Gå til innhold

Er han langt fremme språklig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 17 mnd gammel nå og jeg kan ikke så mye med dette, men i går var jeg sammen med endel andre som har barn på samme alder og de sa jo knapt et ord i forhold til min sønn. Er det han som er langt fremme, eller de som var litt etter? Ikke at det har noe å si, alle lærer vel å snakke en dag uansett, er bare nysgjerrig :-)

Jeg har egentlig ikke talt ordene hans, men det er mange nok til at jeg ikke kan ramse dem fort opp i hvertfall, antagelig godt over 100 ord. Han kombinerer to ord, f.eks "min bil", "mer skive", er det vanlig? Han hermer veldig ord og lyder vi lager og lærer seg nye ord nesten hver dag virker det som. Han synger en 3-4 sanger så tydelig at andre skjønner hva han synger og ramser opp tall til 5 (må ha lært det i barnehagen eller noe sånt tror jeg). Han forstår utrolig mye av det vi sier, også lange beskjeder som "kan du ta med boken og legge den på plass og hente en ny en?", da gjør han det. Har liksom ikke tenkt over om dette er vanlig eller ikke. Hva sier dere om kan dette litt mer?

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Joda, jeg tror han er veldig flink :-)

Min er endel yngre enn din, så vanskelig å sammenligne, men han er også ganske flink, synes jeg. Tror nok ikke han kan i nærheten så mange ord som din, og uttalen må han enda jobbe litt med. Men han forstår utrolig mye, og før han var ett år kunne jeg be ham hente puseboken i bokhylla, og han gjorde det! :-D

Når jeg spør om vi skal synge en sang, kan han lage lyder som får meg til å tenke på "bæbælillelam" og da synger vi den, og han blir så glad.

Jeg teller ofte til tre når jeg gjør ting eller skal til å gjøre ting, og jeg synes sannelig jeg har hørt han stemme i på "tre!" ;-)

De er så flinke disse ungene, jeg blir fryktelig imponert.

Skrevet

Hei!

Jenta mi er 15 mnd, og jeg vet nesten ikke hva det er hu ikke sier... Gjentar ordene vi sier og husker de.. Sier navnene til ungene på avd. si i bhg, og de voksne.. Sier mormor og morfar, middag, brød, mat, bleie, melk, hammer, musikk, dans, fly, tog, bila, mann, dame, pia, gutt, osv osv.. Bare for å nevne noen.

Hu kombinerer også ord, mamma trøtt, slo dæ der(peker på stedet hu slo seg), sitt der (og peker hvor hu vil sitte).

Jeg synes det er så imponerende og det er utrolig godt også, for vi skjønner hva hu sier og det oppstår ikke frustrasjon for at vi ikke skjønner hva hu prøver å si =)

Om de er langt fremme eller ikke det vet ikke jeg heller.. Men har ikke hørt noen av de ander på avd. hennes snakke noe spesielt, men det kan jo være tilfeldig at de ikke gjør akkurat når jeg er der =)

Skrevet

Sønnen din er kjempeflink, han ligger langt framme både når det gjelder ord han kan si og hva han forstår! Så moro! Prøv å skrive opp litt av hva han kan si og/eller filme ham litt, det må jo være moro å ha senere.

Snakk mye med ham, les og syng. Regler og rim er også kjempebra og gøy. Lykke til videre med den lille pratmakern din!

Skrevet

Han er tidleg ja.

Eldste vår var/er og tidleg. Han kjente igjen forskjellige dyr på bilder og kunne lydane då han var 10 mnd, og sette saman to ord ved ca 18 mnd.

Han snakka fleirordssetningar ved 2 år (på 2-årskontrollen fortalte han til helsesøster at "Eg kan klatre opp på seilebanen!"), og eg slutta å telle ord då han som 2 1/2-åring sa "Tante Ingrid, kan eg få ein suss av deg før du går?" :o)

No er han litt over 3 og snakkar veldig bra. Han kan gjenfortelle historiar og bøker, og rettar på seg sjølv når han seier noko feil. Av og til går det litt surr i grammatikken, men det kjem seg det og :o)

Lillesøstera er nok ikkje like rask, ho er no fylt året og seier pus og dæ (der), og ein sjeldan gong mamma...

Det er heilt utruleg når språket først "tar av", det kjem jo nye ord og lengre setningar nesten frå dag til dag :o)

Skrevet

100ord var fryktelig mye, da er han flink!!

Jenta mi er 15mnd, født to mnd før termin og har mellom 20-30ord, men hun setter sammen to ord nå, så jeg syns hun er tidlig ute alikevel :-)

Det skjer noe nytt med språket hver dag har jeg merka, og det er utrolig morsomt å se på.

Jeg fikk beskjed på helsestasjon at når de sier "min bil" eller som datteren min sier "sitt navn og ha" f.eks så var det tydelig at de hadde oppdaga at de var en person, morsomt å tenke på at de ikke har følt det før de er over ett år, plutselig er de seg selv og det er ikke rart i de begynner å kreve ditt og datt da, hehe.

Men som du sier HI, så lærer jo de fleste å snakke, bare ikke i det samme tempoet, noen som var tidlig ute stopper kanskje opp litt også en periode?

Men vær stolt over gutten din du, gleder meg til det kommer flere ord her også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...