LilleBjella Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Har en sterk følelse av at han bruker puppene mine som smokk. Og at sugebehovet hans er enormt. Er førstegangs, så har jo ikke så mye å sammenlikne med, men gjør ikke annet enn å amme, og han sovner ikke uten at puppen er i munnen hans, eller like ved. Tar jeg han bort våkner han, skal ha mer, og sovner igjen etter to sekunder. Så det blir bittesmå måltider. Veldig slitsomt, og null søvn på mamma på natten. Prøvde nå å gi han smokk, og den tok han fint! Første forsøk. Føler ammingen går bra, men siden han suger så mye og ofte, har det jo blitt mye av på, av på. Men han tar puppen og jeg er ikke sår i det hele tatt. Har også mye melk. Håper håper håper dette ikke gjør at hele ammeprosjektet går i dass. Får bare følge godt med på om han fortsetter å suge bra, og nøye meg med å gi smokk til etter måltider. Andre gode råd?
Trulte76 Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 heldig du er da min på 3mnd vil fremdeles ikke ha smokk... Så lenge det går fint med amminga så går det helt fint å gi smokk
Nordhagenjentene :) Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Smokk er gull verdt! Vi gav det veldig tidlig, pga stort sugebehov!
Madamina Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Absolutt ikke. Du må bare være sikker på at han ikke er sulten og at han har god dieteknikk. Bedre at de dekker suttebehovet på en smokk enn på deg (for om du er smokk får du såre vorter og han vondt i magen). Har gitt begge mine smokk, men skulle ønske de klarte å sovne helt uten noe. Men bedre med smokk enn tommel for tennene. Også lettere å ta fra dem smokken enn tommelen senere.
Lillepusen-78 Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Smokk var redningen hos oss. Gutten vår er nå 7 uker. På sykehuset ble jeg sinnsykt sår, og var nær ved å gi opp ammingen allerede. Forsøkte å pumpe meg i 1 døgn for å avlaste sårheten litt. En barnepleier der sa at vi burde forsøke smokk også, for han var helt desperat etter å sutte på fingrene sine og virket ikke fornøyd. Han tok smokken med en gang, og alt ble bedre. Han sugde ikke like hardt under amming lenger, og det var nok noe av grunnen til at jeg hadde så vondt.... Synes dere skal gi smokken med god samvittighet! Virker jo som om ammingen går fint. Er mange fordeler med smokk også, blant annet ifht krybbedød. Gutten vår har tatt brystet like fint hele tiden, og tror ikke du heller vil få noen problemer med ammingen selv om han får smokk. En annen ting er jo at han kanskje har økedager? Vår hadde det da han var 2-3 uker, og da ville han bare spise. Hele tiden! Men hvis din sovner hele tiden og bare ligger og sutter så kan det vel virke som det er sugebehovet som driver ham...
bønni Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Å, jeg prøver også med smokk! Prøvde for første gang da han var 2,5 uker - da syntes jeg vi begynte å få dreisen på måltider og melkeproduksjon. Min har også et stort sugebehov og har mamma som favorittsmokk.... narresmokk fungerer kun innimellom, men håper det blir mer populært etterhvert :-D Merker veldig fort om han er sulten eller ikke når jeg prøver med smokken - er han sulten fyker den rett ut igen, hehe.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 Så lenge ammingen fungerer og fortsetter å gjøre det, så er jo alt fint Angrer på at jeg ikke prøvde med smokk da han var liten, da hadde han kanskje tatt den.. Er 8 mnd nå, og i bestefall leker han med den, liksom Jeg ble også brukt som smokk, har ikke tall på hvor mange brystvortekremtuber som gikk med i begynnelsen..
Sunnybeach4gull :) Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Koffer e du gal i hode pga d? Lillegutt fikk smokk da han va 1 dag gammel å dn e så stor trøst for han at d e lureste vi nån gang har gjort :-) Nu e han 11 daga gammel å lille å holde i ringen til sutta når han ligge å kose sæ ;-) Så søt atte!!
LilleBjella Skrevet 20. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2008 Nei, hvorfor det:) Har bare hørt så mange "skremselshistorier" om at du ikke må begynne med smokk før de er fire uker. En venninna av meg ga etter en uka, og da gikk ammeteknikken skeis, han ville ikke åpne munnen. Småtten har bare fått smokken en gang i dag, men det førte til at han sovnet. Og etter det har vi ammet, sovet, ammet sovet i litt mer utholdelige intervaller. Deilig! Var også redd for dette med økedager, men siden han egentlig virker litt irritert når han suger på meg og det kommer melk ut, dvs bare spytter puppen ut igjen, så tror jeg ikke det. Men skal i hvert fall tenke på det, og passe på å tilby pupp først, og smokk etterpå til soving/trøst.
Ludviginne - mamma!! Skrevet 20. november 2008 #10 Skrevet 20. november 2008 Min fikk det allerede på sykehuset.. Fikk flaske der da, men suttet på brystet også, uten at det hjalp Ble ikke noe melk, så her går det i flasker og smukk. Toppers det ja!
Endelig Mor til2:-)A04&C08 Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 min var under døgnet da jeg ga hun smokk på barsel...... skrek hele natta.....hadde så suttebehov og var SÅ sulten.... og jeg hadde ikke mye melk enda da:-( Hun suger riktig når hun ammer nå, og jeg bare gir henne om jeg vet helt sikkert at hun har fått nok mat, og bare må ha roen og sugingen for å sovne:-) Lykke til med smokken;-)
Nattinatta Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 Nei hvor får du det fra? Virker som ammingen og sugeteknikken har kommet godt igang. Pøs på med smokk! Kjenner utolig mange som dytter i smokken både på sykehuset og dagene etter hjemkomst fra sykehuset, og ammingen går glimrende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå