Mimsan Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Jeg var på Nordica og skannet folliklene denne uken. På dag 12 hadde jeg 3 stk som var 12,13,14 mm. Betyr det at det er 3 egg, eller er det alt fra 0-3 egg? Skal insemineres imorgen....kryss fingrene for meg. For det er bare dette jeg ønsker meg av julenissen i år
Tjorven1 Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 forlikker er egg ja. Forlikkene skal være av det jeg vet rundt 20-21 mm når de "klekkes", men mener å ha lest her 17 mm også. de vokser ca 1-2 mm per døgn, og i rykk og napp. Men noen har større forlikker enn andre... Den på 14 er nok mnd's egg, mulig den på 13 også. Nå sist når jeg ble gravid hadde jeg ca dag 12, en forlikk på 17 mm, ett på 14 mm. en på rundt 11 og en haug på rundt 9 mm - jeg ble gravid bare med ett av eggene. Det på 14 mm var nok neste mnd egg, og det på 11 mnd etter der igjen. Men jeg er INGEN spesialist, jeg kjenner jo bare til hva som er vanlig hos meg. Men hadde det vært hos meg, hadde det nok vært den på 14 cm som hadde vært mnd egg, og kanskje den på 13. Men det er helt sikkert andre som har andre opplevelser av det.
hegeno Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Follikkelen er vel det samme som eggposen - altså det egget ligger inne i. Selve egget er ikke så stort som 12 - 18 mm. Hvor mange egg som slipper avhenger vel litt av om en har fått hormoner. Poenget med hormoner er at det modnes flere egg. Normalt modnes ett egg, men ved hormoner modnes flere og slik sett kan flere slippe samtidig.
Mimsan Skrevet 20. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2008 Takk for svarene. I morgen tidlig drar jeg til Køben med de 3 flotte eggene mine
Kath:) Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Da jeg var hos gynekologen min sist spurte jeg om de folikkene som er mindre enn de andre var neste mnd sitt egg osv,. Hadde vært kjekt for meg å vite da jeg må ha på venstre side, og hadde hatt en bedre visshet om hva som kom til å skje. Da sa hun at absolutt alle eggene som var anlagt der går til grunne til neste mnd. Da er det et nytt sett med egg som vokser fram. I begynnelsen konkurrerer eggstokkene om hvem som får det beste egget. Når det kommer over en viss størrelse må de andre som regel gi opp. Med unntak av de som tar homoner eller har anlegg til tvillingfødsler da, som deg Tjorven1! ) he-he Tror folikken er egget i en slags eggpose. Det kan jo bli flere på en side. Det totale er vel eggstokken? Hmm..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå