IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Hei, Da har vi begynt og samle inn alle nødvendige papirer til stebarnsadopsjonen. Vi lurer på om noen har erfaring fra henleggelse av farskapssak? Fikk dere gjort dette før fødsel, for jeg vet at det lar seg gjøre flere steder i landet. Har dere noe konkret å vise til, slik at vårt lokale NAV kontor må hjelpe oss før fødsel. Og har noen en link eller liggende digitalt det skjemaet som skal fylles ut? Fikk nylig vite at sosialrapport blir unødvendig etter årsskiftet, så det forenkler saksgangen en del. Har vært veldig frustert på den nye såkalte ekteskapsloven, men kjenner nå at jeg er glad og takknemlig for at vi i det hele tatt skal gjennom dette nå. For det betyr jo at en liten tass snart kommer inn i familien På forhånd takk
Karina68 Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Hei. Jeg kontaktet NAV Sagene i Oslo før fødsel og fikk beskjed at jeg kunne komme og ordne dette før jeg fødte- skjemaet må fylles ut der, det ligger ikke på nett. Jeg var der i august ca 14 dager før jeg fødte-og hadde med bekreftelse fra klinikken jeg brukte. MEN jeg fikk altså ikke svar før denne uken!!!! Purret de flere ganger, og de sa at det "blir sendt så fort vi får det"- men det ble det IKKE. Siste gang jeg purret sa en ny dame der borte at "noe hadde skjedd", for de skulle sendt meg svaret i september. Så- ta kontakt med NAV nå og fp det fikset. Man kan jo ikke sende søknad om adopsjon før 2 mnd etter fødsel, så man har god tid til å få orden på papirene. Men vi gjorde også unna alt før fødsel-vi regnet med at vi ville få annet å tenke på))) Får dere problemer kan jeg evt.gi dere navn på hun jeg hadde "møte" med- dvs, fylte bare ut skjemaet uten noe mer snikksnakk. Har hørt her inne at det er en del NAV kontorer som ikke vet hva dette dreier seg om...... Lykke til!!!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 19. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2008 Takk for svar, Karina Jeg synes det er ok å VITE at noen andre har fått det til før fødsel, for det bør ikke være forskjellsbehandling på NAV-kontorene. En ting at staten lager masse jobb for seg selv med stebarnsadopsjonene, men vårt barn har like mye rett til to juridiske foreldre tidlig, som barn født i Oslo eller Bergen. Satser på at jeg skal få gjort det meste før fødsel. Her er det faktisk "bare" Nav vi har problemer med, for vi får sende inn søknaden med en gang barnet er født, og til og med før hvis alle papirer og attester er i orden. Så derfor er det enda viktigere å få alt klart snart. Da blir det spennende og se hva som skjer videre Hører gjerne fra andre som har vært/skal gjennom det samme!
SogH Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Hei! Vi har termin om et par uker, og vi fikk henlagt farsskapet i sommer. Vi dro til vårt lokale NAV-kontor (alna) og fylte ut skjemaet der. Der man skulle fylle ut barnets navn, skrev vi i steden forventet termin. Vi la også med en kopi av kvitteringen fra klinikken. Etter en måneds tid fikk vi det henlagte farsskapet i posten. Lykke til:)
strekkmerke Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Takk for tips, påminnelse og inspirasjon! og lykke til til oss alle!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå