Gjest Skrevet 19. november 2008 #1 Del Skrevet 19. november 2008 Mange av innleggene som startes med denne overskriftenvar sikkert ment godt, men oppleves av de fleste med angst/traumer som en bagatelisering og forsterking av at de ikke er gode nok som føler det slik de gjør.Det er og mange som har problemer med situasjonen, men ikke nødvendigvis smertene. Jeg har fått veldig hjelp av dette forumet og alle "skrekk-historiene". For meg har det å lese om andres vonde opplevelser gjordt at jeg føler meg ikke så alene og mislykket.Jeg blir IKKE mer redd for å føde av dette forumet, men tvert imot blir jeg styrket og får gode råd om hvordan jeg kan planlegge å ta kontroll over min egen fødsel. Jeg føler og at jeg for første gang blir forstått uten at min frykt og opplevelse blir bagatellisert. Alle som har noen som helst kompetanse innenfor krisepsykologi vet at noe av det viktigste er å bli hørt, forstått og tatt på alvår. Å bagatelisere andres angst er noe av det værste du kan gjøre. Ja kvinner har født naturlig i tusenvis av år, kvinnerog barn har dødd under fødsel like lenge, og kvinner som tidligere har opplevd traumer og har fødselsangst har og hatt dette i tusenvis av år. Forskjellen er at vi nå er i 2008 og burde behandles mer med respekt nå forde vi har mer kunnskap (vi må da ha lært noe de siste 1000 årene) Dersom kvinner med fødselsangst blir møtt med respekt av andre kvinner og helsepersonell, og får tilrettelagt fødselen sin etter dette vil det gjerne hjelpe dem til å føle mer mestring og dermed få en bedre fødselsopplevelse Håper dette forumet kan brukes til nettop det. Å møte hverandre med respekt, backe hverandre opp og styrke hverandres mestringsfølelse. Jeg synes det er en mye større prestasjon når jeg hører om en kvinne som er ærlig om sin fødsel og hvordan den ble opplevd, enn å høre om kvinner som bare hadde det fantastisk, for det er IKKE sant. Det oppleves gjerne sånn i endorfinrusen etter fødselen, hjernen husker det den vil huske. D et er ikke uten grunn at en jormor svarte meg under min fødsel at " det sier jo alle" når jeg gråt og sa at jeg ALDRI skulle få flere barn. "Alle" hadde ikke sagt dette under fødsel om det ikke var vondt, vanskelig og jævlig der og da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 19. november 2008 #2 Del Skrevet 19. november 2008 Bra innlegg. Er enig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139138967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #3 Del Skrevet 20. november 2008 Håper alle disse Anonyme positive som stadigvis detter inn med sin "oppmuntring" til oss som ikke "klarer" å føde forstår litt bedre hvilken "oppmuntring" som oppleves positivt og hvilken som oppleves negativt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139142279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #4 Del Skrevet 26. desember 2008 ser at de annonyme naturlige fødslers forkjempere er i gang igjen! Les denne og prøv å forstå???? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139332407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #5 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg syns også dette er et " realistisk og godt " innlegg . Jeg syns samfunnet er modernisert noe vanvittig på noen få år innen masse områder - teknologi og medisin og likestilling osv ......men ikke holdningene og hjelpe-tilbudene til fødselshjelpen til kvinner - den er nesten like GRUFULL og gammeldags i dag fortsatt - fortsatt bruk av SAKS , TANG i 2008 under fødsel OSV ,like smertefull og risikabel & HELSEFARLIG for kvinnene - som i stenaldern fortsatt , desverre .Eller kanskje t.o.m farligere å føde barn i dag med tanke på helsen / underlivet i dag - da fosterstørrelsen har nesten " fordobblet " seg siden gamle dager da folk levde av mat som ikke var forurenset av veksthormoner , antibiotika , genmanipulert mat og gud vet hva ! .Leser stadig vekk om barn født mellom 4 - 5 kg og ja nesten 6 kg !!! Herregud i himmelen - er jo monsterbarn som kommer til verden i megastørrelse i dag . Samtidig skal alle kvinner tvinges til naturlig fødsel - enda størrelsen på 4 kg - IKKE ER NORMALT ...... Ikke rart norske kvinner pådrar seg grufulle rupturskader under fødsler nå i dag . Det er digert , stort , ja MONSTER BABY rett og slett .Ikke rart det er så mye alvorlige stygge ruptur skader på norske kvinner ,I gamle dager ville et så stort barn som 4 kg - sikkert bli sett på som en " raritet " og et avvik fra normalen . Nesten alle barn er jo tett opp mot 4 kg eller mye større i moderne tid - Samtidig tviholder de på naturlig fødsel og nekter å få høyere ks statstikk i Norge kunn for å SPARE PENGER . Hårreisende . Er ikke rart mange kvinner ikke våger få mer enn 1 barn i Norge - pga skrekkelig førstegangsopplevelse med fødsel . Jeg kjenner mange som ikke TØR få flere barn pga dette . Heia norge !!! Bare fortsett å skryt av lav ks statistikk i Norge utenlands - mens det etnisk norske folketall synker år for år .......Hadde det ikke vært for arbeidsinnvandringen - ville norge ha store problem med arbeidskraft og den kommende eldrebølgen her til lands . Et så rikt og moderne land som Norge - burde tilbudt ALLE kvinner med fødselsangst rett til selvbestemt keisersnitt og møtt dem med respekt og hjelp til å FÅ BARN . DET har norge råd til . Eller hvor lenge har de råd å la være å tilby kvinner individuell riktig hjelp til fødsel ? Fler og fler kvinner velger vekk å få barn i det hele tatt i dag eller få nr 2 - pga legene er for restriktive med å love KS til mange som føler behov for det og ønsker det av fysiske eller psykiske eller begge deler som årsak .Mange kvinne frykter for helsen sin og orker ikke utsette seg for graviditet / fødsel i det hele tatt . Trenden er kommet - kjenner mange unge damer under 40 som ikke har barn . ( Frivillig ) Begynner å bli nokså normalt å være over 30 - 35 år kvinne og uten barn - men med samboer : ) Kjenner mange .Ja folk utsetter ofte til 40 års alder nå .....så lenge som mulig .Da det er mange ulemper med å ha barn - kontra være barnløs .Samt å ha et godt sexliv i dag for kvinner - oppfattes viktigere i dag for kvinner enn for 60 år siden .Derfor gidder mange kvinner ikke ødelegge seg eller slite ut kroppen på barnefødsler ..Passer ikke bra med medias fokus på kvinners ungdommelighet og skjønnhet heller ...Å bli inkontinent og avhengig av bleier som følge av fødsel i 30 års alder - er ærlig talt ikke lokkende og fristende for kvinner i dag ..Og det skjønner jeg godt .Kvinner burde ikke akseptere å bli påført slike skader under fødsel i det hele tatt i moderne tid . Vi lever i en opplyst tid om helseskadene eks " internett " en fødsel kan påføre .....Før ante ikke folk noe - eller slikt var fullstendig TABU å snakke om .Derfor visste ikke folk bedre .......Men moderne kvinner vet - og er opptatt av å ta vare på helsen sin . Derfor gidder de ikke snart utsette seg for vaginal fødsel lengre .Fler og fler tar ks eller hopper over å få barn - om de ikke får tilbud om ks .Men desverre - de fleste nektes .Det betyr flere barnløse kvinner .Flere kvinner velger å ikke få barn da . Og det er bra ,skal kvinner få bedre fødselshjelp - må noen kvinner streike og ikke føde barn . Fødenekting blant kvinner må til ! Å sette barn til verden bør verdsettes av samfunnet - noe det ikke blir gjordt i dag . Faktisk taper kvinner både helsen sin , friheten til studier / jobb og sterkt ØKONOMISK på å velge å få barn i Norge i dag .Det koster 1,4 mill kroner å fostre opp et barn fra 0 - 18 år leste jeg SIFO hadde regnet ut .Nei slutt å fød så masse barn kvinner - kanskje blir det " litt verdsatt " i fremtiden om fødselstallene stuper . Kanskje blir fødselshjelpen mer satset på og sterkt forbedret og mer HUMAN OG MODERNISERT - om kvinner viser at de godtar ikke lenger å måtte lide så grusomt og utsette seg for alvorlig helserisiko - grunnet ren kynisk økonomisparing på bekostning av kvinners helse og livskvalitet .Fødselsangst hadde vært nesten utryddet om der fantes tilbud til å kunne velge KS i stede .Jeg sier ikke det er problemfritt det heller - men i hvertfall et mye bedre alternativ for mange kvinner enn vanlig fødsel med minst mulig bedøvelse nærmest ....for å ikke " svekke " riene som begrunnelse for å nekte smertelindring .... Tar en KS - får en i det minste skikkelig bedøvelse .... Er sykt det ikke finns privatklinikker i Norge som kan utføre KS . Alle velutviklede land HAR DET ..... Men Norge er desverre ikke blant de mest vellutviklede land . Som eks Australia , USA , UK Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139333641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #6 Del Skrevet 2. januar 2009 Trøste og bære! Orka ikke lese alt dette oppgulpet engang jeg. Jeg har hatt 4 fødsler,-en med tvillinger tatt med vakum og masse styr, en naturlig kjempefin fødsel av et barn på 4.3 kg og et keisersnitt. Når jeg nå skal ha nr5 som sikkert blir rundt 4.5 kg er jeg ikke i tvil om at jeg vil føde naturlig igjen. Og jeg er ikke en monsterdame,165cm høy og ganske sped. Synes å fremstille ks som en fødestilling er nokså sykt og veldig unaturlig. Kroppen har faktisk ikke vondt av barnefødsler som forløper slik de skal. Mye større belastning med ks som faktisk er en stor operasjon. Og jeg har prøvd begge deler. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139364399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #7 Del Skrevet 2. januar 2009 Blir ganske irritert jeg når du kaller dette oppgulp. Bare forde du har en mening så gir ikke det deg rett til å være respektløs mot andres meninger. Jeg synes det er flott at du vil føde naturlig, og jeg vil kanskje gjørre det selv. MEN dette forumet er ikke for de som ønsker å trakkasere andre som ikke opplever fødsler som en naturlig flott opplevelse. Det å gjemme seg bak "anonym" gir deg enda større forpliktelser til å opptre som en seriøs voksen person. Husk at du ikke kjenner og ser menneskene på andre siden av pc-en og du vet ikke hva det du skriver kan gjøre mot andre mennesker. Min mening med å starte denne tråden var å få en slutt på trakkaserende innlegg fra "anonyme" ikke å si at ks er løsningen for alle. Vi med fødselsangst har behov for å dele tanker og opplevelser med andre som forstår, møter oss med respekt, og ikke andre som gjør at vi føler oss enda mer mislykket. Har du sterke meninger bør du i det minste kunne stå for dem med ditt nick. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139364459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica fra tryll Skrevet 2. januar 2009 #8 Del Skrevet 2. januar 2009 Snakker ikke om innleggene over. Kun det siste over her, som også var anonymt såvidt jeg kunne se. Full respekt for alt annet som er skrevet her!! Ble nesten skremt av det jeg,-derfor jeg valgte å være anonym. Synes ikke det er ok at barna mine blir kalt monsterbarn osv. Står gjerne fram med nick, jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139365339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #9 Del Skrevet 2. januar 2009 Til deg usaklige anonyme litt over her-keisersnittstatistikken i Norge er IKKE lav-den er på hele 20 %, som er sykt høyt! Forøvrig all respekt til dem som velger KS, men det er IKKE en lettvint løsning. Ja, man får mindre underlivsproblemer etterpå(men ikke null), men større risiko for endel andre komplikasjoner hos mor og barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139365590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. januar 2009 #10 Del Skrevet 3. januar 2009 Er helt enig i at det finnes en del ekstreme synspunkt både for og mot det meste. Men så lenge ikke jeg føler meg tråkket på av måten de er skrevet på så pleier jeg bare å overse dem! Er bare litt optatt av dette med hvordan vi skriver ting, selv om vi kan bli provosert.) Selv har jeg ikke tatt noen endelig avgjørelse på hvordan barnet mitt skal komme ut av kroppen. Det eneste jeg vet er at det skal ut på en eller annen måte, og det gruer jeg meg veldig til både med tanke på Ks og vanlig fødsel. Ikke nødvendigvis smerter og revning, revning har jeg nesten ikke tenkt på. Men Jeg gruer meg til å møte helsevesentet i Beren og de holdningene jeg har møtt der tidligere under fødsel og svangerskap. Ønsker meg så veldig å bli møtt med respekt for den jeg er og sånn jeg føler og er redd for, og ikke bedrevitere. Trenger å vite at det er greit at jeg føler det sånn jeg gjør å ikke måtte undertrykke dem. Jeg kjenner meg selv veldig godt og ønsker dermed å bli respektert som den som faktisk vet best hvordan det er for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139368308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsMilla Skrevet 7. januar 2009 #11 Del Skrevet 7. januar 2009 Kjempebra innlegg! Enig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139397261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollunn Skrevet 14. januar 2009 #12 Del Skrevet 14. januar 2009 Utroooooliiiiiig merkelig at så mange kvinner faktisk får flere barn da, hvis det er så grusomt som du i det sykt lange innlegget påstår. Og en annen ting: typisk ansvarsfraskrivelse blant nordmenn vil jeg påstå er: å trappe i seg masse dritt-mat-få "monsterunger" og sutre om KS fordi ungen er så stor... Er det den norske stat sitt ansvar at vi får store barn..? Prøv å dytte mindre i munnen, og trimme litt mer da sjø. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139442909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #13 Del Skrevet 14. januar 2009 Utifra måte du har skrevet inlegget ditt på går jeg utifra du bare har en dårlig dag og behov for å få ut litt frustrasjon. Tråden handlet vel egentlig ikke om å grine seg til Ks, men om hvordan kvinner med fødselsangst blir møtt av helsevesen og andre. . . Som f.eks dette useriøse innlegget ditt...Jeg selv hadde en vanskelig fødsel etter 9 mndr med oppkast i svangerskapet. Vil ikke påstå at jeg har stappet meg full i dritt-mat akkurat...og ungen min var større enn dem de fødte før i tiden. Er nok ikke alltid en sammenheng mellom hva mor spiser og str. på barnet.. . .eller str. på barnet og behov for ks for den saks skyld....Dersom du bare er ute etter å skrive dritt kan du f.eks starte en tråd på kranglesiden om akkurat det temaet du vil.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139446128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre? Skrevet 15. januar 2009 #14 Del Skrevet 15. januar 2009 Fødselsvekten på norske barn gikk opp på 1990-tallet pga økende andel store barn, men fra 2000 har denne utviklingen snudd og i 2005 var gjennomsnittlig fødselsvekt 3521 gram. Etter som andelen store barn økte utover 1990-tallet hadde 21% av alle barn som ble født i 2000 en fødselsvekt på over 4000g. Mens 4% lå på over 4500g. I 2005 var andelene henholdsvis 19,6 og 3,9 prosent. I 2006 hadde andelen på 4500 gram og over sunket til 3,6 prosent. Til sammenlikning, veide omlag 15% av de barna som ble født i perioden 1967-70 over 4000g, mens under 3% veide 4500g eller mer. Altså er det ca 4% poeng fler barn over 4000g i dag og ca like mange over 4500g som det var for 50 årsiden. Slik at jeg tror ikke forklaringen om at vi stapper i oss for så å be om keisersnitt ikke holder helt mål. Særlig når vi kan legge til at andelen store barn har blitt mindre de siste 8 årene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139448756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #15 Del Skrevet 16. januar 2009 særiøst? sa overskrifta fødselsangst deg noe? her skal vi backe opp hverandre så vi ikkje går å grur oss til den dagen vi fakstisk SKAL gjennomføre dette!!!!!!!!! også kommer du med all denne kritikken å skrekkeksempler på nooen som ikke skal føde mere? da har du ikke noe inne her å gjøre ! mitt råd til alle som er redde for å føde skal vite det at det fødest hver eneste dag og det er veldig sjeldent det går gale.Der er masse flotte leger,jordmødre som har god peiling gjennom mye skulering og erfaring! og de aller fleste får faktisk 2-3 unger! Jeg skal selv føde for første gang i juli..grur meg,men skal fortelle dette til jordmoren min,få tips og råd å pøve bare å glede meg til det lille mirakelet kommer til verden! Vi er faktisk skapt for føde! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139458929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2009 #16 Del Skrevet 17. januar 2009 Skapt til å føde??? Vel snakket akkurat med en vennine som studerer medisin, vi er kanskje skapt til å føde men etter at vi (menneskene) bestemte oss for å gå på to bein har vi satt hofter/backen i en litt "feil" posisjon i forhold til alle andre patedyr... Derfor er det litt verre for oss mennesker å føde enn for andre patedyr. Men fordi evolusjonen også har gitt oss gripefunksjon, har vi også klart å lage modrene samfunn med moderne medisin som gjør det uproblmetisk for de fleste av oss å føde.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139462972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. januar 2009 #17 Del Skrevet 17. januar 2009 Kjære Anonym Tror kanskje du skulle lest hovedinlegget en gang til... Står ikke noen skrekkeksempler der, bare noen enkle fakta som svar til de som mener dette med å føde er en ufarlig prosess som alle burde klare uten problemer. Det er vel ikke uten grunn at de fleste føder sine barn på sykehus...? Dette innlegget handlet nettop om behovet for å backe opp andre, å ikke tråkke på dem og behansle dem nedsettende. Hvis ikke jeg har noe på at forum om fødselsangst å gjøre fordi jeg er unormalt engstelig så vet ikke jeg hvem som hører til her inne... Sier ordet angst deg noe..? Det er for meg noe mer enn normal skepsis for fødsel. Og for meg er det ikke hjelp å bli fortalt av andre hvordan jeg skal føle. Jeg sier ikke at du skal føle det likt som meg... For selv om jeg har født før respekterer jeg faktisk at andre føler og opplever ting annerledes enn meg. Ingenting er bedre enn at de fleste opplever at dette med fødsel er uproblematisk. Men for meg og mange andre er det ikke slik. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139464891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epiny Skrevet 24. januar 2009 #18 Del Skrevet 24. januar 2009 Til den anonyme som skrev et innlegg om monsterbabyer og manet til fødenekt lenger oppe her: Det er lenge siden jeg har lest et innlegg så mye preget av synsing og presentering av egne meninger som ubestridte fakta. Du påstår at barnløsheten her i landet er økende fordi norske kvinner ikke tør å føde siden de ikke er garantert keisersnitt. Hvor i løse lufta har du tatt dette fra? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139510935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2009 #19 Del Skrevet 24. januar 2009 Fødselsvekten til barna er faktisk hovedsaklig genetisk betinget og ikke et resultat av hva du selv eller ande gravide "dytter i munnen" som du kaller det, Trollunn. Trim har også lite og ingenting med fødselsvekt å gjøre. Fint om du setter deg inn i dette og sjekker fakta før du svarer noen slik. Innlegget dit avslører dessverre mangel på kunnskap i tillegg til mangel på forståelse og respekt for andres liv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-139511442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #20 Del Skrevet 20. september 2009 Dersom det ikke var så tabu å være redd for noe så "naturlig" som en fødsel så kanskje jeg kunne turd å prøve å føde "naturlig" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139135746-%C3%A5-f%C3%B8de-er-naturlig/#findComment-140694780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå