Gå til innhold

3,5 mnd og har begynt å få eksem. Trenger litt råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

La merke til at jenta vår begynte med tørre kinn da hun var 2 måneder. Har smurt jevnlig med Adrema og det holdes mykt. Den siste uka har det blitt rødere og også kommet litt på haka. Har også fått et område (størrelse som et kronestykke) på overarm og et på beinet som er tørt, men ikke rødt. Huden ellers er myk og fin. Bader henne en til to ganger i uka. Bruker bare aderma oljesåpe til vask i stumpen innimellom. Er det noe annet jeg burde tenke på? Burde jeg ta en tur til helsestasjon før 5 mnd kontroll? Lurer også veldig på dette med ulltøy. Jenta sover nå i ullpysj og har hver eneste natt siden fødsel sovet med nøstebarn strikketeppet rundt seg. Bruker også mye ullundertøy på dagtid. Synes ikke det virker som dette plager henne, men kan ulla være negativt for eksem på annen måte enn at det framprovoserer kløe og irritasjon?? Noen med atopikererfaring som vil dele noen erfaringer?

Skrevet

Bruk kun rent vann når du vasker bleia, eventuelt babyolje (helt vanlig sådan) for å få vekk bæsjen. Smør de eksemområdene med a-creme! Og om du bruker noen form for såpe i badet (Bed time bath e.l) så bare dropp det. Det utløste eksemet på jenta mi.. Det kan selvsagt også være en reaksjon på ullet. Selv er jeg veldig allergisk mot ull, og har av den grunn valgt å ikke bruke det på jenta mi..

Snakk med helseøster også! Husk kuldekrem i ansiktet.. Lykke til!

Skrevet

Jeg har en liten atopiker på 8 mndr. Hun bades i bare vann (uten olje eller såpe) 1 gang i uka. Vi holder oss også unna svømmehaller med klorvann. Bruk ellers allergigodkjent vaskemiddel og dropp tøymykner. Aderma er en bra krem! Jeg ville smurt hele jenta med denne morgen og kveld fast. Hvis de tørre flekkene blir røde, snakk med lege for evt mild kortisonkrem. Her holder vi oss unna ull, men det er hovedsakelig pga kløe. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd en ukes tid med bomull på natta, bare for å se om det gjør noen forskjell på de tørre flekkene.

Ellers - helsestasjonen er der for å hjelpe. Så er du i tvil om noe, stikk innom dem:-)

Skrevet

Det var sånn med vår sønn også, eksem og volsom kløe spesielt på natta. Klødde seg til blods. Vi fikk time til homeopat, fikk medisin og er nå mye bedre. Nå sover han godt om natta. Vi brukte også kortison først, det hjelp en stund men så ble det værre igjen. Vi har ikke brukt kortison siden vi fikk medisner. Det fine med homeopat medisin er jo at det ikke er noe farlig eller bivirkninger.

Skrevet

Takk for svar! Skal prøve uten ull en liten stund nå. Har en liten mistanke om at det irriterer litt i ansiktet, særlig når hun blir litt fuktig og så gnir armene i ansiktet. Prøver også med mer smøring framover. Har til nå kun smurt på kvelden og ikke hele kroppen. Håper ikke dette utvikler seg noe mer...

Skrevet

Når jeg var yngre så fikk jeg utslett om jeg hadde ull rett mot huden.

Jeg atopisk eksem..

Det kjente er jo at om huden blir tørr så klør det, så pass på å smøre med krem:) å av egen erfaring så er krem bedre enn salve. Greit nok at salve gir mer fuktighet, men det tar lang tid før det trekker inn i huden å det har en tendens til å bli litt klamt å begynne å klø mer før det får trekt ordentlig inn i huden..Men som sagt, min erfaring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...