ble mamma 1.juli 08 Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 man burde vel egentlig det, hvis man tenker over hva den egentlige oppgaven til en fadder er... men er det et "must" fra kirkens side at faddere må være innmeldt i den norske kirken?
snart mor til 3 Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 man må ikke være medlem av statskirken nei.. men man kan ikke være meldem av en annen religion/kirke som fordømmer barnedåp....
MiaKristin Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Nei. Om du har meldt deg ut av statskirken må du signere et papir hvor lover å oppdra barnet i den kristne tro men om du har meldt deg inn i ett anna trossamfunn kan du ikke være fadder Sjekk kirken.no
reenie Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 det spørs faktisk helt på presten,vet om folk som har blitt nektet!det er bare å la være å si noe! det gjorde vi!
nungo Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Det er ikek noe krav, men du kan f.eks. ikke bekjenne deg til en religion som tror på voksen-dåp frem for barnedåp.
ZZzZzzZ Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 må nok ikke det nei...må heller ikke signere noe papir...(eller det spørs kanskje hvor du bor?)... her må man ikke det hvertfall.
Gjest Kjeksmonsteret Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Vi har en fadder på barnet vårt som er medlem i humanetisk forbund. Presten sa i telefonen når jeg snakket med han : Ja alle fadderne er vel medlem i kirken? .. jeg svarte at det var ikke helt sikkert(jeg var litt usikker på om han hadde meldt seg ut av kirka og inn i forbundet.) Da svarte presten at han hadde allerede godkjent fadderne, så han orket ikke mer papirarbeid Syntes det var litt morsomt.
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Her på Jørpeland så fikk ikke søsteren til min samboer være fadder, for hun har meldt seg ut av statskirken.. Så?!
Trulte76 Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 medl i statkirka eller tilhøre en religion som godtar dåp. Så spurte jeg presten om dette. Han sa kommer han på hva grunn man melder seg ut. Han hadde en samtale med ei som ville være fadder, men hun var kristen med meldte seg ut pga hun var ikke enig i bibelen. Han mente at visst man skulle være fadder så må dåpen bety noe for den fadderen som ikke er medl. bidra med å oppdra barnet i kristen tru, eller kjøpe en barnebibel eller noen andre eks han hadde. Så jeg fant ut at den jeg hadde lyst å ha til fadder ikke kunne være det, siden hun meldte seg ut for hun ikke har noen tru på jesus og gud. Så svaret er igrunn ja man må være medl visst man da ikke har meldt seg ut av spesiell grunn men er likevel kristen. Men sikker opp til hver prest også..jeg aner ikke
Trulte76 Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 eller er medl i annen trosamfunn som godtar dåp..det også går greit
Staark Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Jeg har meldt meg ut av statskirken, og var fadder året etter utmeldelsen. Presten likte det ikke, men sa aldri noe til meg (-ikke måtte jeg signere noe papir heller) Tror det praktiseres veldig forskjellig rundt omkring...
ahtr Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Som flere skriver over trenger ikke Fadder å være medlem i Statskirken, men bør tilhøre en kristen tro. Hvis ikke, og dette har vi tenkt å gjøre, er at den av fadderene som ikke føler tilknytning til kristen tro ikke blir med opp til døpefonten. Da slipper vedkommende å love og oppdra i den kristene tro. Kan derfor ikke være Gudmor/Gudfar. Det er nemlig i orden og ha faddere som ikke er tilstede. Kreves kun 2 vitner til dåpen i tillegg til foreldre
<3 coccinelle Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Da skjønner jeg ikke vitsen med at disse personene skal være fadder..... Det er ikke bare gudmor/gudfar (hva er nå egentlig det forresten?) som skal bidra til å oppdra i detn kristne tro. Det er jo det som er fadderne sin oppgave. Da hjelper det liksom ikke å sitte igjen i kirkebenken....Har man meldt seg ut fordi man ikke er kristen får man stå for det og ikke si ja til å være fadder.
camosilla Skrevet 19. november 2008 #15 Skrevet 19. november 2008 En jeg kjenner fikk ikke være fadder for han selv ikke er døpt.
Staark Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Bare så det er sagt, så tilfører jeg mer kristen oppdragelse og informasjon til min fadderunge enn noen av de andre såkalte medlem av statskirken og foreldrene gjør. Man må ikke være kristen selv, for å kunne noe om eller kunne lære bort kristendom. Idag hadde jeg nok ikke sagt ja til å være fadder, delvis pga jeg ikke ønsker å videreformidle en religion jeg ikke tror på, og fordi folk flest døper pga tradisjon av de jeg kjenner. ps, gudmor/gudfar er den person som bærer barnet til dåpen, hvertfall der jeg kommer fra.
åsemor Skrevet 20. november 2008 #17 Skrevet 20. november 2008 faddere må selv være døpt og konfirmert i kirken fikk vi beskjed om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå