Gå til innhold

Beredskapshjem. Noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man fungerer som beredskapshjem må man jo til enhver tid være klar til å ta imot et barn i nød i løpet av en time eller to. Jeg har skjønt at det da er slik at en av fosterforeldrene skal være uten fast jobb, for å kunne være hjemme hvis et barn trenger akutt hjelp.

Men hvordan fungerer dette i praksis? Er det snakk om syv dager i uken, året rundt? Tenker da på visse situasjoner, som at jeg og min mann skal på en fest eller et julebord, må en av oss alltid holde oss edru? Eller kan man søke en form for permisjon en helg i blant, hvor man kan nyte alkohol sammen? Man blir jo ikke edru på en time, og det ville jo være uansvarlig å ta imot et barn i nød når man har drukket.

Hvor mye ferie har man rett på i løpet av året? Og kan man ha barn selv?

Jeg regner med at vi ikke ville blitt godkjent nå, siden vi har to barn på tre og fem år. De går jo i barnehage, men det er vel kanskje sånn at barn som kommer i beredskapshjem trenger ro rundt seg, noe de ikke får i så stor grad hvis det er andre barn i huset. Noen med erfaringer her? Hvor lenge var dere evt beredskapshjem?

Lurer også på hvordan det er om jeg studerer. Så lenge jeg sørger for at mannen min kan komme på umiddelbart varsel hvis jeg sitter midt i eksamen er det vel ok at jeg studerer? Jeg vil rekke hjem fra forelesning innen max en time.

Fortsetter under...

Skrevet

Kan kanskje nevne at vi er oppunder 30 år, og har stort hus med to ekstra soverom som kan tas i bruk til eventuelle fosterbarn, er gift og bor i et trygt og barnevennlig område sentralt i en stor by.

Skrevet

Jeg forteller om min erfaring fra distriktet her jeg bor, vet ikke om det er annerledes andre plasser.

Når man er beredskapshjem får man fast lønn utifra det. En av dere er hjemme og "ansatt" i beredskap. Dere vil som oftest ha beredskapsbarn hos dere, det er sjelden man går lenge uten. Etter et barn har flyttet ut fra dere får du få en uke uten beredskap. Det er en uke som er viktig å "komme seg på" og gjøre seg klar til neste barn. Det er en psykisk belastning når et barn flytter. Periodene barn bor varierer fra noen dager til flere år (det er et mål at barna skal flytte innen 6 mnd) En må ta med i beregningen mye reising og veldig travle dager med overføring når et barn flytter fra dere. Noen ganger må man reise langt og overnatte fordi barnet skal ha tilvenning en annen plass i landet. Overfring innebærer ofte arbeid hos en annen familie døgnet rundt, alt etter situasjonen. Som oftest blir det minst en overnatting hos den ev. fosterfamilien hvis det er der barnet flytter.

Når man ikke har barn i huset og det er gått en uke etter siste barn flyttet så må man være klar til å ta imot et barn 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Når du snakker om å drikke sammen eller gå på julebord så er det mulig søke om dispensasjon i spesielle tilfeller som bryllup osv. Dere må regne med at det å drikke sammen ikke vil bli en lett ting å få til når dere blir beredskapshjem. Den uken etter et barn har flyttet har du "ferie" og kan gjøre det du selv ønsker inludert drikke.

Når dere blir beredskapshjem forplikter dere til å ta imot barn mellom 0 og 16 år. Det er derfor sjelden at familier med små barn blir godkjente som beredskapshjem.

Når det gjelder hvor mye ferie en har krav på så står det i kontrakten du signerer. Dette varierer fra plass til plass. Her i distriktet har beredskapshjem rett på 2 uker sammenhengende ferie i løpet av et år (der det er mulig), utenom den uken mellom plasseringer. Hvis en plassering varer mer enn 6 mnd vil en automatisk få 2 uker "ferie" etter plassering. Dette er detaljer som blir informert om før en forplikter seg til noe.

Det er kun en av dere som blir "ansatt", dvs at det er den ene som forplikter seg som får lønn og det er den som må møte opp på overtaking og som har all kontakt med barnevern, som ev. må vitne i retten, som gjennomfører overføring til ev. fosterfamilie, som følger barnet på ev. samvær osv. Dere kan ikke dele på dette. Dere fungerer hjemme som et beredskapshjem i en helhet, men det er kun den som er ansatt som kan gjøre alt som har med oppfølging, samarbeid, overføring og andre viktige ting i forhold til barnet.

Du vil ikke bli godkjent som beredskapshjem når du studerer. Du får ikke lov til å jobbe eller studere når du er beredskapshjem. Å være beredskapshjem er jobben din.

Skrevet

Slik deres situasjon er høres det ut som dere kanskje passer bedre som fosterhjem. Ev fosterhjem for barn på kortidsplasseringer hvor planen er at barnet skal flytte tilbake til biologiske foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...