Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Jeg lurer på akkurat det samme - hvor bor du? Jeg bor i Asker.. Vurderer å ta 5-åringen ut av barnehage, da vi ikke er fornøyde...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2008 #3 Skrevet 6. desember 2008 så fint at der finns faktisk flere som lurer på det samme.jeg har ikke fornøyd med BH og har tatt 4 åringen ut.har en baby på 6mnd hjem og jeg synes det er greit for meg.selvfølgelig må jeg nå omstiller meg med aktiviteter og sånn, må finne på ting med dattern min siden hun savner barna fra BH. men eller synes jeg det går greit.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 Jeg har barn på 4 og 2, som begge har vært hjemme med mor (nr. 1 også 10 mnd med far) siden de ble født. Det går strålende! Så langt jeg kan se er de helt normale, aktive barn. Språklig og motorisk ligger de nok godt over snittet. På dagtid driver jeg vel noe som kan kalles en friluftsbarnehage (langtur i skog/akebakke/svømmehall/strand/utfordrende lekeplass) minst tre ganger i uken. Vi er ute to ganger om dagen. Så har jeg snakket to språk med ungene i 1,5 år, og de skjønner masse på fremmedspråket og begynner tom å snakke litt. De synger på et tredje språk. (I tillegg til at de er veldig flinke i morsmålet sitt). Kjøkkenboden er full av spennende formingsaktiviteter som kan hentes frem på null komma niks. Huset er åpent for venner hver ettermiddag, og vi møter gjerne andre på dagtid. Hvis vi ikke leker med en av de mange barnehagene vi møter i skogen på dagtid da. Åpen barnehage er en mulighet, men de tingene vi finner på selv eller sammen med venner er faktisk mer stimulerende. Jeg har selvsagt begrep om hva som står i rammeplan for barnehager og temahefte for matematikk i barnehager. Spill og tall inkorporeres i hverdagen. Vi lager også mat sammen. Barna deltar aktivt på de få handleturene vi tar. Timer lek med andre barn? Jeg har regnet på det. Eldste ligger i snitt mellom 60-70 % "barnehageplass" i sosial kontakt med andre barn. Leker også ofte 2-3 timer i gata med venner om kveldene, og gjerne mer i helgene. Denne uken har vi grillet i skogen, vært i akebakken, i svømmehallen, i morgen blir det skibakke og juleverksted med venner, og fredag stikker vi innom biblioteket. En noe aktiv uke med tanke på at mor er høygravid. Ingen snakker høyt om det, men en sen skolestart gir fantastiske muligheter for ressursforeldre til å ha det gøy sammen med, og lære barna sine mange ferdigheter i en trygg atmosfære. I den grad det er mulig spiller vi på storfamilie og venner også. Barnehage er fortløpende et tema, iallfall for eldstemann. Men hittil er tilbudet på hjemmebane rett og slett ikke mulig å matche, og hvorfor i all verden foreta endringer når kursen så tydelig gir positiv og ønsket utvikling?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 IMPONERENDE!!!!!! Ja, virkelig! Skulle ønske jeg hadde din energi og kreative evne. Jeg er hjemme med minsten på 10 mnd. Eldste går i skole (vi bor ikke i Norge), men er mye hjemme med meg fordi skoledagen ikke er mer enn noen timer hver dag. Vi finner jo på en del vi og, men jeg er til tider fryktelig sliten, trøtt og lite kreativ... Hva er hemmeligheten?? Og så gravid i tillegg?! Hvordan får du det til??? :-) Høres ut som du gir barna dine et godt alternativ til bh! Lykke til med nr tre :-)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Så hyggelig! Takk for det. Et triks mht energi: Bruk kun tid på positive mennesker. Og tenk positivt selv. Friskluft og mosjon gir også energi:-) Og blir jeg sliten, så er det helt greit det og. Jeg ser av bildene de første månedene etter forrige fødsel at jeg var fryktelig sliten, faktisk på nippet til å kaste opp. Mange ganger. Men både jeg og familien hadde det godt likevel. Det er bare slik med fullamming og nattevåk, kombinert med full fart på smårollinger hele dagen. Jeg kunne godt tenke meg å høre litt om skolesystemet ditt barn er i. Jeg har hatt utbytte av utenlandsopphold i barndommen selv, og kommer til å gi den opplevelsen til egne barn også.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Min eldste er 4 år bare. Hun går halve dager mandager og fredager (8.30-11-30) og fulle dager tirsdag og torsdag (8.30-1130, 2 timer lunsj hjemme, skole igjen fra 13.45-16.00). Onsdager fri. Er moro å se og oppleve litt annet , så er glad vi tok skrittet fullt ut og flyttet fra Norge for en tid:-) men tilbake skal vi, om noen år :-) Du har kanskje en mann som er flink å hjelpe til hjemme?? mannen min er så fryktelig utålmodig, og lar seg derfor lett irritere av rot og 'ungemas' (nattevåk, konflikter osv.). Og det er så slitsomt.... jeg må liksom være dobbelt så tålmodig og ha dobbelt med energi, som i perioder kan være vanskelig. Er inne i en tid nå med n ull overskudd etter forkjølelse og dårlig form, som aldri ser ut til å gå over, og det er så mye jeg skulle gjort, men husarbeid og alt som krever noe av meg gjør meg kvalm... Mye dårlig samvittighet om dagen.... men men, det går som oftest over. Etter jul skal jeg begynne å trene, det gir som du sier masse overskudd :-) Ha en god førjulstid :-)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 God jul til deg og! Og apropos gubben, ingenting tapper mer enn en sur og gretten en. Det er utrolig vanskelig å ignorere, og når man så må være positiv for to, ja så blir det litt for mye i lengden. Kanskje du kunne tatt en alvorsprat med ham? Få ham til å innse at livet er her og nå, ikke slik det var i ungdomstiden. Og heller ikke slik det blir når middelalderen innhenter dere. Leve litt som om hver dag var den siste. For det kan den faktisk være. Hvis du får snudd ham, så kommer overskuddet lenge før nyttår. Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå