Gå til innhold

Når er det vanlig å sy-sette på cerclage?

piggelina

Anbefalte innlegg

Lurer på dette da jeg er lovet å få satt på cerclage i uke 13 ved eventuell ny graviditet.Mistet i uke 22 pga.livmorhals åpnet seg å fostervannet gikk..hadde gått med fostersekken stikkende ut av skjede noe gyn.forklarte som veskefylt cyste-gadd ikkke å undersøke meg en gang..vannet gikk etter å ha gått slik i ca 14 dager.Har hatt en del inngrep pga.asherman syndrom så tror dette har svekket livmorhals..Å bo avsides med lokalsykehus er svært risikabelt!!!!!!!

Fortsetter under...

Så trist at du mistet da!! Bittert å ikke bli tatt på alvor for så å få et så tragisk utfall!

Det vanligste er å sette på cerclage like etter 12 uke, så i uke 13 el 14 som du er blitt lovet. Det kan godt hende du blir flyttet til et større sykehus dersom det blir kritisk for fødsel.

Sist svangerskap lå jeg på sykehus i nesten 6 uker pga kort livmorhals og premature rier. Da delte jeg rom først med ei fra Haugesund og så ei fra Odda. Lå da på Stavanger Universitets sykehus. Hun fra Odda hadde like lang vei til både Haugesund og Bergen, men Haugesund kunne ikke ta imot henne pga de hadde for liten kapasitet på nyfødtintensiven og Bergen hadde hun dårlig erfaring med fra før. Hun fra Haugesund ble flyttet til Haugesund sykehus da hun var 30 uker på vei. Ikke gøy å være så langt borte fra familien men det viktigste er jo å ha ekspertisen du trenger tilgjengelig.

Hos meg er årsaken svak livmorhals ja. Vi opplevde å miste to ggr før det ble satt på cerclage. Det eneste minuset med den, er at man må ta det dønn rolig, ikke løft tungt ol. Sist fødte jeg i uke 32+2, så vi er litt spent på hvor lenge jeg går denne gangen. Legen mener jeg er av den typen som ikke "skal" gå tiden ut..

Håper du ikke har tatt skrekken- stol på at cerclagen gjør jobben du!!

Hei piggelina!

Jeg fikk satt på cerlage nå i siste svangerskapet i uke 14, da jeg har mistet 2 ganger. De foregående sv.sk begynte med for tidlig vannavgang, ingen symptoner eller smerter i forkant. Fikk da beskjed om at jeg har svak livmorhals. Så de tilbøy meg cerlage nå.

Lykke til

Annonse

var innlagt 5 uker fordi jeg var sliten og nervøs første gang. Denne gangen har jeg ikke vært innlagt. Dersom du er flink å ta det med ro,og følger legens råd, bør det gå bra. Dersom det ikke er tungtveiende grunner til det, trenger du IKKE ligge hele tiden- der tar mange feil. Det er ingen holdepunkter for at det er bedre- tvert i mot... Både du og babyen har godt av at du rører litt på deg. Det er i allefall det jeg har fått beskjed om. Jeg lager middag, rydder litt lett, samt kjører og henter sønnen i bhg hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...