blond Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Ja, det kan de. Spørs hvor mange stearinlys du har i rommet og hvor stort rommet er, samt hvor lenge de brenner.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Tror et telys slipper ut like mye varme som et menneske. Et stearinlys varmer kanskje mer? Vet ikke helt...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 ja, de lager veldig mye varme.... jeg tenner lys hver eneste kveld jeg er hjemme, 35-40 tilsammen, både telys, stearinlys og kubbelys fordelt over en stor stue hvor det er veldig høyt under taket... men selv om det er småkjølig inne før jeg tenner dem blir det veldig fort varmt når det er fyr på alle sammen....
___ Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Jeg tror et stearinlys gir ca 60W. Det er jo litt.
S. Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Haha! Endelig! Jeg har en bedreviterkompis som nekter for at dette er sant. I følge hans "beregninger" skulle ikke noen stearinlys ha noe å si. Men de har jo det, det er det jo bare å kjenne selv! Det BLIR varmere.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 best effekt får de om det tar fyr i gardinene og overtenner huset:)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Selvfølgelig blir det varme av det, man merker det kanskje ikke med ett lite telys, men han kan jo prøve å tenne 20, så merker han det ganske fort!
Dronningen! Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 I følge denne wikipedia-artikkelen produserer et typisk stearinlys 40 Watt med varme:o) http://en.wikipedia.org/wiki/Candles
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Hehe, deilig å ha rett? Hos oss merker vi det godt i jula, der er konstant "40" grader i heimen, og det henger sammen med at da har vi ekstra mange lys på. Et stearinlys avgir vel samme varme som er lyspære omtrent, og i en 60W lyspære går ca 5% til lys og resten til varme. (Derfor det er liten vits å skru av lyset i et rom som har varmekabler hvis man skal spare på strømmen..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Bodde i en gammel Frognerleilighet for en tid tilbake. Store trekkfulle vinduer... Brukte stearinlys for å varme opp leiligheten faktisk:) Fungerte som bare det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå