Gå til innhold

8,5 mnd og babler ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babler alle babyer? Min sønn på 8,5 mnd prater masse, han gurgler og lager noen slags pipelyder og masse eeeeeee-lyder og klagelyder og latter osv osv, men ingenting som minner om ba ba ba, gaga e.l. Er det normalt? Når er det et faresignal at barn ikke babler? Han hører normalt (gir normal respons) og er veldig "med" når vi prater med han. Og nå har han akkurat kjørt seg fast under en stol i stua ser jeg... :-)

Skrevet

Akkurat som å høre min, han er født 10.03. Masse eeeh eeeeh, klaging , ler og koser meg men jeg venter på konsonantene. Jeg leste at mellom 7-9mnd skal det forandre seg, kanskje går det så gradvis at vi ikke merker det så godt.

MIn kryper ikke heller, bare i sirkel og bakover, engster meg for det også. Han ligger tungt med magen enda

Skrevet

Gutten min er snart 10 mnd han, og sier veldig lite. Ikke sier han mamma, ikke pappa og ikke så mye annet heller. Han lager derimot brummelyd, hviner og lager noen andre lyder.

MEN han er veldig motorisk av seg. Krabber i rasende fart, reiser seg, vinker, klapper og viser hvor stor han er.

Barnelegen sa ikke noe på dette med at han er forholdsvis fåmælt, hun sa bare at han kan da ikke lære alt på en gang og at han har hatt så mye annet han har konsentrert seg om.

De som er fysisk tidlig ute er ofte tregere med språket, og omvendt.

Skrevet

Ingen krabbing her heller, men sirkel og bakover. Tror ikke det er noe å engste seg for foreløpig!

Skrevet

Barn lærer seg som regel en ting av gangen, holder de på med motorisk utvikling, krabbing,kryping, sitte, stå og gå vil det stoppe opp med utviklingen av praten.

1 gutten vår snakket veldig sent, bablet lite, men første gang han sa pappa sa han "pappa der" og pekte på døra, neste var farfar, så mamma:)

Begynte egentlig ikke å prate før han var litt over 2 år, men da kom alt. Han sa ikke et nytt ord før han kunne det.

Skrevet

Gutten vår er 9,5 mnd og babler heller ikke. Lager mange lyder, og den siste uken har "vokabularet" hans blitt kraftig utvidet, men vi hører lite av gaga og lignende lyder.

Nå har han faktisk sagt pappa (for ca en mnd siden) og da holdt han på med det i en hel dag før han gikk lei. Mamma venter vi fortsatt på, men det spiller jo liten rolle så lenge han uansett ikke vet betydningen av ordene.

Tror nok det kommer når det kommer. Noen barn venter med å prate til de kan det (jaja, til en viss grad) og bruker heller tiden frem til da til å lytte og lære. Andre prøver seg frem og kommer med mye babling underveis.

Skrevet

Idag har vår lille venn sagt "Bush Bush Bush" i timesvis. Godt han ikke vet betydningen:-) Var betryggende å høre at det er flere som ikke babler. Var inne på lekegrinda.no, der stod det bl.a at de fleste på 8 mnd kan si mamma og pappa. Ble litt overrasket over det... Stod også at man var i faresonen om man ikke kunne sitte selv når man var 8 mnd, det er jo direkte feil. Likte ikke den siden (hadde sikkert mislikt den mindre om sønnen min var kjappere, men dog... feilinformasjon som skremmer foreldre er unødvendig synes jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...