Har 1engel, venter nr2<3 Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Når er det man kan begyne og i så mye somlegge ungen sin (fra våken tilstand) hvor gammel bør ungen være..? Min lille er bare 5 uker, så jeg regner jop med og kanskje måtte vente en stund, dessutten får jeg helt vondt i hjerte av og høre søta gråte, så jeg selv er ikke psykisk klar for det helt enda.. hehe... Men jeg har en niese, og svigerinna mi begynte og legge henne allerede 2 mnd. gammel... Hvor gammel synes dere babyen bør være før man kan legge han/henne?
Shabby Cheap Chic Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Jeg har ei på 11 uker.. Hu har lagt seg 1900 de 2 siste ukene.. La henne 2100 de 3 ukene før det...
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Noen begynner før, men det sies at rutiner først setter seg fra 3 mnd alder, om man går inn for å innføre dem. Jeg vil si at 5 uker er altfor tidlig.
Gjest Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Jeg begynte ikke å legge lillegutt før han var rundt 3-4 mnd. Da var han synlig trøtt og det var bare å legge han. Var ikke klar for å legge ham våken. Før det lå han enten i vogna, vogga eller i sofaen ved siden av meg frem til vi la oss. Nå er han 8 mnd og legger seg til å sove med en gang han blir lagt 19:30, aldri vært noe tull der.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Det er vel ganske individuelt som med så mye annet. Her i huset begynte vi å legge gutten i sengen (våken) rung 2mnd. La han samtidig som oss en stund, så ble det tidligere og tidligere fram og nå er det leggetid mellom 19.30 og 20.30. Du får prøve deg litt fram og se ann når jenta er trøtt. Det viktigste er at hun er rolig når hun legges. Blir det mye skriking kan hun få negative assosiasjoner med sengen og det blir bare vanskeligere å legge. Begynner hun å skrike ville jeg ha tatt opp og bysset/trøstet og så prøve igjen. Evt synge stryke henne mens hun ligger i sengen slik at hun roer seg.Om det ikke går får man bare prøve siden.
hallais Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Jeg har helt fra starten lagt babyen i senga for natta, også lagt han våken... Men har såklart aldri latt han gråte da! Til å¨begynne med la han seg når vi la oss, men fra ca 2 1/2 mnd la han seg kl 19.00..
Joikaboll@ Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Jøss, må innrømme at jeg blei overrasket av denne tråden her. Jeg har 5 barn som alle har lagt seg i våken tilstand fra dag 1. Har aldri hvert noe gråt foruten om til mattid. Hmm..... kanskje jeg misforstod? Ammer alle barna sine i søvn di første ukene? Sover barna på armen/fanget deres? Eller i umiddelbar nærhet? Om så er, så er jeg virkelig imponert. Jeg hadde aldri taklet å måtte sitte på baken med en sovende baby på fanget. Jaja, jeg er nok en kald og kynisk mor
lengter daler ned i skjul... Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 da har du kanskje vært heldig joikabolla! det er vel ingen nyhet at spedbarn ofte trenger både bevegelse og nærhet for å sovne, de er jo vant til det fra de lå i magen. er jo ofte sånn at de skal øve på å finne søvnen selv etterhvert. gutten min er 7 uker og han sovner enten når han spiser eller hvis jeg går litt rundt med han eller sitter med han på armen. hvis han blir lagt våken så ligger han å titter litt og så begynner han å skrike. akkurat detsamme med storebror. gikk seg til etterhvert når han ble større.
Isabella12 Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Du som har fem barn har kanskje ikke opplevd et spedbarn som ikke VIL legge seg før kl 24 de første ukene; han var rett og slett våken og lå på teppe eller i vippestpl. Ingen gode råd funket. Bortsett fra HS sitt råd som var å vente til det regulerte seg selv. Og etter 10-12 uker ble han gradvis trøttere og la seg klokken 19.
Mammamia:) Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Her i huset var mini rundt 3 mnd. da dette begynte å fungere... Det er bare å "øve". Vi prøvde å legge han i våken tilstand fra dag 1, men tok han opp når han begynte å skrike. Etter hvert godtok han å bli lagt våken og sovet fint av seg selv. Men det er viktig å gjøre dette før barnet er overtrøtt! Når vi ser at lillegutt her begynnet å bli trøtt og urolig går vi på badet og steller og rett i seng, uansett om kl er 1830 eller 1930. Det verste man gjør er å prøve å holde en baby våken lengst mulig... Det gjore vi med 1. ungen, og hun sovnet aldri av seg selv. Hun var rett og slett for trøtt til å finne roen selv... En ting til: Ofte skriker babyer litt rett før de sovner, så man kan godt vente litt før man tar de opp. Skriker babyen veldig tar man opp og roer for så å legge han/hun ned i senga igjen. Dette fungerte iallefall her hos oss, men babyer er så klart ulike...
rampete robin Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Overrasket jeg også! Jeg har også lagt barna mine i våken tilstand fra 1.dag... Synes det er greit at de selv finner søvnen fra første stund av. Har nok ikke ro på meg til å bysse de i søvn hver kveld ;-) Har aldri vært noe problem her, men er kanskje heldig med mine 3 gull :-)
Gjest Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 har gjort det de siste 2 ukene nå. Hun er 4mnd på fredag. Har blitt sånn nå, for hun begynner å komme inn i søvnrutiner og er somregel alltid trøtt rundt 1900-tiden. Før det sov hun når hun ville, prøvde ikke innføre noe rutiner da heller, så vet ikke om det hadde gått før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå