Gå til innhold

PCO og vaginisme! Er jeg ikke heldig? :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt nysgjerrig på hvor unik jeg er... Finnes det flere av oss?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vaginisme det same som endiometrose?

Skrevet

Nei, men endiometrose kan føre til vaginisme hvis det er smertefullt med samleie.. Vaginisme er en slags muskelkrampe i skjeden som gjør at det trekker seg sammen ved penetrering o.l., sånn at det er smertefullt og vanskelig/umulig å få noe inn... Årsakene kan variere veldig..for mange henger det sammen med psyken..at en har opplevd mishandling, fysisk avstraffelse som liten osv. - uten at dette trenger å være direkte knytta til underlivet... Eller man kan av ulike grunner ha opplevd smertefulle samleier/forsøk på samleier, sånn at en spenner seg av redsel for at det skal gjøre vondt igjen.. Diagnosen er ganske ny for meg, men jeg tror dette var ganske riktig forklart..håper det var oppklarende for deg!

Skrevet

Takk for veldig oppklarende svar:) Håper du blir kvitt vaginismen, det høyres ut som det kan være mulig å bli kvitt:? Verre med PCO, men symtomene kan jo minske ved riktig kosthold og mosjon, men det er ikkje alltid så lett å være flink heile tida:) HAr du hatt PCO lenge?

• 2 uker senere...
Skrevet

Har aldri hatt menstruasjon regelmessig, men aldri visst hvorfor..så fikk påvist PCO først for noen mnd siden... Har ingen spesielt sunn livsstil, men prøver jo å skjerpe meg litt... Hva med deg? Levd med det lenge? Vaginisme er mulig å bli kvitt, ja! Noen bruker uker og måneder, men det kan også ta mange år. Har fått god hjelp hos en gynekolog, og han skrøt og sa at jeg gjorde enorme fremskritt, så det var jo ganske oppløftende!! Må si at jeg for tiden har lagt vaginisme-behandling og -øving på hylla, og fokuserer på å kose meg og ha det bra på tross av ubehagelige bivirkninger og utsettelse av AIH.. Hvordan ligger du an i "graviditetsløypa"? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...