meg83 Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Legen min sa at det ikke merkes noe særlig at man går på metformin, men jeg er jo masse kvalm!! Og til tider hodepine.. Har aldri slitt med noe av dette før.. Mange som har disse erfaringene?
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Jeg hadde kanskje litt kvalme-følelse i begynnelsen med metforminen. Har ikke hatt hodepine som følge av den,men derimot hatt hodepine som følge av hormoner...
meg83 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2008 OK.. Så kvalmen avtok etter hvert? Har bare gått på det i 4-5 uker, så kanskje det blir bedre om en liten stund.. Hvor stor dose har du? Jeg har vært borte fra jobb 2 1/2 dag nå pga kvalmen..får så dårlig samvittighet pga de andre på jobben...men hvis kvalmen ikke gir seg, hvor mye skal til for at man evt. kan bli sykemeldt? I det minste delvis? Selv om jeg ikke kaster opp er det jo helt grusomt å gå og føle at man må det!! Huff, har jeg for lav smertegrense...? Og har du gått ned i vekt med metforminen? "Alle" sier jo at man går masse ned i vekt, men jeg føler at det er motsatt
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Jeg har ikke gått ned i vekt pga metforminen,men jeg føler den bidrar til en god hormonbalanse,og det er viktig .. Jeg tar 3 x 500 pr dag,og tar da altså en tabelett ETTER frokost,lunsj og middag.For meg var det faktisk avgjørende å ta tabeletten etter måltidets slutt og ikke under måltidet.. Er du litt bevist på hva du spiser nå med tanke på metforminen ? Synd du skal plages slik...
meg83 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2008 Jeg er nok ikke bevisst i det hele tatt med tanke på hva jeg spiser...hva bør jeg spise og hva bør jeg holde meg unna? Tar som regel pillene under eller etter måltidene.. Men noen ganger blir det til at jeg tar de utenom måltider, og det er jo da ubehaget kjennes mest...samtidig blir jeg jo kvalm hvis jeg skal spise bare for å spise også...jeg pleier ikke å orke mat om morgenen..kanskje jeg da bør begynne å ta pillene senere på dagen..hmm... Det er uansett veldig hyggelig at du vil hjelpe meg!! Fantastisk å ha barnimagen altså, vet ikke hvordan jeg skulle ha klart meg uten!
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Du må nok desverre regne med å bli plaget om du ikke tenker på hva du spiser.Du må prøve å unngå sukker i alle fall,og søtningsstoffer. Ellers prøve å spise sundt og godt... Er jo en fordel om du klarer å holde deg til lavkarbo, men det skal ikke jeg messe om her... Er jo ditt valg dette.. )
meg83 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2008 Flott å bli litt opplyst her! Er ikke god på å være sunn, så kanskje dette er sparket jeg trenger for å fokusere mer på det! Har lest litt på nettet nå og fått litt innblikk i hva jeg bør spise mer av. Har også snakka med legen, som sa at jeg i en periode kan ta 2x500 i stedet for 3..leste på nettet at man egentlig skal trappe gradvis opp, og det har jo ikke jeg gjort..begynte jo rett på.. Hodepinen er visst ikke bivirkning av metforminen, men det kunne være hormonene som er inne og påvirker litt.. Takk for god hjelp, og ha en super dag videre!!
lindynatt Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Hvis du begynte rett på er det ikke rart du er plaget Trapp ned igjen og ikke trapp opp før du er kvitt plagene en stund. Det er normale bivirkninger av metformin. De gir seg.
meg83 Skrevet 19. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. november 2008 Jeg begynte rett på 1500 om dagen, ja...er hos Hausken, så synes det er litt rart at de ba meg om det..men, men.. Nå skal jeg i hvert fall ta 1000 til det stabiliserer seg...og være flinkere med å alltid ta de til maten...og ikke ta om morgenen før jobb, så slipper jeg at det går for mye utover jobb og kollegaer...
lindynatt Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Jeg tar de om kvelden fordi skulle jeg å bivirkninger, er jeg stort sett hjemme... Slik ahr jeg gjort det fra dag 1, det funket ikke alltid med at bivkrningene kun kom om kveldend a men...
mortilgutt Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Eg har også vore hos Hausken og fått Metformin. Då fekk eg klar beskjed om å begynne med ein tabl/dagl (=500mg). Så auka for kvar veke. Eg var FRYKTELEG kvalm og uvel i mest to mnd. Etter 3,5 mnd klarte eg ikkje lenger 1500mg til dagen, og i samråd med Jon Hausken kunne eg gå ned til 1000mg. Det har gått greit. Eg har ikkje gått ned eit havlt gram, og Jon Hausken sa at det var ikkje alle som fekk den virkninga av tablettane. Trur det heng litt saman med om ein har mykje diare og oppkast..... Så er det UTRULEG viktig å ta tabl til mat, og eg fann ut at det var best å ta dei etter måltidet. Lukke til!
meg83 Skrevet 21. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. november 2008 Hei igjen! Leste dette siste innlegget og kom på at jeg har husket helt feil...jeg begynte jo faktisk med en tablett daglig i en uke, så to, osv. Ikke meningen å sverte Hausken uten grunn...huff.. Er jo veldig fornøyd med de!! Og godt å høre at ikke alle går ned i vekt Vil i hvert fall heller ha love handles enn å være spysyk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå