Gå til innhold

forsjellen på stat og land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det står at en stat er et avgrenset geografisk området som styrer seg selv. og at vi ikke må blande stat og land..

hva er et land da? et avgrenset geografisk området som kanskje er okupert?

Skrevet

er vel mer det at et land kan inneholde flere stater.... eks usa, eller vatikanstaten i italia.

Skrevet

Er en stat en del av en annen helhet? På en måte?

Skrevet

ja for usa er jo et land, men med mange stater. men de styrer jo ikke helt seg selv... hm...vansklig dette.

Skrevet

ja det må jo være noe sånt, men ser det ikke helt. Norge må jo være både en stat og et land. så det kan jo ikke være sååå forskjellig (men sikkert derfor det blir blandet og.. hehe)

Skrevet

Et land er et avgrenset område, fast bebodd av mennesker, og som kontrolleres av en statsmakt. Altså, en fast organosasjon som ivaretar landområdets interesser.

En stat er et sett institusjoner, som har autoritet til å lage regler soms tyrer folk i samfunnet, og har indre og ytre suverenitet over et bestemt territorium (altså, over LANDET).

For mer om stat: googe Max Weber :)

(det har ikke noe med stater i usa eller vatikanstaten å gjør eihvertfall..)

Skrevet

Eller for å si det enklere; landet erd et geografiske området, staten de institusjonene som bestemmer over det området.

Skrevet

fantastisk! tusen takk for hjelp! :-)

Skrevet

jenta som har peiling....;)

MEN jo Vatikanstaten er faktisk verdens minste stat, så den kan du ikke ta i fra meg;)..... og den ligger i et land... (så jeg hadde litt rett på en knotete måte)

Skrevet

Hehe neida, du har helt rett i at Vatikanstaten er en stat i et annet land! :D

Skrevet

Nja, stat og stat kan også være to forskjellige ting.

En ting er "jeg betaler alle disse skattepengene til staten asså!" og noe annet er en stat, som et lite land på en måte.

Skrevet

det er stat som et lite land på en måte de mener. for det handler om internsjonal makt og verdensamfunnet (samfunnsfag)

Gjest Sauen - uke 13
Skrevet

Ja, forskjellen her er nok stat som i land, og stat som i staten, de skattepenga våre går til...=P men ble forvirra selv når jeg leste HI, fordi det var litt vanskelig å tolke at de mente staten og ikke stat-som-i-land.

Skrevet

Vi bruker jo ofte ordene "land", "nasjon" og "stat" som synonymer, men som begreper skilles de fra hverandre:

-et land er et geografisk område

-en nasjon er en gruppe mennesker som deler et sett kulturtrekk

-en stat er et sett med styrende institusjoner med suverenitet over et bestemt landområde

Det er ikke sånn at en stat er et "lite land", mens et land er et "stort land".

Skrevet

(det var til Balooa, som dro inn "lite land")

Skrevet

at dere er forvirret er ikke rart. jeg er forvirret selv.. hehe

sauen har du foxus - samfunnsfag? den blå?

i tillfellet har jeg snart kortet de 279 siden ned til 60 sider.. om du vil ha?

Skrevet

Jeg er IKKE forvirret ;p

(men så har jeg mellomfag i statsvitenskap og snart en master i samfunnsgeografi, så jeg bør vel kunne sjonglere disse begrepene).

Skrevet

kan du late som du er meg neste onsdag klokken 16.30?... hehe.. jeg gruer meg til samfunnsfag eksamen..

Gjest Sauen - uke 13
Skrevet

har ikke bok, tar nettstudier... men tar gledelig imot notater=P

Skrevet

Nå mente jeg ikke bokstavelig talt at et stort land er et land, og et lite er en stat da.

Skrevet

flotte greier... hehe :-) da er 6eren reddet.. hihi

men du ett spørsmål til. boken er fra 2005 og der står det

"i dag er USA den staten som har suverent mest makt, både økonomisk og militært"

stemmer det fremdeles? etter alt som har skjedd.

Skrevet

jepp da får du det når jeg er ferdig med og lage notater. er på side 227 nå.. hehe så er ikke lenge til. men jeg vet ikke hvordan du skal få det mail? eller skal jeg legge ut 60 sider her og håpe på at det funker?

Gjest Sauen - uke 13
Skrevet

hehe, får prøve å sende på mail=) tror ikke det er plass til alt her... eller kanskje? var jo en gang noen prøve å se hvor mye tekst man kan legge i et innlegg...

kan sende deg mailadr. med en gang jeg=)

Skrevet

flott. litt lettere for deg å få oversikt over alt når det er i det systemt som jeg har laget det.. hehe

men regner med at du får det på torsdag ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...