Gå til innhold

Når slutter man å sterilisere flaskene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småtten er bare 4,5 mnd, så regner ikke at det er med det første. Husker at jeg steriliserte frem til første var 10 mnd. Er dt nødvendig? Skal på tur når han er 5 mnd og lurer på om det er nok å vaske med antibakteriell Zalo da??

Skrevet

Jeg leste i en bok om mat til spedbarn der de annbefalte og koke flaskene de første ukene. Deretter kunne man vaske de (skylde godt) eller ta de i oppvaskmaskinen. Bare koke smokkene på flaskene.

Jeg kutta helt ut koking da tulla var 2 mnd.

Skrevet

Det er vel ingen fasit på dette, ihvertfall ikke fra myndighetene, de skriver bare at man skal sterilisere så lenge barnet er lite. Men hva er lite? Jeg leste på flaskeposten.org at de gjorde det fram til barnet var 7-8 mnd.

Men antibakteriell såpe er jeg helt sikker på at det står på flaskene at man ikke skal bruke, husker ikke hvorfor.

Skrevet

Jeg slutta å koke flasker når hu putta alt i munnen.. Men kokte smokkene en stund til da...

Skrevet

jeg sto å kokte flaskene hver dag til han var 2 mnd, så slutta jeg. skyller di godt etter bruk, åsså vasker jeg med zalo når det er på tide å ta oppvasken.

flaskesmokkene koker jeg enda, samtidi som jeg koker opp vann for å ha i flaskene.

kjøper nye flaskesmokker annen hver mnd.

hvis det kokte vannet blir for varmt å drikke (mme) å jeg ikke gidder å vente til det blir lunket, heller jeg oppi kaldt vann rett fra springen.

klumpen her er nå 7 mnd.

Skrevet

Slutta å koke flaskene da hun var 4 mnd, da fikk vi beskjed av hs at man kunne slutte. Tar de i oppvaskmaskina på det varmeste programmet. Koker fortsatt smokkene, siden jeg synes de blir både stygge og seige i oppvaskmaskina. (Jenta mi er 10 mnd)

Skrevet

Jeg kokte flaskene til gutten min var 6mndr. Det var mest fordi moren min sa at det var det hun fikk beskjed om da vi var liten!

Søsteren min derimot kokte flaskene til ungene var 4mndr, for det var det hun hadde hørt..

Så man får nok vite litt forskjellig alt etter hvor man får informasjonen fra..

Skrevet

Sluttet når hun var 3mnd, og følte egentlig lenge før det at det var unødvendig. De blir jo vasket godt. Mini stapper fingre, leker, klær og alt i nærheten i munnen hele tiden allikevel.

2 måneder har jeg også hørt..

Skrevet

Man skal visstnok unngå antibakterielle vaskemidler til alle smokker, flasker osv.

Skrevet

Vi sluttet da lillemor var 6 mnd gammel. Da begynte vi å gi vann fra springen til drikke, og kokte bare smokkene. Det gjør vi fortsatt, hun er nå snart 8 mnd.

Det er vel litt forskjellig fra kommune til kommune hvor rent drikkevannet er, og kommunene gir jo råd for når barn kan begynne å drikke vann fra springen i de enkelte kommunene. Jeg ville fulgt det som en veiledning, og sluttet å koke når du kan gi vann å drikke. Vi begynte dessuten med å koke flaskene og vaske dem annenhver gang, så hver tredje gang etter en stund osv, slik at de venner seg til baktreriene i vannet gradvis.

Skrevet

Jeg trodde man kokte flaskene fordi det kan bli farlige bakterier i mme, ikke fordi alt skal være så sterilt. Jeg skjønner derfor ikke hvordan det kan være et argument at ungen putter alt i munnen uansett.

Så lenge jeg gir morsmelkerstatning kommer jeg til å være nøye med hygienen. Gutten min er 5 mnd og jeg koker fortsatt.

Skrevet

Med sønnen min sluttet jeg når han var 6-7 mnd. og fog en lettelse å slippe å koke hver eneste dag.

Denne ganger har jeg kjøpt micro-sterilisator, så da kommer jeg nok til å sterilisere flaskene og smokkene til hun skal slutte med flaske. Det er så enkelt med sterilisatoren at da kommer jeg til å fortsette til hun er ferdig med flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...