Gå til innhold

kan dere erfarne jenter se på hormonverdien min

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tok i syklus 4 hormonprøver, hvordan tolker dere dem? Er de innenfor det normale?

13.11.08 Analyse komment Normale hormonanalyser.

13.11.08 Blodpr. lab tatt

13.11.08 S-FSH 12

13.11.08 S-LH 4

13.11.08 S-Østradiol-17b 0,24

Jeg vurderer å ta IVF til våren. Skal prøve AIH par ganger til først.

Fortsetter under...

Alle prøvene dine er innenfor normalen bortsett fra FSH, den er forhøyet. Har du tatt UL av eggstokkene dine i det siste??. Forhøyet verdi kan tyde på at eggstokkreservet ditt begynner å bli mindre (antall egg). det er dette som skjer når man nermer seg overgangsalderen. Men ikke fortvil, jeg ser at ødtradiol verdiene er fine, og det er ett bra tegn. det betyr at du mest sannsynlig fortsatt har fine slimhinner.

Jeg tror nok at hadde jeg vert deg så hadde jeg hoppa rett på IVF forsøk om det var mulig. rett å sett for å få fortgang i det.

Vil også anbefale deg å ta wheat grass, dette skal hjelpe å senke FSH verdien din. En forhøyet FSH verdi kan gjøre det vanskelig i fhold til IVF fordi man ikke responderer skikkelig på medisinene. Derfor er det viktig å få denne ned

Annonse

Hei satser!

En FSH-verdi på 12 er normalt for damer i "late productive years", dvs fra ca. 38-42 år. Det er gjerne en indikasjon på at eggreservene begynner å avta, noe som er normalt i den aldersgruppen. Jeg har selv en FSH på 13 og da jeg hadde samtale med Dr. Lindenberg hos Nordica, reagerte han ikke på den verdien i det hele tatt. Da jeg spurte, mente han at jeg uansett hadde like store sjanser ved IVF som andre på min alder med lavere FSH. Det er gjerne kvaliteten på eggene som er flaskehalsen og den er visst mest avhengig av alderen. En høy FSH indikerer at vi har dårlig tid (men det visste vi jo for så vidt allerede:-)).

Har også funnet flere studier som viser at for kvinner rundt 40, er FSH-verdien av mindre betydning for fruktbarhet enn for yngre kvinner. Forskjellen i suksessrate mellom de med FSH<10 og de med FSH mellom 10 og 15 avtar med alderen og rundt 40 er forskjellen liten. Hvis FSH-verdien derimot overstiger 15, er det visst et større problem...

Ut ifra hormonverdiene burde du derfor ha gode muligheter til å lykkes:-)

Hei.

Tusen takk for rask tilbakemelding :-) Jeg tok blodprøven på syklusdag 4, altså dag 4 etter mensen :-)

Jeg får dessverre ikke gjort ivf før vår/sommer pga økonomien. Skal ta det privat. Legen min sa at prøvene mine var fine, han sa ingenting om at det var forhøyet. Det virker av og til at man får mer info her enn av en lege. . .

Det høres logisk ut mtp å reagere på hormoner. Jeg tok sist gang 5 dager dobbel pergo og 3 dager 150 ie menopur - fikk kun en folikk.

Jeg har vært gravid to ganger før, men mistet i okt -2007 i uke 5 og i uke 8+2 i juli. Nå har jeg resept på Crirone i tilfelle jeg lykkes en gang til.

Jeg skal prøve trippel pergokur og akupunktur neste syklus. Skal ta AIH, lykkes jeg ikke så blir det IVF.

Bare for å nevne jeg har fått oppfølgning av gynokolog i over 1,5 år. Har alltid hatt flott slimhinne på minst 10 mm på syklusdag 10. Har også alltid hatt eggeløsning. så hvis jeg har oppfattet det riktig er ikke eggene mine så bra lenger. . .

Det stemmer ikek helt at en FSH over 10 på damer rundt alderen 40 ikke har så mye å si. grunnen til dette er fordi man responderer dårlig på medisiner enten man er 20 med en høy FSH eller 40 med en høy FSH. Det er også slik at man ikek har så mange egg å ta av, derfor han\r man mindre sjanse for å få akkuratt det egget som er bra.

I Norge sier man alltid at en høy FSH viser til dårlig eggkvalitet. I Amerika har de flere teorier på dette, de fleste har ikke noe tro på at det er kvaliteten som er dårlig med mindre man begynner å bli eldre da selvføgelig. Så svaret blir ikke så svart/hvit. Uansett så er det ikek bra å ha en FSH verdi på 12. det finnes mange evis på dette. Men ingenting er likevell umulig. Min høyeste har vert på 17,7, jeg har klart å få en jente etter mye styr

Tusen takk for tilbakemeldingene jenter :-)

Jeg antar at det er disse verdiene som avgjør om jeg skal ha kort el lang regime, dosering på hormonene, osv?

Har sendt prøvesvarene til Nordica, de sier at jeg har forsatt sjanse :-)

Tryne, jeg mente ikke å si at FSH-verdien ikke spiller noe rolle for damer rundt 40. Det er jo aldri bra med høy FSH! Det jeg mente er at det er heller normalen at damer i den alderen har en noe forhøyet FSH, den stiger jo jevnt og trutt mot overgangsalderen. Og selv om man har lav FSH-verdi, så begynner eggkvaliteten å bli såpass dårlig pga alder at sjansene for graviditet er redusert uansett. Derfor jevner det seg ut mhp suksessrate mellom de som har lav og de som har en noe forhøyet FSH. Her er en link til en graf fra en fertilitetsklinikk i USA som viser hvordan FSH påvirker suksessraten for forskjellige aldersgrupper.

http://www.sjfert.com/fshAge.htm

Hei Pollyanna67, vi er født på samme år.

Har du prøvd lenge, opplevd gravidtet? Jeg har vært gravid to ganger, men mistet i uke 5 og uke 8. Så jeg har ennå håp om at det kan klaffe en dag :-)

Annonse

Da sjønnte jeg hva du mente;) For som du sier nå, en høy FSH verdi er ALDRI bra, ikek i det hele tatt. det som også er litt "skummelt" i den alderen er at en kan ha normal FSH verdi men likevell h alite/dårlige egg. Så nå sjønnte jeg poenget ditt.

jeg har lite egg selv, og jeg er jo ikek mer enn 22 år. Så for meg er det ganske stor forskjell på om man lykes elelr ikke lykkes sammenlignet med andre på min alder.

uansett, du må ha lykke til;) Ett tips er å få i seg wheat grass. Er også en del med kostholdet som kan endres for å øke sjansen for å lykkes

Det er et veldig godt poeng Tryne, at FSH-verdien kan være veldig svingende når man er i den alderen og dermed gi noen falsk trygghet FSH-verdien er jo ikke bedre enn den dårligste målte verdien sies det. Det er sikkert litt av grunnen til at det jevner seg ut for de rundt 40. Det kan bli litt tilfeldig om man blir karakterisert med høy eller nornal FSH avhengig om målingen er foretatt i en god eller dårlig måned.

Når man er i 20-årene, er jo vanligvis FSH-verdien stabilt lav og derfor blir forskjellen med jevnaldrende dessto større for de som har høy FSH i den aldersgruppen. Det som kan være positivt for deg, Tryne, er jo at eggene dine sannsynligvis er litt bedre pga lav alder. Du vil i hvert fall ha bedre sjanse enn en på 40 med samme FSH-verdi:-) Men det er jo sikkert en mager trøst...Jeg føler veldig med deg som opplever å slite med høy FSH i så lav alder. Vi som er 40 får jo liksom skylde oss selv for at vi er så sent ute, men å være 22 år og oppleve at man har dårlig tid, det kan ikke karakteriseres som annet enn urettferdig og uflaks!!

Jeg ønsker deg masse lykke til og håper inderlig at du lykkes snart!

ja det er ikke lett når man får for høy FSH. Utrolig hva vi prøver for å få det til med medisin, akupunktur, vitaminer, wheatgrass - men en ting som sikkert flere med meg synes at det er utrolig godt å ha BIM. Det å ha hverandre her inne støtter enormt. Det er jo så mange som sitter med erfaring og kunnskap her inne. Må si at jeg får mer utbytte her inne enn hos en lege.

Så nå sitter jeg her og lurer på om jeg skal ta hormoner sammen med trippel pergokur. Jeg har to resepter: en på menopur og en på gonal f. Jeg vet ikke hvilken av de to medisinene jeg skal satse på. Sist gang gikk jeg på dobbel pergotime og menopur - fikk kun en folikk og det var dessverre ikke gullegget. Jeg har ikke prøvd gonal f ennå. Slik jeg oppfatter det her inne så øker menopuren kvaliteten på eggen og gonal f øker antall? hmmmm kvantitet mot kvalitet. . .

Ellers så har jeg bestilt ny time til akupunktur og jeg drikker wheatgrass :-) Kanskje jeg satser kun på pergotime denne gang. Men, jeg har heldigvis litt tid til å bestemme meg, ca 2 uker.

Så hvis noen her inne har råd/tips til meg, så mottas det med en stor takk :-)

Ha en fin helg jenter :-)

det første jeg lurer på er hvor lang tid det er siden sist kur og hvor lenge du har tatt akupunktur og wheat grass. Det er viktig at kroppen vår fr litt pause mellom alle pergotime kurene /eller andre hormoner. Grunne til dette er fordi at dersom du feks tok pergotime i en mnd hvor FSH var over 10, så vil det automtisk føre til enda mer forhøyet FSH verdi i mnd etterpå. Det er også slik at med wheat grass så får man full effekt etter at man har gått på det i 3 mnd. Berre noe å tenke på;)

Når det gjelder om du skal ta menopur eller gonal f så er det ikke så lett å svare på. har de noen gang sagt noe om kvaliteten på eggene dine?? hvis du feks vet at du pleier å ha dårlig kvalitet på eggene så hadde jeg valgt menopur. Dersom du ikke vet noe så hadde det kanskje vert en ide å prøvd noe annet?? Men samtidig skal du jo øke pergotime dosen din nå, så det er jo fullt mulig at menopur kan gjøe sitt.

hvordan fungerer dette som du gjør nå?

Jeg har hatt to måneds pause fra hormonene, sist gang var i september og før det var i april (kun dobbel pergotime). Bivikningen fra menopur og pergotime var litt tøffe, jeg følte meg lenge ganske oppblåst, tung og sliten. Gikk opp noe kg i vekt. Men, nå føler jeg meg mye bedre og er ikke oppblåst lenger. Før sept mistet jeg i sa i juli 8+3 uker på vei.

Jeg har gått på vitex siden juli og begynte med wheat grass i uka her (er klar over at det tar tid før det begynner å virke). Går også på vitaminer som er gunstig for fruktbarheten. Ellers så lever jeg ganske sunt, har ikke stressende jobb og sover godt hver natt.

Akkurat nå har jeg pause fra prøvingen, det er for å gi kroppen ro etter siste kuren.

Det høres ut som en god tanke med pergotime og menopur mtp kvalitet. Jeg viste ikke at pergotimen kan øke FSH, vet du når i syklusen de øker og hvor lenge det vedvarer. Litt godt at jeg skal ta lang pause mellom sist prøving og ivf.

Jeg har iallefall bestemt meg for å ta jevnlig blodprøve over nyttår for å se verdiene over en tid før jeg tar IVF. Blir jo litt intr å se om wheat grass vil påvirke der. Jeg har lyst til å være nøye før IVF slik at vi får et godt bilde av verdiene mine før medisiner ordineres.

Jeg har lest histrien din Tryne, utrolig hva du måtte gå gjennom i ung alder. Det må ha vært tøft å få den beskjeden. Jeg er imponert over at du står på og har tilegnet deg masse kunnskap om temaet. Du har fantatisk vilje :-)

Beklager så mye, det ble noe feil info mtp pergo her. Jeg mistet i sa slutten av juli, gikk på pergotime i slutten av juli + august. Så jeg har gått ofte på pergotime ser jeg nå (dobbel). Jeg har kun eggeleder som fungerer og det ble ikke utført AIH i juli og august. Kun i september som ble negav resultat. Godt at jeg tar lang pause nå :-)

Jeg ble forresten veldig emosjonell av menopur sist gang. Men, det var til å leve med - jeg viste jo at det ikke ville vare evig ;-)

Tror du gjør det lurt å ta det litt med ro før evt. IVF. Kroppen trenger ro, spesiellt med tanke på for høye FSH verdier. Dy lykkes nok, men det krever en del egeninnsats. Ikke ta alt som legene sier for " go fisk". Tro på deg selv. Om de sier at det ikke alltid er håp, så skal ikke du tro på dette. En lege vet ikke alt, og kroppene reagerer forskjellig.

Når det gjelder meg ja så synes jeg selv at jeg har vert maks uheldig. Jeg har vert min egen lege fra jeg var 18 år. Jeg har måttet tilegne meg egne kunnskaper for å koomme meg videre. Derfor kan jeg nå en del om akkuratt dette emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...