Gå til innhold

I dag er det antibiotikadagen og her er min lille anti-antibiotika historie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antibiotika er bra, når det trengs, men er absolutt ikke alltid nødvendig erfarte jeg denne helgen.

Jeg måtte selv en tur til legen forrige torsdag, og fikk en ganske nødvendig antibiotikabehandling for en lungebetennelse.

I den forbindelse tok jeg med min 6 mnd gamle baby til legen også, som de siste tre ukene har hatt feber fra og til. Jeg ville sjekke urinen hennes eller om hun kunne ha en lungebetennelse, siden hun hoster litt. Prøveresultatene var svært vage, kun litt utslag på urinprøven, noe som i seg selv kunne skyldes feberen. På lungene kunne ikke legen høre noe unormalt, ei heller kunne han se noe i ører eller hals. Infeksjonsprøven crp var på 42.

Allikevel ville legen sette henne på en kur antibiotika og hadde jeg vært en annen mor kunne jeg sikkert tatt dette for god fisk, og kjørt en kur på den stakkars lille kroppen.

Jeg valgte å prøve uten antibiotika, da prøveresultatene var så vage. Og 2 dager etter - vips feberen var borte og jenta var som før.

Bare en liten historie til ettertanke for de som ser antibiotika som eneste utvei i ethvert tilfelle:) Kroppen har en forbausende evne til å ordne opp selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig med deg..

Jeg bruker antibiotika når det er høyst nødvendig.

Jeg selv har kun brukt det engang pga bihulebetennelse. Var så vondt jeg bare måtte dra til legen. Men har ofte hatt halsbetennelse. Jentene mine har hatt ørebetennelse, men jeg går ikke til legen av den grunn, for kroppen fikser det selv.

Dessuten har jeg en søster som fikk mye pencilin da hun var mindre pga ørebetennelse..endte opp med hun ble allergisk mot det. Lurer på om min mor også er allergisk mot det.

Mange leger har samme synspunlt at man skal ikke gi for mye antibiotika/pencilin. Men det er mange foreldre som kommer til legen og SKAL ha for ungen er litt forkjølt..kroppen har godt av å kjempe mot bakteriene selv, for da får man styrket imunforsvaret også :)

Skrevet

Ja, immunforsvaret må få lov å jobbe litt på egen hånd.

Har også inntrykket av at mange leger er slepphendt med antibiotika til barn, delvis for å dekke egen rygg og delvis for å tilfredstille foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...