Gå til innhold

Redd han skal få diabetes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har daibetes type 1.Mener jeg har hørt at det er ofte det går i arv hver tredje genrasjon. Altså mine barnebarn.. Noen som vet åssen det er? Har sønnen min store sjenser for å få diabetes??

Skrevet

Diabetes 1 er lite arvelig. Leste det på diabetes.no

Det er diabetes 2 som er arvelig.

Skrevet

Diabetes type 1 er ikke arvelig i det hele tatt (ikke som er bevist iallefall), bare type 2. Type 2 er dessuten livstilsrelatert og rammer veldig sjeldent barn , saa du trenger overhode ikke bekymre deg:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Enig med de over, men hvis du vil gjøre noe for å forebygge diabetes, så er faktisk d-vitamin-tilskudd (eller tran) en god ide. Forskere har funnet ut at det kan redusere sjansen til å få nettopp diabetes 1. Les mer på: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.5108240

Skrevet

Det med tredje generasjon tror jeg ikke du skal tenke på ihvertfall.. Det er bare tull.

Jeg er tredje generasjon diabetiker.. min far og farmor har også dette. De fikk det i voksen alder og har type 2, mens jeg var i slutten av tennårene og fikk type 1.

Selv om vi har fått forskjellig type så tviler jeg ikke på at det er noe genetisk bak dette..

Og ja tanken streifer meg også av og til hvorvidt mine barn noen gang kommer til å få dette, men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med..

Eller type 2 kan forebygges.

Helst ikke mme. Da den er basert på kumelk og derfor har kumelkproteiner + at men metter jo på en annen måte enn vanlig mm og gjør at insulinproduksjonen jobber hardere tidligere i livet.

Dette har gjordt at jeg har jobbet hardt for å kunne amme barna mine noe som ikke har vært enkelt og de har måtte ha mme i starten.

Men på en annen side.. babyer må først og fremst ha mat så hvis man må gi mme så må man.

Ellers senere så er jeg forsiktig med å gi de godteri.. søtsaker, is og boller og slikt har de ikke smakt før de er over året.. Noe jeg har forstått er strengt imotsetning til mange andre.

Men nå nekter jeg ikke barna mine godteri, men har ikke fast lørdagsgodt enda. men de får smake innimellom.

Ellers kan man ha et vanlig sundt kosthold hjemme og være aktive med barna.. det vil legge grunnlaget for god helse og om dette skjer eller ikke så er det ihvertfall ikke galt..

men ellers tror jeg ikke du skal tenke så mye på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...