Gå til innhold

Ang. introdusering av middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å begynne så smått med litt smaksprøver på middag! Mini er bare 4,5 mnd så blir bare smaksprøver! Regner med det er potetmos som er det greieste å begynne med også grønnsaker. Hvilke grønnsaker er greie og hvilke er det lurt å holde seg unna?? Hørte bl.a. at man skal være forsiktig med blomkål! Noen som har erfaring på dette? stemmer det?

Skrevet

Jeg har godt erfaring med de "gule og søte" grønnsakene som gulrot, kålrot og søtpotet sammen med potet. Har ikke prøvd blomkål, men det står anbefalt å gi det i flere bøker om spedbarnsernæring.

Prøv én og én grønnsak, ettehvert kan du lage en mos med f eks potet, gulrot og kålrot blandet med kokevan og evnt litt morsmelk eller olje. Blir den tynn etter opptining fra fryser, blander jeg ofte ut med litt grøtpulver.

Skrevet

Takk for svar:) Dette høres grei ut:) Hvor gammel var din lille da du begynte med middag? Synes kanskje det er litt tidlig ennå, men tenkte smaksprøver var greit da! I min familie er nemlig de eldre generasjoner (besteforeldre og oldeforeldre) livredde for at poden skal få for lite mat!! hehe:) Men det er ingenting som tilsier det da!! Foreløpig får han grøt til kvelden da...virker som det holder men! Får se hva jeg gjør da...

Skrevet

Hehe, de de eldre husker nok at det var mye magetrøbbel på den tiden!

Begynte med grønnsaker til lunsj da han var ca 5 måneder (i tillegg til grøt om kvelden). Nå er han nesten syv og spiser fortsatt de to måltidene i tillegg til amming. Han var veldig intr i mat og har foreløbig likt alt, det var derfor jeg begynte selv om jeg hadde tenkt til å vente...Lykke til!

Skrevet

Takk takk:) Det med å gi det til lunsj isteden for til middagstider,hørtes lurt ut! hvertfall så lenge han kun får grøt + da evt. litt middag! Da blir det jo litt jevnt fordelt...

hehe...tror kanskje de eldre har fortrengt magetrøbbelen jeg! De har hvertfall ikke fortalt noe særlig om den biten til meg:) kanskje med vilje??!! hehe:)

Skrevet

Ja, mente at de hadde glemte magetrøbbelet. Sjekk gjerne barnemat.com for tips og inspirerende oppskrifter!

Jeg har forresten testet å gi grønnsaker på ettermiddagen for å se om mye mat på ettermiddagen førte til bedre søvn, men funket dårlig her. Så gikk tilbake til formiddags-grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...