*Babyønske* Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Hei jenter... I dag har vi fått beskjeden at min kjære har få antall spermier :os Virkelig ett slag i trynet..!! No på mandag har vi fått time begge to til førsamtale til prøverør...Min kjære tar det så tungt, vet ikke helt hva jeg skal gjøre...Bare griner og griner jeg.. Har noen noe gode råd til meg?? Han tror nå at vi ikke kan få unger i det hele tatt... dette er ikke noe kjekt... Klem fra meg
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Mange i deres situasjon lykkes ved hjelp ! På mandag på samtalen med legen vil dere få svar på mye dere lurer på.Av og til kan det være lurt å notere litt stikkord slik at ingen spørsmål blir glemt eller utelatt ) Ta godt vare på hverandre nå og hold hverandre "oppe" ! Dette kan fort gå helt fint skal dere se ) Klem fra
b77h Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 ikke se så mørkt på det :-) det finnes mange gode hjelpere på sykehus og klinikker, og når man først venner seg til tanken om at det er på den måten det må bli, så er det ikke så ille. Jeg og mannen prøvde selv i 2,5 år, noe som tok knekken på det meste av sexlysten (iallefal min) og da vi endelig fikk hjelp var det en stor lettelse for oss begge at noen andre liksom tok over ansvaret. Vi fikk også vite at det kanskje er pga dårlige svømmere at problemet er der. Det var et stort nederlag for mannen min, og han tok det mye mer alvorlig enn jeg hadde regnet med. Virkelig lei seg og i kjelleren flere dager. Han er ikke en mann som er så opptatt av å være så maskulin eller tøff ellers - avslappet forhold til sånne ting - men akkurat dette var tungt for han. Men jeg ble faktisk litt glad, fordi jeg har hørt at det er lettere å få et bra resultat m IVF hvis det er svømmerne som er problemet. Mer komplisert hvis det er dårlig eggkvalitet. Få han til å spise sunt, masse grønnsaker og lite sukker, og be han om å ta tilskudd m sink, selenium og e-vit. + nok c-vit til han. Har hørt det skal hjelpe på produksjonen :-) lykke til videre
*Babyønske* Skrevet 19. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for svar ) Uff nei det er ikke lett.. Men det går nok litt over..No er det ett sjokk..Hadde jo tenkt tanken, men samtidig ikke trodd at det kunne være det.. No fyker det uendelig med tanker rundt i hode mitt..Hvordan vi skal få penger til det og om behandlingen osv...men i skal klare å få barn, vi må klare det... uff litt av en dag...!!
b77h Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 ja, forstår det er et sjokk når det kommer så brått på. Vi hadde liksom vennet oss til tanken over så lang tid, og visste det var eneste utvei... Går du til sykehus er det ikke så veldig dyrt, men medisinene koster jo. Kanskje dere kan få støtte til det i juleave fra foreldre? bare et forslag...
*Babyønske* Skrevet 19. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2008 Har snakket med sviger mor om prøblemet no...Og hun mener det er en tablett kur mot dårlig sædkvalitet for han.. har jeg aldri hørt om.. Hun mente hun hadde hørt om noen som tok det for 30 år siden... også sa hun: , det er jo svindyrt også risikerar en at ikke det går, så er da 20000 rett ut vinduet... om prøverør altså... No ble jeg irritert!!!!!! Bannaa!! Når jeg sa at det ble prøverør så mente hun at det var helt teit, og hvis gyn min mente det, så burde jeg gå til en annen...*hmmmmppf*
Gjest Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Må bare si at din svigermor ikke høres mye fornuftig ut!! Ærlig talt hva er det for en ting å si...Det koster litt med prøverør, men i den store sammenhengen er det da ikke mye penger. Det er jo egenandel på 15 000 på medisiner, men ikke sikkert dere kommer opp i den summen på første forsøk. Vi endte vel på ca 12 000,- Og det kan virkelig lykkes, jeg har selv en nyyyyydelig liten ivf gutt på 5 mnd:-) Han ble til etter 2.IVF. Det er en tøff prosess men virkelig verdt alt slitet når spiren endelig sitter. Dårlig kvalitet er absolutt ikke den værste diagnosen du kan få. Du er jo ung og frisk og har mest sannsynlig gode egg. De velger jo de beste sædcellene til å befrukte eggene dine så tror nok det kommer til å gå kjempefint. Klart det er tøft å få en slik beskjed, men nå får dere iallefall hjelp og sannsynligheten for å lykkes er nok ganske så stor:-) Masse lykke til:-) Håper snart en liten spire tar bolig i magen din:-)
nina er gravid;) Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Uff tullete svigermor,jeg har hatt en liten runde med min og ,mannen min er 10 år eldre enn meg 44 og alle i hans familie sytes han er for gammel..det verste er at det er han som ønsker seg barn veldig,,jeg ga sviger klar beskjed at hvis jeg ble gravid ..bare hun i hans fam som vet om ivf..så skulle hun inf resten og jeg gidder ikke høre på noen dumme kommentarer om alder...vanskelig for de som ikke må selv og skjønne hva en må gjennom...jeg har lest masse om en purvis som setter sammen og undersøker exstra grunnen til dålige sperm..du kan jo søke litt på nett om han.Men 20-30 tusen høres mye ut ,men det koster faktisk masse å ha barn ,så jeg har sett på det som sparing til det evt barnet.håper alt ordner seg for dere...lykke til
*Babyønske* Skrevet 20. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2008 Tusen takk for støtten...Nei vi skal klare dette..Jeg er ikke villig til å gi meg før vi er i mål...Tror det tar noen dager å venne seg til tanken med prøverør..men alt går..Det ordner seg.. Det er så godt å ha dere her inne...Er så godt når noen virkelig forstår meg.. Klem fra meg
j@d@ Skrevet 20. november 2008 #10 Skrevet 20. november 2008 jeg vil ønske dere lykke til, dette kommer til å gå bra, men kan godt forstå dere er sjokkerte. men det finnes så utrolig mye bra hjelp å få der ute i verden. vi har nå hatt 2 ICSI forsøk og er nå 6+2 uker på vei, så det finnes håp. mista litt motet til å fortsette etter 1 forsøk, men hvis en virkelig vil ha barn så gjør en det meste. fikk til og med 3 egg på frys etter 2 forsøk. det med pengene ordner seg, dere betaler 15000 i egenandel for 3 forsøk og resten dekker staten. får dere f.eks egg på frys så regnes det som samme forsøk som da en hadde egguttak, ta kontakt med NAV i din kommune så fort dere er igang, der får du en del info om rettigheter og regler. ellers vil jeg anbefale nettsiden Ønskebarn. skal krysse fingrene for dere, vet hva dere går igjennom.
*Babyønske* Skrevet 20. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. november 2008 Tusen takk for svar ) Jeg prøver å oppmuntre meg selv med at svaret kunne vært verre.. Men han er jo så negativ..Han tror vi ikke kommer til å bli foreldre :os Får håpe ting går seg til etter hvert..Kansje vi vet litt mer når vi har vært til legen på mandag.. Utrolig godt å høre at det har lykkes for dere ) Føler det hjelper litt på humøret mitt og høre om folk som får det til..Gir meg håp om at vi selv skal klare det... Klem fra meg
Søskenhåp adopterer Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 Da vi hadde prøvd litt over året uten å bli gravide ble vi sendt til utredning. Jeg var bombesikker på at det var hos meg selv problemet lå. Så JEG fikk sjokk når det var ingen ting i veien med meg, men derimot mannen min! Han er yngre enn meg og sprek som bare det så jeg hadde ikke tenkt tanken på at han kunne ha dårlig med svømmere. Men det har han da altså, så ICSI er den behandlingen vi har fått fra dag 1 og vi har en sønn som kom til på 3dje forsøket. Jeg tror og at det er lettere å lykkes hvis det ikke er noe i veien fysiologisk med deg, så dette skal dere ikke se så mørkt på. Hu svigermora di høres helt på jordet ut spør du meg.... skal det liksom være bortkasta med IVF fordi det kanskje ikke lykkes - bedre å ikke prøve da liksom? Og ende opp barnløs? Finnes ingen tablettkur mot dårlige svømmere. Da tror jeg vi hadde hørt om den gitt... Men han kan ta sink,selen, e, b og c vitamin. Og kutte ut kaffe, fordi koffein dreper sædceller. Dere er ikke alene om problemet, og det finnes heldig vis hjelp å få :-)
b77h Skrevet 21. november 2008 #13 Skrevet 21. november 2008 uff, ja, den svigermoren hørtes ikke enkel ut... Vondt å ikke bli møtt med forståelse og støtte når man virkelig trenger det, og velger å være åpen og ærlig. Men ikke alle er like flinke å sette seg inn i andres situasjon, og hun har vel fått sine barn lett som bare det...kanskje har hun også andre barnebarn fra før... Uansett; glem det hun sa, og fokuser på det viktigste: at det finnes masse hjelp du og mannen din kan få, og det koster ikke en formue nei. Man finner alltid penger til ny tv, mobil, klær osv...er 15000,- mye for dere, så må det bare prioriteres foran andre ting. Ser mannen din mørkt på det, så be han lese litt info på internett, så vil han se at det finnes hjelp å få. Det er ikke noe nederlag. Det viktigste er jo at man får en reell mulighet til å bli gravid :-) På www.ivfhausken.no står det en del god info + tror det er linker der til andre sider også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå