ nå. Finner også en del andre nettbutikker som selger den ved å google Elle Tens.

Tens Maskin

http://www.amazon.co.uk/Bodyclock-Health-Care-Ltd-Elle/dp/B000A1QKGM

Ekstra elektroder

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000A1QKGW/ref=pd_luc_sim_01_03

Takk takk! Fant fram til siden, men da jeg skulle bestille fikk jeg beskjed om at de leverer dette produktet kun i UK. Har du et annet tilsvarende produkt å anbefale som jeg her hjemme i Norge kan bestille? Sliter veldig med ryggsmerter til vanlig, og kunne tenkt meg et slikt produkt om det virker.

Jeg kjøpte min maskin på denne nettsiden:

http://www.fivethirtyfiveltd.com/

De sendte til Norge for £9 ekstra, på toppen av de £56. Gleder meg til den kommer!!!

hmm dette høres virkelig ut som en vidunder maskin :)

og det må man jo ha!!!

Skjønner ikke hvorfor dette ikke er mer utbredt i norge?

Er det nettopp blitt "trendy" i UK?

Som sagt den hørtes bare helt fantsatisk ut og jeg bare må ha meg en sånn :)

Hehe, det virket som det var en liten bedrift som sendte det ut, fordi jeg fikk en mail en dag senere hvor 'sjefen' skrev at de ikke kunne sende til Norge uten å legge ¨på noen ekstra portokostnader. Han lurte på om det var ok å legge til £9 ekstra, eller om han skulle avlyse ordren.

Jeg skrev selvfølgelig: KJØR PÅ MED EKSTRA PORTO...!! Denne maskina skal jeg ha ;o)

Oiii, så spennende å høre!:)

Samboeren min låner en slik TENS-maskin pga en skade han har i ryggen etter å ha brukket den, han kan låne den så lenge han bare vil, og da vet jammen meg jeg hva jeg skal gjøre når det er tid for fødsel her i hus!hehe:)

Men hvordan vet man akkurat hvor man skal sette disse elektrodene, gravid i london? Er det kanskje noe en bare må føle seg fram til?:)

Tusen takk for tips iallefall!:) Skader IKKE å prøve;D

• 3 måneder senere...

Velger å dytte på denne tråden jeg. Skal hente meg en lånt TENS/TNS-maskin i morgen for å ha til fødselen. Er _veldig_ spent på effekten av den og måtte selvfølgelig google TENS. Fikk opp denne tråden, og jeg må jo si det virker lovende!

Tenkte det kunne være flere som er interessert i den.

Kan man få kjøpt dette i Norge? høres veldig spennende ut.

Veldig rart at man ikke blir opplyst om at dette finnes på markedet. Men har sett dette på en gammel fødselsfilm jeg lånte på biblioteket, så de har det nok på de fleste sykehus. Men er nok også greit å kunne ha hjemme tenker jeg.

Har ikke hørt noe om at de har hatt det på sykehus, annet enn denne tråden. Da hadde de en på Ahus før, vet jeg.

Har funnet flere nettsteder man kan få kjøpt fra USA og Storbritannia. Jeg tenker at den er kjekk å ha hjemme ja. Da kan man kanskje være hjemme litt ekstra lenge. Det er i alle fall mitt håp :-) Har bare 20 minutter til sykehuset, så vil være hjemme så lenge som overhode mulig.

Ja hadde vært kjekt å ha en egen hjemme. Vet at noen fysioterapeuter skal ha sånne, kanskje ikke sånn som er beregnet på gravide, men i hvertfall sånne for ryggsmerter. Det går vel kanskje ann å høre med de om man kan låne, men er vel tvilsomt om at man får det om man ikke har ryggproblemer da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...