A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Hei, Skrev en melding til deg på "bli gravid". Så at du hadde svart meg i en tråd der. Doffine sa at du var mest her, så jeg prøver her jeg da... Jeg har akkurat vært og tatt hormonprøve nr. 1. Den ble tatt på dag 3 i syklusen. Hvor fort kan jeg få vite svaret? Ringer jeg til gynekologen eller sykehuset der prøven ble tatt? Hvordan fant du ut at du var kommet i en tidlig overgangsalder, hva gjorde at du ble mistenksom? Har du fortsatt el/mensen? Hvor fort går det egentlig? Huff, mange spørsmål her... (Og flere blir det nok...:-)) Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 heisann. Du kan ringe etter blodprøve svarene dine om ca en uke. jeg hadde spørt etter utskrift av de, på den måten har man best kontroll selv. Du ringer til gynekologen din dersom det er hun som har sagt at du skal ta disse prøvene. det som gjorde at jeg fant ut at jeg var i tidlig "overgangsalder" som de sier, var at jeg prøvd å bli gravid som 18 åring. jeg hadde ingen symptom på dette i det hele tatt. det ble tatt noen hormonprøver først, disse tydet på at jeg nærmet meg en fortdlig overgangalder. videre ble det tatt UL som viste lite follikler i gjen, noe som er med på å støtte opp under mistanken. Jeg har faktisk eggløsning hver mnd, det er det ikke alle som har, men jeg ha rikke mange egg: Det er mye spekulering i om høy FSH indikerer dårlige egg, lite egg, elelr en kombinasjon av begge deler. jeg har lest en del på amerikanske forum hvor de ofte sier at eggets kvalitet tilsvarer din egen alder. Altså, burde min kvalitet være helt OK. men man vet j ikke sikkert. men det er ofte vanskeligere å få gode egg fordi vi har ikke så mange å velge mellom som de som ikke er på vei inn i overgangsalderen. Hvor fort man kommer inn i overgangsalderen varierer. Hos noen går det mindre enn ett år hos andre kan det gå ti år. Jeg har vert i denne fasen i 4 år nå, men mest sannsynlig mye lengre da jeg har nok hatt problemet en stund før de fant ut av det. Spørr i vei, om det skulle vise seg at det er dette som er problemet ditt, så har jeg mange råd å komme med i forhold til hva du bør gjøre selv for å klare bli gravid. det er desverre lite lege industrien kan gjøre.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 18. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2008 Jeg så på charten din og ser at du har ganske varierende sykluser og nesten en uke med mensen. Selv har jeg korte sykluser og blør ganske lite. Det, sammen med at gyn. fant små eggstokker, gjorde at han tror jeg er kommet i en tidlig overgansalder. Ja, og så spotter jeg i nesten en uke før mensen. Deilig...:-/ :-D Jeg er også ganske sikker på at jeg har eggløsning. Har utrolig vondt under el og er skikkelig kvalm og uggen. Den forrige gynekologen mente at dette var et godt tegn, at jeg da hdde kraftig el, samtidig som han mente at jeg kanskje hadde dårlig el, siden jeg blør så lite. Merkelig skrue. Har nå vært hos en ny en, og det var han som trodde at jeg kanskje er kommet inn i en tidlig overgangsalder. Han kunne ikke fortelle meg hvorfor jeg har så vondt og blir så dårlig under el... Glemte å si at jeg også har veldig pos. el-tester, mye el-slim (kanskje vært litt mindre de to siste syklusene...???) og temp-stigning etter el, så tror jeg har el ja. Er veldig spent på hva hormonprøvene sier. Føler nesten ikke at jeg er prøver lenger, at ting er litt på "vent" inntil vi vet, men allikvel klarer jeg ikke helt å la være å telle dagene til el osv... Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Du skal ikke tenke at du er på vent. med og uten diagnosen så blir man kun gravid om man treffer EL;) Hvordan lengden på mensen er før man er kommt i overgangsalderen varierer. men det avsluttes ofte med at man får kortere sykluser og kortere mens. Også er det slik at man ofte har småblødninger innimellom. Mine sykluser er veldi varierende ja. I 2004 hadde jeg helt klokkeklare sykluser, de var alltid på 28 dager. Nå er det berre rot for å si det sånn. Dersom du har klare tempstigninger så indikerer det nok at du har EL ja, men som meg har du kanskje dårlig EL. men vi får vente å se på blodprøve svarene dine, de kan gjøre oss litt klokere for å si det sånn.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 21. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2008 Da har jeg fått svarene på blodprøven. FSH: 22,6 LH: 6,5 Østradiol: 42 Det siste, som jeg ikke fikk med meg navnet på, men sluttet på sin: 240 At FSH er så høyt indikerer vel overgansalderen og lave eggreserver ja.... Er ikke så høy i hatten nå.... Eller hva sier du Tryne? Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Du har nok rett i det ja. . Du er på en måte litt som meg, berre litt værre. Din FSH er på 22,6, min høyeste har vert på 17,7. Din østradiol er 42 og min laveste har vert på 52. Så du er hakket værre enn meg. Du har all grunn til å være lei deg, og dette tyder på at det kan bli svært vanskelig for deg å bli gravid. men ikke la deg lure av legene her i landet, det er svært mange som vil si det er umulg. men det er det IKKE. Jeg har klart det, og jeg har funne en hel haug andre som har klart det. det krever litt egen innsats, men det er mulig. Så nå må du berre knytte deg til håpet å jobbe mot det. Det første du bør gjøre er å gå til innkjøp av Wheat grass. Dette skal være med å senke FSH verdien din. Når den er under 10 er det lettere for at du reagerer på medisinene som bli rgitt, noe som er bra. Jeg vil også anbefale deg boken av Julia Indichova- inconceivable. Damen som har skrvet denne boken fortelle rom hva hun gikk gjennom da hun fikk diagnosen. Hun klarte till torss for at alle legen sa at hun måtte ha eggdonasjon, å bli gravid to ganger med to flotte barn. Hun skriver en del om hva forandringer hun gjorde med livet for å få dette til.mener å huske at hun hadde en FSH på 50 før hun sagte med sikkert fikk den ned å ble gravidi en alder av 43 elelr noe sånnt. meld deg også inn på denne siden: http://www3.fertilethoughts.com/forums/forumdisplay.php?f=279 her er det mange kvinner med samme problem som deg og meg. Det er utrolig mye man kan lære her, disse kvinnene er svært dyktige. Ellers skal jeg lete frem ett gammelt innlegg jeg skrev til noen en gang, en liten start som kan være med å hjelpe deg.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Det er noe du kan prøve selv for å få ned FSH verdien din. Akupunktur er en av de beste tingene. akupunktør dama jeg går til har fikset på syklusene mine, og lager det opptimalt for at jeg skal kunne klare det. Ellers tror jeg også du kan prøve en homøopat. Skriv en mail til forskjellige å hør hva de sier, forklar kort om deg selv. Ellers bør du unngå rødt kjøtt, du kan spise kylling og fisk. drikk mye vann, men ikke kaldt drikke. Ikke få i deg mye sukker, du skal også egentlig unngå hvetemel og vanlig kumelk. Du kan erstatte vanlig hvetemel med speltmel, du merker ikke forskjell. Kumelk kan du erstatte med ricemelk elelr soyamelk. Ikke drikk noe med koffein i, ikke spis mye salt. Få i deg mye frukt og grønnt. jeg har funnet en side som sier noe om hva vitaminer du bør ha, her er det: Supplement with Co-Enzyme Q-10, which helps to support and improve mitochondrial functioning, the powerhouse of the cell. One of the hallmarks of aging is damage to mitochondrial DNA caused by oxygen metabolism and the presence of free radicals in the system. To limit oxidative damage, supplement with the antioxidants vitamins C, E, A, zinc, and selenium, B vitamins, and pycnogenol or OPC (oligomeric proanthocyanidins). Supplement with powerfoods like supergreens (wheatgrass, chlorella, spirulina – see above.) L-Arginine (up to 4 g./day!) helps increase blood flow to the ovaries. Royal jelly (på norsk er det bidronningskapsler) is the Queen bee’s equivalent of hormonal stimulation, although it contains no negative side effects, unless you are allergic to bee products. Royal jelly is used exclusively to nourish the queen bee so she will have prolonged endurance, health, energy, stamina, and most importantly reproductive capability! Royal jelly's primary components are: 15% carbohydrates, 12% proteins, and 5% lipids. Royal jelly proteins are rich in natural hormones such as pheromones, almost all amino acids including essential amino acids, B group vitamins (thiamin, riboflavin, pyridoxin, niacin, biotin, pantothenic acid, folic, and inositol), and vitamin A, C, D, and E. Gelatin, a precursor of collagen and accounts for royal jelly's ability for keeping youthful skin, is also among royal jelly's constituents. Royal jelly also contains sterols, phosphorus compounds, essential fatty acids, and acetylcholine, a neurotransmitter. Other ingredients are nucleic acids, water, and numerous other trace ingredients including calcium, copper, potassium, silicon, and sulfur that are presumably very important for royal jelly's nutritional and therapeutic properties. This potent nutrient can be taken up to 1000 to 2000 mg./day. Stress er desverre også en faktor sier de. En FSH blir påvirket av stress, den blir dermed enda høyere. De sier at det kan være lurt å sette av noen minutter pr. dag hvor du bare legger deg ned å konsentrerer deg om å puste og slappe av. jeg selv skal begynne med alt dette nå, i håp om at det vil hjelpe oss. Masse lykke til. Om det er noe du lurer på så er det bare å spør, jeg hjelper gjerne. Jeg holder til inne på sliterne og bli gravid
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 21. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2008 Takk for svar. Er litt "uttafor" for tiden, så merker at jeg ikke er helt mottakelig for råd enda. Akkurat nå har jeg bare lyst til å avslutte prøvingen og være glad for det barnet vi har. Finne andre positive ting i livet mitt og leve videre. MEN du skal bare se at ting endrer seg om noen dager, så uansett, tusen takk for gode råd. Lykke til videre! Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Det er helt umulig å klare å fordøye alt. Du må bruke tid på å la det synke inn nå. Det er noe med at man må ha krefter til å møte det man skal gjøre. Du trenger ikke bestemme deg nå får hva du vil gjøre, det kan du ta år det har gått opp for deg hva som er sagt/ikke sagt. lykke til
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 21. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. november 2008 jeg må forresten spørre om en ting... Jeg så at du skrev at du ikke kjente noe i eggstokkene under stimuleringen. Jeg har ingen aning på prøverør og hva stimuleringen egentlig er, men når du har eggløsning, pleier du å kjenne det da? Jeg har kjempevondt, blir kvalm og dårlig, så det er tydelig at noe skjer der nede... Jeg får også tydelige utslag på både billige el-tester og cb-dig. el-tester og tempen stiger kraftig etter el. Har dette noe å si, er det positivt tror du? (Klamrer meg til et lite halmstrå...:-)) Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Alt det tyder jo på at du har eggløsning ja. Så det er positivt. jeg kjenner litt under eggløsning, men har aldri kjennt mye. men jeg får tempstigninger, det har jeg alltid gjor.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 22. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. november 2008 Haha, nå må du ikke gi meg håp her! MEN synes det er rart at FSH-nivået mitt er så pass høyt og at jeg allikvel har så kraftige el-tegn. Huff, jeg tror jeg må slutte å spekulere i alt mulig inntil jeg har fått snakket med gynekologen min. Blir litt sprø av dette her! Klem
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 sankk med gynekologen din. men vær forberett på at det er godt mulig hun sier det ikke er noe håp. de fleste sier det. Men dette er ikke sant. det finnes håp, du må berre finen rett gynekolog å jobbe med
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 23. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 23. november 2008 Skal ringe i morgen, men får sikkert ikke noe time før ut i uken. Forrige gang jeg ringte hadde de fått en avbest. den dagen jeg ringte, så da fikk jeg komme til med en gang. *Litt* flaks skal man ha! Hadde også flaks med at jeg fikk mensen rett etterpå, så jeg fikk tatt første hormonprøve ganske raskt. Skal ta neste om en uke. Hvis det er noe vits da... Spørs om det er noe vits når FSH-nivået er så høyt... Får snakke med gyn. Takk for alle råd og tips, jeg skrive sikkert etter at jeg har vært hos gyn igjen! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå