L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg har aldri gått fra mini (13 mnd)i bilen og skjønner ikke de som gjør det: Men til dere som gjør det så kan dere lese her hva jeg opplevde i dag: Jeg var i byen og hadde gullet i vogna og rundet hjørnet på en butikk da jeg så en dame som låse bilen til en ganske ny bil. Hun hastet liksom videre inn på kjøpesenteret og jeg skulle samme veien... da jeg gikk forbi bilen så jeg at inni satt det 2 unger... begge sov... og den ene var kanskje 1-2 mnd og den andre var mellom 1,5-2 år... Jeg stusset veldgi på det, for jeg har hele tiden vært veldig motstander av å forlate barna i bil for en vet jo aldri hav som kan skje... Jeg fortsatte videre og traff på en bekjent av meg og vi sto kanskje en 10 min å pratet... plutselig går ALARMEN på bilen og noe så grusomt høyt!!! Jeg fikk helt panikk, så jeg tok med meg vogna å løp bort til bilen... og jeg fikk så vondt inni meg... begge ungene var helt hysteriske og hylskreik... de hadde selvsagt blitt skemt av den høye ulingen... Men som sagt så var bilen låst så jeg kunne ikke gjøre noe... Jeg ropte på hun som jegs to å prata med, og fikk henne til å passe mini mens jeg løp inn på kjøpesenteret... Jeg ante jo ikke hvor hun kunne være... jeg var sikkert innom 5 butikker før jeg kom inn på en butikk hvor jeg ser hun stå å prate med noen i butikken... Jeg løp bort og sa at hun måtte komme for at alarmen hadde gått, og hun ble selvsagt litt brydd... Hva annet skulle jeg gjort... hun fikk selvsgat skrudd av alarmen og roet ned barna... men det tok sin tid...Jeg fikk vondt av henne og de små, så ville bare skrive dette til dere som en slags "advarsel" om at slike ting kan skje... men de fleste tenker sikkert at jeg er så snar at de våkner sikkert ikke... osv osv... Men hva med å vente til de har sovet da for så å dra å gjøre ærender? eller ta med bilstolen inn om du bare har en? Jeg lar uansett han aldri være alene i bilen... har hørt andre eksempler også...
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 stakkars små!! de måtte jo bli nærmest sjokkskadet av den høye lyden!! for ikke å si hørslskadet..... å gå fra barn i bilen er fy-fy, man vet aldri hva som kan skje, hvreken med voksen eller barn/bil.....
Gjest Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Jeg er an av dem som mener at dette må man ta på skjønn. De fleste ganger er det uakseptabelt, noen få ganger greit. F.eks når 3 barn er plassert i bilen og man må inn i huset for å hente noe (5 meter og laaaangt ute på landet), når man bor på et knøttlite sted der man kjenner absolutt alle og kan se bilen hele tiden og ærende ikke tar mer enn 1 minutt, når man fyller bensin/diesel på en avsidesliggende bensinstasjon og bare skal betale osv. I alle de tilfellene anser jeg det som ok, ellers ikke. Stort sett må barna være med. Senest i går vekket jeg 4 åringen som nettopp var sovnet fordi jeg måtte inn i en butikk, ærende ville bare tatt 1-2 minutter, men det var et stort sted og ikke verd å ta sjangsen synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Enig med Alva, dette må vurderes etter situasjonen! Det kommer jo helt ann på hva man skal, og ikke minst hvor man er. Jeg synes det samme gjelder å la barna sove ute i vognen. Det er jo noe vi har tradisjon for i Norge, som man i en del andre land synes er galskap. Man må liksom vurdere om man synes det er trygt etter forholdene.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Sjekkliste: 1. Hadde du gått fra bilen med lommeboka på dashbordet og den fete flatskjermen i baksetet? (trodde ikke det nei...) 2. Hva har høyest verdi - barn eller lommebok/flatskjerm? 3. Går du fra barna mens de ligger i bilen og sover??? NEI NEI NEI.... Alarmen kan gå, men enda værre -tenk om noen tok dem???
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 enig med alva.. man kan løpe inn i huset og hente noe osv., men å gå inn på et kjøpesenter!!!!!! hallo det der KAN JO IKKE VÆRE LOV?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Dette er et tema jeg har diskutert med typen min mange ganger. Han ser ikke problemet med å la vår 1-åring sitte i bilen hvis vi er inne et lite ærend. Jeg synes det er helt uaktuelt, er så redd det skal skje han noe... Man vet aldri. Tror jammen jeg skal vise han denne tråden...
Kosel Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Enig med alva. Bygdejente som jeg er så ser jeg ikke problemet med å løpe inn i huset hvis jeg har glemt noe, eller gå inn å betale på en bensinstasjon. Men da ser jeg jo bilen heeeeele tiden.Ville ikke falt meg inn å gå fra ham i bilen mens jeg skulle inn på butikken for ikke å snakke om inn på et kjøpesenter...
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Har også alltid vært imot å gå fra barna i bilen, men når nr 2 kom og det er 1 1/2 år som skiller dem, begge to sover og jeg skal bare inn å kjøpe en melk, da springer jeg fort inn altså.. Låser bilen (har ikke alarm), er det lang kø så dropper jeg det.. Ellers, når jeg leverer eldstemann i barnehagen, så sovner alltid minsten på 6 mnd, da tar jeg med babysitteren og lar han sitte i bilen mens jeg leverer....ser bilen fra vinduet hele tiden og hører han jo om han skulle våkne;) Så jeg mener at du må se det litt an;)
LizzyG Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Det kan jo også oppstå bibrann, og da er bilen som regel overtent på noen veldig få minutter!
Gjest Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Jeg løper inn på kiwi hvis jeg skal ha melk og brød... og kommer nok til å fortsette med det.. tar meg 2 minutter.. og jeg tar han ikke med meg inn for å betale bensin.. og jeg løper inn å henter lommebok eller noe annet hvis jeg har glemt det..
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Jeg har aldri reist fra barnet mitt i bilen for å handle, og kommer heller aldri til å gjøre det, og det er mange grunner til det: -barnet kan bli redd og tanken på at hun skal sitte der å hylskrike lenge alene er noe jeg ikke vil utsette henne for! -tenk hvis noen kræsjer inn i bilen min mens hun sitter der alene! -brann! -noen tar henne! -hvis noe skulle skje med meg, og ingen vet hun sitter der alene! sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten nå.... Ja det er tungvindt av og til å handle og ha med barn, men det er ikke umulig, jeg har gjort det lenge og kommet ut med både barn og matvarer hver gang!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Jeg betaler bensin uten å ta henne ut av bilen. Jeg handler en liter melk om det er lite kø. Springer inn med handlevognen etter å ha ha satt henne i setet hvis vi handler mye. Jeg henter lommebok eller whatever hvis jeg har glemt det i huset. Låser alltid bilen hvis hun sitter der såklart Og ja, jeg går lett ifra lommeboken min og mobilen min eller andre ting liggende i bilen - LÅST såklart. Jeg går også ut av bilen for å ta posten ut av postkassa når jeg kjører forbi stativet, jeg begynner ikke å ta henne ut eller venter til jeg har barnevakt slik at jeg skal være sikker på at håndbrekken ikke svikter altså.. Bor på bygda, og hadde aldri gjort noe av dette på et fremmed sted eller kjøpesenter som det HI nevner da.. Argumenter som brann og noen kræsjer i bilen etc synes jeg er litt dumme.. Ja det hadde vært forferdelig, men hadde det igrunn vært noe bedre om jeg satt i bilen i tillegg? Jeg hadde ikke rukket å både komme meg ut og få henne ut hvis bilen eksploderte (det er jo helt søkt å tro det skal skje). Hadde vi blitt kræsjet i kunne hun likegodt ha blitt morløs som at jeg ble barnløs.. Jeg går ikke fra bilen så lenge at noen kunne bryte seg inn og knabbe ungen + det faktum at jeg ser bilen stort sett overalt hvor jeg tør gjøre disse tingene. Høres ut som jeg er stor forkjemper for akkurat dette, men jeg gjør ikke dette som VANLIG altså, men jeg ser ikke problemet med å gjøre det hvis man absolutt må og skal være rask.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Jeg som svarte over deg her, jeg mente å gå fra barnet i bilen for å gå å handle, det gjør jeg ikke, selv om det bare er en liter melk jeg skal ha, plutselig så skjer det noe slik at det tar lenger tid enn planlagt. Det er forskjell på barn da, barnet mitt skriker med en gang hun er alene i bilen, hun skriker til og med når pappan og hun sitter igjen i bilen mens jeg springer inn å handler. Men jeg også lar barnet mitt sitte i bilen mens jeg bærer inn varene i gangen, men da ser jeg bilen hele tiden, er snakk om få meter ifra. Mener ikke at man skal være helt hysterisk i forhold til det, må kunne fylle bensin, skrape is osv mens barnet sitter i bilen, men å gjøre slik som HI fortalte om, gå inn på et kjøpesenter der man har ingen oversikt over bilen og barna, det er rett og slett grusomt gjort mot barna når de er så små.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 20. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 20. november 2008 virker som de fleste her har en OK forhold til dette og at det er fornuften som råder:) Tråden var mer ment som en OBS OBS til de som forlater barnet lengre enn bare å fylle bensin/hente noe inne i huset:) Hun her var borte sikkert over 15 min... og det syns jeg IKKE er greit.. Selv så har vi parkeringsgarasje her vi bor, så jeg kjører bilen ved inngangen (går selvsagt kjapt) også kjører jeg bilen ned. Jeg mener man ikke trenger å være hysterisk, men å bruke litt fornuft... Har to vennepar av oss som til stadighet drar inn å handler osv med 1 åringen alene i bilen i våken tilstand... Både jeg og sambo syns ikke det er greit siden de blir så "lenge" borte...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Da vil jeg gjerne komme med et par eksempler på hva som også kan skje med relativt nye biler. Dette har hendt med folk jeg kjenner. I et tilfelle var det en mor som skulle levere sønnen sin i barnehagen, når jeg kjørte forbi på vei til jobb sto det en alvorlig røyksky opp fra parkeringsplassen. Bilen var i brann! Takk og pris at sønnen ikke hadde søsken som sov i bilen!! En annen episode, var noen som skulle gå inn i huset med noen handleposer. Disse var vekk fra bilen i noen minutter, og vips, så starter en brann også her. Disse hadde ikke barn på daværende tidspunkt, men venter sitt første nå. Jeg tror de i hvertfall tenker seg om to ganger. Dette var som sagt to typer biler, av kjente merker, relativt nye biler og på et bittelite bygdested, med kun et par års mellomrom. Begge bilene ble kondemnert. Det er jo ikke snakk om at biler eksploderer hvis de tar fyr, det skjer mest på amerikanske filmer. Men at elektronikk kan ta fyr og ligge og ulme for så å starte en større brann, har jeg mer tro på. Og hjelpe meg så mye dødelige gasser som kan utvikles... Men hver og en gjør selvfølgelig som man selv vil.. Hilsen en som aldri går fra små barn i bil. (med unntak av når bilen står på gårdsplassen og jeg lemper ting ut og inn i bilen).
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 20. november 2008 #17 Skrevet 20. november 2008 Gurimalla, går folk virkelig fra så små alene i bilen, og inn på kjøpesenter??? Herreminhatt altså.... Og her har jeg dårlig samvittighet for at jeg løper inn for å hente noe hjemme og lar snuppa sitte i bilen og vente....er ca 50 meter unna.... Eller når jeg har hastet inn på en bensinstasjon og latt henne sitte i bilen og vente.... men inn for å handle på butikk eller kjøpesenter?? Kunne aldri falle meg inn i det hele tatt!! Stakkars små, må jo ha blitt vettaskremte!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 20. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2008 Ja de var vettskremt stakkars... jeg tenker fortsatt på dette... Jeg var skikkelig skikkelig fortvilt, for jeg kom meg ikke inn til dem, og følte meg helt hjelpesløs liksom... og selv om jeg prøvd eå være så rask som jeg kunne så tok det en stund før jeg fant tak i dama... og dt værste var når hun skulle komme seg inn i bilen for da hadde alarmen "låst" seg, slik at hun plagdes veldig med å få alarmen med å slutte å ule og dermed tok det også lengre tid å komme inn til barna... huff...
desemberjenta06+spire Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Stakkars barn :-( Dem var sikkert veldig redde! Jeg hadde aldri gått fra barnet mitt alene i bilen.. Det er jo mye som kan skje ! Jeg kan fylle bensin mens hun sitter i bilen, men da ser jeg jo henne hele tiden.
mali og gullgutten Skrevet 20. november 2008 #20 Skrevet 20. november 2008 har en far som er bilmekaniker.han sier ALDRI gåi fra en unge i bilen.p.g.a faren for brann.helt nye biler kan begynne å brenne uten forvarsel.og bilene er nedbrunnet i løpet av kort tid..og til deg som låser bilen,gjer nå jaffal ikke det....tenk dere om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå