2 fine små Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 4 år i Asia har gjort sitt, jeg kan ikke vaske ull!! Blander dere lyst og mørkt ull på 30 grader vask? Hva med 40 grader vask? Jeg har ikke nok ull til at jeg synes jeg trenger å ha et plagg pr vask. Hvor mye farge skal det være på klærne før man ikke kan vaske dem sammen? Hvordan gjør man det aller best så ikke klær blir ødelagt eller misfarget? Hva med farger? Og hvordan fjerne bæsjeflekker fra lyst ull, noen kjerringråd? Så, det var nok spørsmål fra en frustrert nybakt husmor. Skrekk og gru...
Piamin Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Jeg har sånn maskin som veier tøyet før den vasker, så jeg har ikke alltid fulle maskiner. Vasker alltid med spesialmiddel fra Bånsull, ullprogram og på 30 grader. Det er nok synes jeg. For å få vekk flekkene skyller jeg av det " løse", veter et stykke med oksegallesåpe og gnir på flekken under rennende vann. Da blir all den gule bæsjen borte Oksegallesåpe koster 30 kr for et såpestykke på Bånsull og er kjempe-effektiv! Skal visst ta rødvinsflekker og alt mulig. Jeg sleit litt med å få vekk gul bæsj fra dagen før (vi hadde vært på besøk og jeg glemte posen med bæsjetøy til dagen etter), men det gikk Hvor bor du hen? Har du bånsullbutikk der du bor? http://www.baansull.no/maindesign.asp?aid=9541&gid=4763
2 fine små Skrevet 19. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2008 Oi, det var gode råd, takk skal du ha, bor i Oslo.
MiaKristin Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Lanolin såpe er også veldig bra til å vaske ull med. veldig bra på flekker. fåes på bånsull bla.
2 fine små Skrevet 19. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2008 Takk, hva med å blande farger? Har en genser som er mørkeblå og hvit, den kan da ikke farge av på 30 grader? Eller? Og en bukse som har mange mellomsterke og mørke farger, kan dette vaskes sammen med lyst ull på 30 grader?
Tante Gustava Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Jeg vakser mørkt og lyst ull sammen, har gått fint det. Vasker alt på ullvask 40 grader med milo. Det mørkeste er marineblått, men vasker alltid det mørke plagget alene når det er nytt for å få ut overskuddsfarge. For å fjerne bæsje- og tranflekker har jeg etter råd fra mamma vasket med sunlight såpestykke for hånd for å få vekk flekken før jeg hiver plagget i maskina. Funker kjempefint. Selvfølgelig en fordel om flekken er fersk, men har også fått det til med gamle flekker.
2 fine små Skrevet 20. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. november 2008 Fantastiske råd der b-mummy, da har jeg alle rådene jeg trenger. Takk skal du ha, spesielt ang flekker og blande klær og grader som tillater det. Supert....ha en god dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå