Spent!!:) Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Tenkte å begynne så smått med litt smaksprøver på middag! Mini er bare 4,5 mnd så blir bare smaksprøver! Regner med det er potetmos som er det greieste å begynne med også grønnsaker. Hvilke grønnsaker er greie og hvilke er det lurt å holde seg unna?? Hørte bl.a. at man skal være forsiktig med blomkål! Noen som har erfaring på dette? stemmer det?
Isabella12 Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Jeg har godt erfaring med de "gule og søte" grønnsakene som gulrot, kålrot og søtpotet sammen med potet. Har ikke prøvd blomkål, men det står anbefalt å gi det i flere bøker om spedbarnsernæring. Prøv én og én grønnsak, ettehvert kan du lage en mos med f eks potet, gulrot og kålrot blandet med kokevan og evnt litt morsmelk eller olje. Blir den tynn etter opptining fra fryser, blander jeg ofte ut med litt grøtpulver.
Spent!!:) Skrevet 18. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2008 Takk for svar:) Dette høres grei ut:) Hvor gammel var din lille da du begynte med middag? Synes kanskje det er litt tidlig ennå, men tenkte smaksprøver var greit da! I min familie er nemlig de eldre generasjoner (besteforeldre og oldeforeldre) livredde for at poden skal få for lite mat!! hehe:) Men det er ingenting som tilsier det da!! Foreløpig får han grøt til kvelden da...virker som det holder men! Får se hva jeg gjør da...
Isabella12 Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Hehe, de de eldre husker nok at det var mye magetrøbbel på den tiden! Begynte med grønnsaker til lunsj da han var ca 5 måneder (i tillegg til grøt om kvelden). Nå er han nesten syv og spiser fortsatt de to måltidene i tillegg til amming. Han var veldig intr i mat og har foreløbig likt alt, det var derfor jeg begynte selv om jeg hadde tenkt til å vente...Lykke til!
Spent!!:) Skrevet 18. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2008 Takk takk:) Det med å gi det til lunsj isteden for til middagstider,hørtes lurt ut! hvertfall så lenge han kun får grøt + da evt. litt middag! Da blir det jo litt jevnt fordelt... hehe...tror kanskje de eldre har fortrengt magetrøbbelen jeg! De har hvertfall ikke fortalt noe særlig om den biten til meg:) kanskje med vilje??!! hehe:)
Isabella12 Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Ja, mente at de hadde glemte magetrøbbelet. Sjekk gjerne barnemat.com for tips og inspirerende oppskrifter! Jeg har forresten testet å gi grønnsaker på ettermiddagen for å se om mye mat på ettermiddagen førte til bedre søvn, men funket dårlig her. Så gikk tilbake til formiddags-grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå