Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Sliter med å få de tynne og sprø... Har du en oppskrift/tips? Prøvde ørten oppskrifter i fjor, men kanskje man MÅ være bestemor for å få det til... :-) Jada, er i gang med julebaksten! Har termin om tre uker, og da blir det ikke mye tid!
Fire småtroll Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Det som må til for å få de tynne og sprø er et gammeldags krumkakejern til å ha på komfyren. De elektriske jernene blir ikke helt det samme... Her er det svigermor som svinger det gamle jernet og lager krumkaker til hele familien ;-)
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 jeg slet også med det der. prøvde masse oppskrifter osv. meen, et glupt hode fortalte meg at jeg burde prøve litt mindre røre i krumkakejernet!!!! det funka for min del
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 18. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2008 Jeg har prøvd mindre røre (da ble det små kaker) og tynnere røre (da ble de ikke sprø... bare jeg!
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Ja, vet du - jeg er faktisk ganske rå på krumkaker!! ;-) Ikke så mye annet, men krumkaker kan jeg. Oppskrifta er fra mammaen min, og er som følger: 1 egg 1 kopp sukker 1 kopp smelta smør 1 kopp hvetemel 1 kopp potetmel 1 kopp vann 1 ts kardemomme .........men ofte må det til en god del mer vann, spe gjerne på etterhvert, da røra ofte tykner til mens du holder på. Røra skal være ganske så tynn! Selv pleier jeg dessuten å være bittelitt rausere med kardemommen, syns det gir så god smak. Og i forhold til det med type jern; jeg bruker et fra Cloer (er det det heter?) kjøpt i fjor, og det funker som bare det! Dette blir sprøe, tynne, gode krumkaker:-)
Yarn Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Ja, jeg er rå på krumkaker, men bare på å spise de, er jeg redd.... Så flink du er som har kommet i gang med julebaksten allerede! .. mamma fikk forresten til krumkaker FØR hun ble bestemor, så det burde være håp for deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå