Gå til innhold

Venter en kjempe baby!

Anbefalte innlegg

Jeg var på 32 uker UL idag. Der ble hun målt til å være 3200g. Hjelp, kommer til å få en kjempe baby.

Heldigvis har jeg søkt om keisersnitt på bakgrunn av sist fødsel. Og det var ikke noe problem, det at vi venter et stort barn var også en grunn til KS.

Ville bare dele noen tanker, og kanskje noen andre er i samme situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139144443-venter-en-kjempe-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også veldig spent på babyens størrelse. Forrigemann var 4605, 54 cm lang og denne blir nok minst like stor. Fikk keisersnitt sist pga. at babyen gikk feil inn i fødselskanalen og satt fast. Men ønsker vanlig fødsel nå,-har tidligere født tvillinger og ei stor jente på 4300 og 53 cm normalt. Men tenker det kan være greit å få en vekstestimering på slutten...Er 30 uker nå.

Jeg er førstegangsfødende og har ikke fått noe tilbud om vektestimering. Heller ikke om flere UL. Jeg spurte jordmor når jeg var på kontroll forrige dagen, og hun sa det ikke var vanlig å ta UL så seint. Er det sånn at man må kreve flere UL'er, eller er det en grunn til at dere har fått? Bare et spm, siden det er så mange som vet hvor stor baby de får.

Her i Telemark er det vanlig med 2 UL, en i uke 18 og en i uke 32. Uten at det er noe spesielt. I uke 32 sjekker de at barnet legger på seg slik det skal. Utover det kan det bli noen flere hvis det er noe spesielt. For min del blir det 4, skal tilbake om 2 uker pga stort barn. Og har vært på 4D som jeg betalte selv.

Hei førstegangsfødende anonyme. Nei, dette er ikke noe du får tilbud om, om det ikke er noen spesiel grunn. Jeg har kun fått det pga. at morkaka har vært litt kjelkete plassert på rutineultralyd, eller dersom de lurer på om babyen ligger i seteleie f.eks.Nå fikk jeg et stort barn sist, og måtte ta ks så jordmor har har bare nevnt at vi kan jo ta en vekstestimering på slutten. Hadde ikke tenkt på det engang jeg, hadde det ikke vært for det:)

Annonse

Jeg er også litt spent på dette... Min førstefødte var 4930/55 og 38 rundt hodet. Han kom ut på normalt vis, uten smertestillende (fordi anestesilegen var opptatt!). Ble en litt tøff fødsel, men det gikk da greit. :)

Fordi førstemann var så stor skal jeg få vekstestimering (ekstra UL) ca tre uker før termin. Min fastlege sa faktisk i dag at det kanskje kunne bli aktuelt å sette igang fødselen rundt den tida hvis denne er like stor som storebror. Håper han er litt mindre, for jeg kan godt tenke meg å vente til nyåret (termin 7. jan.) før han kommer.

Uansett: Jeg stresser ikke noe med at han kanskje er stor. Det går helst bra! :)

Jeg har fått mange UL siden fast legen min har det og tydligvis har UL dilla, men har aldri fått vite av han hvor stor babyen er. Derimot jordmor kunne kjenne og annslå ca hvor stor babyen var, min var ikke store tita sist jeg var inne hor henne. Skal dit igjen på mandag, så da kan det jo bli spennende. Men spør jordmor om du går til det, om hun kan kjenne og annta str? litt gøy :o)

Førstegangsfødende anonym her.

Jeg er nå i fra Telemark jeg, men har ikke fått tilbud om noen flere UL enn den i 18. uke. Og jordmor sa at dette heller ikke var vanlig. Kunne i grunn tenkt meg en UL til, for jeg vet ikk kjønnet på babyen, men siden dette virka vanskelig så har jeg slått det i fra meg. Er jo ingenting som skal tilsi at noe er unormalt hos meg, så det er vel kanskje derfor jeg ikke har hørt snakk om å få en UL til.

Førstegangsfødende anonym.

Det ha sikkert noe å si hvor du va på UL ved uke 18. Jeg fikk valget mellom flere steder. Hvor i telemark er du fra? Jeg valgte sykehuset der jeg var med førstemann, KK i porsgrunn. Der er det vanlig med ul i uke 32. Velger du en privat klinikk eller et annet sykehus så vet jeg ikke hvordan det er.

Du kan alltids bestille ul selv, vet om et bra sted. Men det kommer jo an på hvor i telemark du er fra. Vet ikke hvordan rutiner helse Ble har, men ST har iallefall 2 ul.

2 gangs anonym.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...