Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% alene mamma til en gutt på snart 11 mnd.

Siden før fødselen har jeg hatt store problemer med NAV skedsmo og nå har det toppet seg fullstendig.

De første problemene jeg fikk med nav var at de aldri betalte ut penger når de skulle. 2-3 uker for sent hver eneste mnd. To ganger fikk jeg ingenting fordi det hadde oppstått en feil og en gang fordi de ikke hadde noen konto opplysniger.

Så skjer det enda en feil, permisjonen min som skulle være 100% + 6 uker og med 80% lønn, blir plutselig til 80% med 80% lønn og ingen 6 uker. Klagefristen på dette var to uker og jeg fikk ikke høre om feilen før det var for sent.

Så, jeg fikk ett ekstra år permisjon fra jobben. Så jeg og sønnen min kan kose oss sammen en stund til. Vi har bare hverandre og jeg ville ikke sende han i barnehage allerede i sommer! Dette var helt greit for nav. Jeg fikk full info om at fra år 2 i permisjon startet ville jeg få utbetalt litt mer enn jeg fikk første året og alt kom til å ordne seg.

Men, 13 november kommer brev fra nav, de mangler en eller annen form for dukumentasjon (på hva vet verken nav eller jeg) og derfor kom de ikke til å utbetale ei eneste krone. Brevet ble sendt 28 oktober, igjen to uker klagefrist. (denne gangen var også friste gått ut før jeg fikk vite noe om det).

Etter mye om og men og nye møter sier de på nav at hele episoden med det brevet var en feil, de har det de skal og jeg kan bare slappe av.

I går ringer ei dame fra nav og forteller at hele beløpet de skyller meg blir betalt ut om noen dager. Det hele beløpet er på 7000kr!!!!!!!

7000kr var alt jeg kunne få, det fantes ikke mer å søke om. Om ikke det dettet mitt behov som hun sa, så måtte jeg melde meg på sosialkontoret!

Nå lurer jeg på hva i H****** dette er for no?? For det første er husleien min på 8000,- Så jeg er jo 1000kr i minus bare der..

Og jeg er ikke den eneste alenemammaen som tar to år permisjon.. Blir resten også sosialklienter??

Til den dagen jeg gikk ut i permisjon, så hadde jeg utbetalt 25.000kr i mnd. Nå ligger jeg så langt nede på minus siden at jeg virkelig er redd!

Jeg har ingen familie, min sønns far har jeg ikke sett eller hørt fra på over ett år. Jeg har ikke barnehageplass, ikke har jeg noe å betale en dagmamma med og om jeg bare begynner å jobbe, så tar nav fra meg den litte resten av penger.

Hva har jeg gjort galt?, kan noen hjelpe meg før jeg får ett sammenbrudd? Det er vel ikke sånn det skal være??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke satt deg inn i reglene om hva du har rett på? Du kan ikke tro at andre gjør dette for deg.

Vet ikke hva du mener med 100% + 6 uker 80%.

Om du hadde jobbet minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen din skulle starte kunne du velge enten 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn. Og plusse på eventuelt ferie du hadde som du skulle brukt feriepengene på.

Ellers forstår jeg heller ikke hvordan de mener du bare skal ha 700 kr når du er alenemor. Bare full Os er på over 10 000 kr i mnd i tilegg skal du har to barnetrygder for gutten som blir 1940 kr i mnd, Didrag fra far eller bidragsforskudd og du kan selv søke om bostøtte.

Du burde bruke litt tid på å sette deg inn i reglene for deg og ta ett nøte med NAV om dine rettigheter.

Håper du klarer å rette opp i dette.

Og skriv gjene hva du mente i hovedinnlegget ditt. Kanskje jeg eller noen andre kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139138341
Del på andre sider

Her var det mye rar informasjon gitt..

"Så skjer det enda en feil, permisjonen min som skulle være 100% + 6 uker og med 80% lønn, blir plutselig til 80% med 80% lønn og ingen 6 uker. Klagefristen på dette var to uker og jeg fikk ikke høre om feilen før det var for sent."

Hva mener du med at du skulle ha 100% permisjon + 6 uker 80% lønn? Det finnes ikke noen slik ordning, man kan enten ha 100% dekning eller 80%, det finnes ingen mellomting så her må nok du ha misforstått..

"Men, 13 november kommer brev fra nav, de mangler en eller annen form for dukumentasjon (på hva vet verken nav eller jeg) og derfor kom de ikke til å utbetale ei eneste krone. Brevet ble sendt 28 oktober, igjen to uker klagefrist. (denne gangen var også friste gått ut før jeg fikk vite noe om det)"

Du nevner flere steder at du har fått to ukers klagefrist på brev fra nav, dette synes jeg er merkelig da det vanlige er minst 3 ukers klagetid og oftest 6 uker....

"Jeg fikk full info om at fra år 2 i permisjon startet ville jeg få utbetalt litt mer enn jeg fikk første året og alt kom til å ordne seg."

Jeg regner med at du her mener året etter foreldrepermisjonen - altså det året du har søkt ulønnet permisjon? Kan ikke forestille meg at noen på nav har sagt at du kom til å få utbetalt litt mer enn første året, for første året har du jo foreldrepenger basert på inntekt, og andre året bare overgangsstønad??????????? Her har nok du - nok en gang - misforstått...

"I går ringer ei dame fra nav og forteller at hele beløpet de skyller meg blir betalt ut om noen dager. Det hele beløpet er på 7000kr!!!!!!!

7000kr var alt jeg kunne få, det fantes ikke mer å søke om. Om ikke det dettet mitt behov som hun sa, så måtte jeg melde meg på sosialkontoret!"

Får du fortsatt foreldrepenger? Har du annen inntekt? Om du har annen inntekt eller foreldrepenger blir overgangsstønaden redusert med 40 øre per krone du tjener... Full os er rundt 10300 pr mnd..

"For det første er husleien min på 8000,- Så jeg er jo 1000kr i minus bare der.."

At du har 8000 i husleie er ikke nav sitt problem men ditt, kanskje lurt å finne seg en billigere plass å bo???

Du virker i det hele tatt ikke å ha satt deg inn i noe som helst av regler og hva du kan ha krav på.. Har du søkt kontantstøtte? Har du søkt bostøtte? Har du søkt om dobbel barnetrygdFår du bidrag fra far? Å bli alenemor er slettes ikke særlig lukrativt noe det virker som du har trodd.. Mitt råd er - sett deg ned og gå inn på www.nav.no - les om de forskjellige stønadene og SÅ kan du gå til nav og ordne et møte og gå gjennom alt....lykke til, håper det ordner seg for deg..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139138627
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare litt lettere.

1) Søkte om full permisjon det første året. 54 uker med 80% lønn.

-Fikk svar om at søknaden var invilget og at jeg i tilegg fikk de 6 ukene som egentlig er pappapermisjon.

Etter 44 uker med permisjon får jeg vite at det alikevel er den korteste permisjonen jeg har fått, men alikevel med 80% av lønnen. Når dette ble oppdaget var det for sent å gjøre noe med det sa nav.

2) Jeg er på møte hos nav for å forhøre meg om hva som er lurt å gjøre ettersom jeg vil ha ett år ekstra sammen med barnet mitt.

Nav sier at jeg kan søke bostøtte, må levere godkjennelse for permisjon av arbeidsgiver og at jeg må søke om overgangsstønad. Det gjør jeg der og da. Alt ser greit ut. I tilegg sier saksbehandleren min at ettersom jeg ikke har annen inntekt og jeg ikke lenger fikk penger fra arbeidsgiver, så ville jeg få litt høyere støtte. Jeg skjønte aldri helt det der, men jeg tror jo på damen, hun jobber jo med sånnt.

- Får brev fra nav (som de har skrevet 28 oktober) om at de mangler dukumentasjon (de sier ikke hva slags dukumentasjon), de stopper derfor alle utbetalinger dersom jeg ikke klager innen to uker. Brevet får jeg 13 november. (altså etter fristen er gått ut).

3) Nytt møte hos nav. De skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått det brevet. De mangler visst ingenting alikevel.

- Noen dager senere ringer saksbehandler og forteller at fra nå av får jeg:

-Foreldrepenger

-Overgangs.st enslig mor

-Dobbel barnetrygd

-Bidragsforskudd

Tilsammen og etter skatt ca.7000kr per mnd.

Hver eneste gang jeg har snakket med noen på mitt nav kontor , har jeg spurt om hva jeg kan søke om, hvordan jeg skal gjøre det om de har alt de trenger av papirer, er det noe mer jeg kan søke om. Samme svar får jeg hver gang, nei, dette er alt, ja vi har alle papirer. Jeg har blitt sendt rundt der oppe fra saksbehandler til saksbehandler, det er aldri samme menneske jeg ser. Hun som ringte meg sist sa at det fikk alt av stønader jeg kunne få.

-Nei, det er ikke nav sin feil at jeg bor på en 2 roms til 8000kr i mnd. (men denne 2 romsen er på 96kvm og strøm er inkludert i leien, så egentlig bor jeg billig).

-Nei, jeg har aldri trodd det var lukratift å være alenemor. Og jeg valgte ikke å bli alenemor, han stakk av uten ett ord.

To måneder før jeg gikk ut i fødselspermisjon ble jeg skyemeldt, jeg har en liten hjertefeil som slo ut for fullt pga økt blodtrykk (jobbet som kjøkkensjef, det er bare stress).

Dette skulle ikke få noen økonomiske konsikvenser fikk jeg beskjed om.

Bostøtte får jeg stadig avslag på og søknaden om kontantstøtte har jeg purret på ,men har ikke hørt noe.

Behandlingen av farskapssaken startet like etter sønnen min ble født, men snart 11 mnd senere er de fortsatt ikke ferdige med den.

(jeg vet at BF ikke sammarbeider, så det er sikkert ikke bare nav sin feil at det tar tid).

Jeg har ingen annen inntekt enn hva jeg får av nav. Må jeg ut i jobb, så må jeg få en barnehageplass for jeg har ikke familie.

Håper det er litt lettere å forstå nå.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har peiling på alt av ting jeg har og ikke har krav på, men jeg får ikke mye hjelp fra nav heller. Og jeg har fått en masse info av dem som ikke stemmer.

Bestillte møte der i dag og de hadde ikke tid før om tidligst to uker.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139140554
Del på andre sider

Annonse

De kan ikke si at du bare får 44 uker med 80% lønn. Er du sikker på at du ikke har fått 100% lønn? Det er det som virker riktigswt. Om du kun har fått 80% lønn kan de ikke si at du ikke skal få 54 uker(fedrekvoten er inkludert i disse ukene og kommer ikke i tilegg).

Det at du nå kun har rett på 7000 må være feil. Når du snakker med de har du med deg penn og papir og sriver ned det de sier i stikkordsform og skriv ned hvor mye du får i foreldrepenger, os, bidragsforskudd osv osv.

Sykemeldingen skal ikke ha noe å si for foreldrepengene.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139145845
Del på andre sider

Du sier: "Søkte om full permisjon det første året. 54 uker med 80% lønn.

Fikk svar om at søknaden var invilget og at jeg i tilegg fikk de 6 ukene som egentlig er pappapermisjon.

Etter 44 uker med permisjon får jeg vite at det alikevel er den korteste permisjonen jeg har fått, men alikevel med 80% av lønnen. Når dette ble oppdaget var det for sent å gjøre noe med det sa nav."

Dette ville jeg bedt om skriftlig forklaring på.

"Får brev fra nav (som de har skrevet 28 oktober) om at de mangler dukumentasjon (de sier ikke hva slags dukumentasjon), de stopper derfor alle utbetalinger dersom jeg ikke klager innen to uker. Brevet får jeg 13 november. (altså etter fristen er gått ut)."

Klagefristen er to uker etter du har mottatt brevet, ergo hadde du tid å klage.

"I tilegg sier saksbehandleren min at ettersom jeg ikke har annen inntekt og jeg ikke lenger fikk penger fra arbeidsgiver, så ville jeg få litt høyere støtte. Jeg skjønte aldri helt det der, men jeg tror jo på damen, hun jobber jo med sånnt."

Høyere støtte i fohold til hva? Har du regnet med at det var i forhold til pengene du fikk i permisjon? Det kan være at det bare er snakk om den doble barnetrygden og evt. os. Da vil du få høyere støtte enn en mor som ikke er enslig. Relativt sett, altså. Saksbehandler lovet uansett ikke en sum her. Her er nkanskje snakk om fortolkninger av saksbehandlers utsagn?

"Nei, det er ikke nav sin feil at jeg bor på en 2 roms til 8000kr i mnd. (men denne 2 romsen er på 96kvm og strøm er inkludert i leien, så egentlig bor jeg billig)."

8000 til en toroms på 96 kvadrat inkl. strøm er isolert sett ikke så dyrt (det kommer jo an på hvor du bor og da), men det er ikke nødvendigvis slik sosialkontoret vil se det. De støtter stort sett boliger som er av nøktern standard og har ofte et makstak for enslige. Selvfølgelig skal det utøves skjønn, men om det vil falle i din favør er ikke sikkert.

En veldig kjedelig situasjon er det uansett. Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139161054
Del på andre sider

hei HI :) vet alt er utrolig vanskelig. skjønner deg utrolig godt! jer er også i en sak med trygdekontoret som holder på å ta knekken på meg hvor de nekter å gi meg sykepenger eller svangerskaps penger. men uansett,,, kontakt en advokat! du har fri rets hjelp er jeg sikker på med det du sier du har her pluss at du er alene. oxo går du på sosialen å forklarer problemet ditt! å i tilleg når du er alene å får så lite inn pr mnd så skal du kunne få overgangstøndad oxo! håper det order seg for deg! sett deg ned å les regler så netter å kontakt en advokat! prøv å vær sterk selv om det ikke er lett! motgang gjør oss sterkere, men hvor sterke skal vi egentlig bli da ;p

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139166727
Del på andre sider

Iht folketrygdloven § 21-12 er klagefristen 6 uker.

Hvis du likevel er for sent ute kan du klage til klage og ankeenheten, og be om omgjøring av vedtaket. Uansett skal du ha en begrunnelse. Syns det høres veldig rart ut at de gir deg 80% foreldrepenger men bare 44 uker. Hvis du har lav inntekt kan du ev kontakte et kontor for fri rettshjelp om be om bistand, ev jusshjelpen (jusstudenter) hvis de har det der du bor. Er ikke lett å skjønne trygdevedtak.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139170934
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Kjære... igjennom alle innleggene som blir lagt her er det ingen som nevner noe på klageretten din... :

Dersom du mottar et brev som er skrevet f.eks 2 okt var det det du sa? og du mottok det 13 nov? Vil klageretten gjelde FRA BREVET ER MOTATT... DETTE ER ET KJENT FAKTUM... du skal aldri se på når brevet er skrevet, det har ingen betydning for deg,

skal hente litt info fra lovdata.no :..

okay selve regelen ligger som underregel i egen lov.. hadde jeg hatt bedre tid skulle jeg funnet den..

men så du vett til neste gang er klageretten 2- 6 uker fra DU MOTTAR BREVET... slik er det ALLLTID.. aldri noe unntak her.. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139134834-lurt-av-nav/#findComment-139369262
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...