Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Jeg ammer fortsatt morgen og kveld, og ved de andre måltidene (brød og grøt) får hun vann ved siden av. Dere som har babyer eldre enn 8 mndr og som sover natta igjennom (uten å få noe pupp på natten), hvordan gjør dere det med mat på kvelden? Gir dere bare pupp, eller får de også noe annet? Når legger dere babyen (og når får de da det siste måltidet), og når våkner h*n på morgenen? Jeg begynner nemlig å lure litt på om hun nå får for lite på kvelden. Hun sov alltid natta igjennom, men nå våkner hun noen ganger og er veldig tørst (drikker ganske mye vann), og hun våkner tidligere enn før. Derfor lurte jeg på hva dere gjør. Håper på mange innspill :-)
solei Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Min får pupp så ofte han vil på dagtid i tillegg til to faste måltider. Han våkner i 5-tiden og får pupp.Ligger og forsyner seg til i 7-tiden. Får pupp igjen før første hvil. Får middag midt på dagen-pupp etterpå. Sover andre luren-får pupp når han våkner. Spiser stor porsjon grøt til kvelds-en banan og pupp på begge sider etter det. Han får av og til litt skive på morgenen hvis han har drukket lite på morgenkvisten. Han er tynn og lang så han krever mye mat.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2008 Tulla har fått for vane å drikke mye hver gang hun får pupp (da jeg fullammet hadde vi på slutten bare 4 måltider...), så derfor har det holdt lenge å bare gi pupp før legging, men nå begynner jeg som sagt å tvile på om det er nok (men er også redd for å gi henne for mye, for hun er litt over vektkurven sin). Du sier han spiser en stor porsjon grøt til kvelds. Hvor stor porsjon er en stor porsjon :-) ? Spiser han en hel banan i tillegg? Ved hvilket klokkeslett gjør han det, og når legger dere han for natten?
Skuddårsmamma=) Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Heisann! Hær våkner minsten i 7-tiden på morgenen, får da pupp på senga. Får også pupp før han legger seg på første duppen ca kl 9.30. ca kl 12.30 er det pupp og en porsjon grøt, laget av 1 dl grøtpulver (blir stort sett igjen noen skjeer). Pupp og middag i 16.30 tiden (prøver med middag iallefall-vil ikke ha stort). Han legger seg i 19-30-20-tiden og spiser rett før pupp og en porsjon grøt (av 1dl grøtpulver). Sover da til kl 07. Minsten spiste også kun 4 måltider da han ble fullammet. Nå er energinivåen økt og de forbruker melken fort. Den holder ikke så lenge, og de blir fort sultne igjen. Det er nok derfor lurt å gi grøt på kvelden. Grøt metter mye mer og holder lenger.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2008 Ja, lurer litt på å gi litt grøt før pupp, men synes det da blir så mye grøt. Hun holder veldig lenge på første puppen (ca 4 timer), så da får hun ihvertfall nok, men så får hun litt brød (1 - 1.5 skive), og litt grøt (ca 1/2 dl grøtpulver) til lunsj. På ettermiddagen er det middag, men vi har prøvd all mulig slags middag, og hun vil ikke ha, derfor har det blitt grøt da også, da spiser hun ca 1 dl grøtpulver. Når vi spiser middag (i 17-tiden) får hun smake biter, og det vil hun gjerne ha, men det blir jo ingen mengder av det. Så får hun da kveldspupp kl 18:30 og legges mellom 19 og 19:30. Kunne veldig godt tenke meg at hun begynte å spise middag slik at vi kunne droppet grøten da, så kunne hun heller få litt grøt før kveldspuppen. Andre erfaringer/tips?
nungo Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Jenta vår er 10 måneder og jeg sluttet å amme om natten når hun var 7 måneder. Hun får pupp 2-3 ganger i løpet av dagen, men jeg anser ikke dette som noe måltid - mest kos og tørsteslukking. Hun får fire måltider i løpet av dagen. Middag rundt kl. 16:30 og så en stor porsjon grøt med revet eple, gulerot, fruktmos el. rundt kl. 18:30 - tror hun spsier 2-3 dl grøt da. Legger henne kl. 19 og da sover hun til ca. 5:30 og da er det morgen for henne - får pupp da, men sover ikke igjen før rundt kl. 9. Lykke til!
solei Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 Han spiser 120 ml med grøt+en banan i 17.30-tiden.Så ammer jeg han 18.30 når vi legger han. Alle mine tre har hatt stor appetitt på kveldstid.
solei Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Du kan jo prøve litt skive til kvelds eller en banan for å se om behovet er der.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 21. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2008 Det ser ut som alle deres spiser mer på kvelden en tulla vår (hun er forøvrig 9 1/2 måned), men det som er vanskelig å vite er akkurat hvor mye melk hun drikker. Tenkte vi skulle prøve å gi henne litt før nattstellet ikveld, og så får hun pupp som vanlig, så får vi se om det blir noen forskjell på natten/når hun våkner på morgenen. I det siste har hun våknet 5:45 på morgenen. Vet det er mange som gjør det, men før var det alltid mellom 6:45 og 7:30, og som oftest etter 7, så det er en ganske stor forskjell..
jajoo Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 Min lille jente er 10,5 mnd, og jeg ammer fremdeles morgen og kveld (har nettopp begynt å jobbe). Har vært litt usikker selv på dette med mengde mat, men hos oss ser dagsmenyen ut som følger: 06.30: Pupp 08.30: 1 brødskive med leverpostei + en frukt 12.00: 125 ml grøt + yoghurt (1/2 beger ca) 14.00: 125 ml mme 16.00: Middag (hjemmelaget, ca 200 g. ) 18.30: 1 skive grøt + en frukt 19.15: Pupp 19.30: Natta Hun drikker vann til alle måltidene. Hvis problemet er at hun våkner tidligere og tidligere, så kan det kanskje være en idè å se på hvor mye hun sover på dagen i forhold til nattesøvn. Vi hadde akkurat samme problem som deg, hun hadde sovet til ca kl. 0700 helt siden hun var knøttings, men da hun var ca 8 mnd begynte hun å fremskyve det litt og litt, og til slutt våknet hun 05.15. For oss var det helt uutholdelig, så vi begynte å legge henne en halvtime seinere (19.30 istedetfor 19.00), pluss at vi ikke lot henne sove mer enn tre timer tilsammen på dagtid. Det har hjulpet veldig her hos oss, og nå våkner hun alt fra 06.20 til 07.30, og det er vi veldig glade for
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 21. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. november 2008 Takk for innspill! Dessverre sover hun egentlig litt for lite på dagen for tiden, så jeg tror nok ikke vi kan gjøre det noe kortere for det er omtrent 3 timer som er maksimum at hun sover på dagtid her (fordelt over to lurer). Hun er da også stuptrøtt når hun skal legges, og det er faktisk antagelig litt av problemet, for det hender ofte at hun sovner ved puppen, og dermed ikke får drukket så mye som hun burde. Men, jeg ser også at dere gir henne relativt mye på slutten av dagen. Jeg går ut ifra at du mener 1 skive brød, og ikke grøt ;-) Når du sier en frukt, mener du da et HELT eple, en HEL banan, en HEL pære, eller mener du noe annet? Det er jo ganske mye. Det vi helst kunne tenke oss er at hun får et større måltid i 17-tiden, når vi også spiser middag, men da trenger vi et mellommåltid hvor hun nå får grøt. Da kan det jo kanskje passe med en hel frukt av ett eller annet slag. Og så lurte jeg bare litt på det med yoghurt. Hvor mye er et 1/2 beger? Kjøper du babyyoghurt, eller vanlig nøytral yoghurt, eller noe annet?
jajoo Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 Ja, hehe - en liten skriveleif der, jeg så det. Jeg mente 1 skive brød Når det gjelder frukt så er det som du sier selvfølgelig avhengig av størrelsen. Hun får gjerne en hel mandarin eller et halvt stort eple, f.eks. Eller en halv banan, hel stor blå plomme, 7-8 stenfrie druer, en hel liten nektarin etc. Dette er jo bare noe vi ser an. Dette holder henne også opptatt en liten stund mens vi for eksempel får spist vår middag, for hun liker veldig godt å holde frukten og spise selv, det tar lang tid og blir mye graps men mye kos for henne. Yoghurt: Her kjøper vi vanlige fruktyoghurter eller babyyoghurt, alt etter som. Og hun får så mye som hun orker, som regel orker hun ikke et helt beger etter en skive/grøt/middag først, så det blir bare som litt "dessert" etterpå. Fruktmos har hun ikke vært noe særlig begeistret for, dessverre. Det er jo sikkert også veldig greit å supplere med. Der finnes det jo også noen beger som er blandet med havregryn e.l. for å gjøre det mer næringsrikt og mettende, de må jo være supre å gi som mellommåltid hvis du trenger det. Lykke til med nattesøvn og måltidsrutiner, det er litt av en kabal som man skal få til å gå opp!
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 27. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 27. november 2008 Fikk bare lyst til å fortelle litt om hvordan det har gått her. Vi har endret litt på matrutinen slik at hun nå får middagsmåltidet i 17 tiden, og dermed er mett når hun er ferdig i 17:30 tiden. Vi valgte å gjøre det slik for da kan hun spise samtidig med oss. Nå får hun et mellommåltid når hun før fikk grøt, og det har vært en halv banan, eller noe annen frukt. Hun får fortsatt pupp før hun legges, men vi har forflyttet det til å være 15 minutter senere. Dette har hatt en utrolig bra effekt. De siste dagene har hun enten ikke våknet på natta, eller bare én gang. Og hun sover LENGRE!!! Idag var det rekord. Vi våknet selv i 7:50 tiden, og var nesten litt bekymret. Men, da pappa gikk inn til henne kl 8 for å sjekke lå hun der, våken og uthvilt, og koste med bamsen sin. Så herlig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå