husmus &2 Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 jeg tror jeg må kaste inn håndkleet fordi jeg rett og slett har for lite melk og dette synes jeg er helt grusonmt. Er det noen andre her som har gitt kun MME fra starten av?? Føler meg rimelig mislykket akkurat nå....
Gjest Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 jeg har grått mange tårer pga at ammingen gikk rett i dass...jeg ble deprimert, og følte meg totalt mislykket. Nå er det slutt på seigpining, pumpeskvetter etc, og jeg er nå en lykkelig mor som endelig klarer å være der for barnet mitt med hele meg:) nan er min venn;)
2SmåTroll Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Her fullamma jeg en mnd, etter det kuttet jeg ned og nå er det kun mme. Synes ikke du skal føle deg misslykket, barnet får det bra med mme og du får det sikkert mye bedre når du slipper og tenke og styre med ammingen hvis det ikke er nok. Sitter her med ei tulle på 4 år som også er flasket opp med mme. Sunn og frisk jente som sjeldent har vært syk
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Jeg ammet i kun 3 uker, og nå er det kun NAN som gjelder:) Synes det er deilig å vite at hun får nok mat, men husk at det kan være litt hardt for magen til de små til å begynne med, så det kan være greit å ha en teskje malt-ekstrakt i flaskene. Selv har jeg aldri fått en dråpe morsmelk, og jeg har vært svært lite syk. Lykke til med "flaskinga"!
loffmusa Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 dro hjem fra barsel me bryster FULL av melk, ammet i en uke så fikk hun kolikk og jeg ble sliten og ganske stresset.produsjonen bare falt og falt,jg gikk over på litt nan og bryst,men ble enda mer stresset av det.Når jenta vår ble kvitt kolikken etter 4 uker og vi brukte bare MME,så har det vært bra.det ble mange tårer og masse tanker ved ammeslutt,men nå er jeg lykkelig og jenta er storfornøyd
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Nr 1 fikk kun mme fra 6-7 ukers alder, nr 2 fikk fra 2 ukers alder. Jeg har altfor mye melk, det BARE tetter seg, går ikke å pumpe, barnet får ikke tak og så ender det opp med brystbetennelser veldig raskt. Ikke føl deg mislykket! Herregud...her er jeg ganske forbannet på ammepolitiet i Norge. Det er som om alle mammaer som av en eller annen grunn ikke ammer skal gå rundt resten av livet med dårlig samvittighet for å ikke ha gjort "nok" eller ofret seg for å gi barnet "den beste starten i livet". Joda, morsmelk er alltid best, men alternativet (og takk og lov for at det ER et alternativ) er faktisk veldig bra! Jeg vet om flere som er tilknyttet HS som i det stille sier "mme er faktisk i våre dager like bra som mm, men det kan vi ikke si høyt". Så det er ganske klart hva som har forrang. ALLE mammaer gjør det som er best for sitt barn ) For deg og ditt er det å kutte ut det lille av melk du tydeligvis har og gå for mme ) Det går kjempefint det! Prøv deg frem med de ulike typene. Jeg har brukt nan med begge mine, og ikke hatt behov for å prøve noe annet, da begge både har tålt og likt nan. Har brukt mam-flaskene til begge, de vil jeg gjerne få anbefale. Flaskesmokkene er mye bedre å få tak på enn den runde til avent f.eks. For å få hverdagen til å gå lettest rundt: Kok opp et døgns forbruk av vann (1 l) og avkjøl til ca 40 grader. Hell på en termos. Da har du fiks ferdig vann til hver flaske den dagen. Du bare heller vannet fra termosen på flasken, tilsetter pulver og shake-shake-shake så er du klar! Like fort som å fiske fram puppen ) Jeg pleier å samle flaskene til en vaskerunde/kokerunde hver kveld, så slipper jeg å vaske flasker hele dagen (har ca 12 flasker). Vasker med zalo og varmt vann først, skylle i kaldt vann og så koke alt sammen (flasker og flaskesmokker) i ca 5 min. Lykke til!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Jo, husk at de kan få hard mage av mme, og da kan du bruke enten en teskje malt i hver, annenhver, eller bare to(?) av flaskene pr dag. Du må prøve deg fram der og, se hvor mye som regulerer magen "riktig". Hvis hun blir knallhard i magen kan du bruke 5 ml duphalac (mildt avføringsmiddel) i flasken morgen og kveld. Dette fikk vi anbefalt av barnelegen på HS og det er helt ufarlig å bruke. Når hun blir eldre (fra 4 mnd) kan du evt. prøve med sviskesaft.
plastblomst♀♂♂ Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Vi bruker kun mme. Jeg er brystredusert og får ikke til å amme...
mamma`n til nurk Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Snuppa her har fått mme siden hun var 3 uker gammel. Klarte å delamme litt, men det ble mer stress og ubehag for oss begge, så da ble det kun flaske. Vil også anbefale malt i melken. Ang duphalac så bør du høre med hs eller lege først. Jenta mi sliter veldig med hard mage, og hun skal kun ha 2 ml to ganger om dagen, så hør hvor mye du skal gi.
Nattinatta Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 det første vi gjorde når vi kom hjem fra barsel var å gi lillegutt mme på flaske. det ville de ikke gi, iallefall ikke til han ble mett da en skulle vente på melkeproduksjonen min... for noe tull... jeg hadde omtrent ikke melk, og lillegutt hadde skreket nesten 4 døgn i strekk... jeg prøvde å få til ammingen en ukes tid hjemme med pumping og legge han til.. men det gikk bare ikke! jeg ble veldig lei meg, nesten deprimert, for at jeg ikke fikk til amminen. hadde jo blittproppet full med at det var det beste og at det var så viktig. til slutt ble jeg så stresset med dette, og valgte å gi opp ammingen. og det var en befrielse uten like. jeg ble i godt humør, samboeren ble i godt humør og lillegutt ble i godt humør (frem til kolikken, hehe...) nan er nå vår gode venn! det er faktisk ikke noe nederlag å gi mme, barna blir så flotte uansett! og det er viktig å ha det bra med seg selv når en skal ta vare på et lite barn også! stå på!
hallais Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Jeg gir bare MME nå! Har etter to barn og veldig mange tårer, og utallige forsøk på å få til ammingen infunnet meg med at jeg ikke er noen super-ammer: ) Lykke til uansett hva du velger, og det er uansett et godt valg!
Nordhagenjentene :) Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Jeg ammet i tre uker, det gikk veldig fint den første tiden, så fikk vi sopp begge to og jeg måtte tilbake på sterke medisiner, så frøkna fikk kun mme fra hun var 3 uker. Hun ble mye roligere av det, tydeligvis fikk hun ikke i seg nok heller, så for oss har det bare vært pluss med å kun bruke mme. Jeg gir fortsatt en flaske med en teskje malt hver dag, og vi valgte Hipp fordi Nan gav mye luft i magen. Siden du har ammet kommer du til å savne å gjøre det, selv om jeg bare ammet i tre uker har jeg perioder hvor jeg savner det. Men prøver likevel å lage nærheten ved amming når vi gir flaske. Et annet pluss; pappa, besteforeldre, tanter og onkler kan gi mat, og mamma kan sove på morgenen, det er lettere å ha barnevakt, og barnet blir mer vant til andre folk rundt seg og maten! Du er IKKE mislykket, MANGE unger som har vokst opp uten morsmelk, og det har da blitt folk av de også. Lykke til!!!
Sebbelita Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Jeg har kun gitt poden mme (nan) fra han var tre uker. Jeg hadde mye melk i starten, men så ble det mindre og mindre av det. Jeg syntes også det var trist i starten, men det var også deilig å se at poden ble skikkelig mett igjen. Jeg var også så heldig at de på helsest. var positive til det å gi mme. Viktigste var at guttungen ble mett mente de, enten en ammet eller ga mme. Som ei over skriver, er det jo litt koselig for pappan og besteforeldre å få gi babyen mat da Jeg vil anbefale dr.brown sine flasker. De er med ventiler, så babyen ikke får i seg så mye luft fra flaskene. Poden var plaga med det i starten når jeg brukte "vanlige" flasker. Litt mer deler å vaske, men verdt det! Lykke til, det er kos med baby i armkroken og flaske i munnen også!!
husmus &2 Skrevet 18. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 18. november 2008 Takk for oppmuntrende ord!!! Jeg piner meg nok mest selv med dette. Vi har måttet gi tillegg helt siden starten, så her er dagene tungvinte med pumping, amming, flasking døgnet rundt, og allikevel ikke nok melk. Jeg klarer liksom ikke helt å innfinne meg med å kun bruke mme fra nå av, han er jo bare en uke, men dette sliter sykt på psyken så jeg må nok ta en avgjørelse snart! !!! Det er virkelig godt å høre om andre som bare har gått over til mme av forskjellig grunner!! Til nå har vi brukt ferdig nan men det blir for dyrt i lengden - jeg er litt nervøs for pulveret med hensyn til hard mage, så takk til dere med tipset om malt. Vi skal på helsestasjonen i dag så da skal jeg huske på å spørre om dette. Sukk, det skal neimen ikke være lett!!!
Gjest Skrevet 18. november 2008 #15 Skrevet 18. november 2008 Anbefaler HIPP mme istedetfor NAN, mange sier de slipper å bruke malt i melken når de går over til HIPP. Her har vi også brukt mme fra begynnelsen, drev med pumping, flasking og alt det vi også, ga meg med pumpingen etter 7 uker. Var utrolig deilig å kunne fokusere på noe annet enn pumping og sterilisering. Anbefaler uansett å kjøpe en flaskesterilisator, veldig kjapt og bedre enn å koke flasker og smokker i kjele. Min gutt er også en frisk, utrolig aktiv og ekstremt blid gutt som har fått stort sett mme hele livet sitt. (8 mnd)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 18. november 2008 #16 Skrevet 18. november 2008 Jeg ammet i nesten en måned, men følte meg veldig restriktert av dette, for jeg tørte ikke å amme fora andre enn mannen min, så jeg satt hjemme hele tiden, for gutten spiste jo STØTT, hver time og 45 min amming hver gang. Jeg hadde jo masse melk, det var jo aldri et tørt laken i huset, men han ble jo aldri ordentlig fornøyd, så jeg satt med puppen ute hele dagen og ble mer og mer lei meg. Så ga jeg litt f i hva mamma og alle de andre sa, lurte meg til å gi ham litt NAN, og da var jo gutten mett i 3 timer! Kjøpte en haug med flakser og kjørte rett på meg NAN, og verden var plutselig mye bedre for oss alle:) Jeg kunne trille ned på kjøpesenter med tassen i vogna og være det i 2 timer uten at han ble sulten, og ble han sulten var det bare å gi flakse:) Kjør på du, gutten min er mer enn sund, litt vel stor, men har ALDRI vært syk, ikke engang forkjølet, og nå er han snart 5 mnd:) Han er tidlig ute med mye, har faste bæsjetidspunkt,( som er på morgenen etter frokost;) ) har kun et nattmåltid, og nå kan jeg bare gi ham flaksa mens han ligger på leketeppet så klarer han resten sjøl;) HURRA FOR NAN OG FLASKER:D:D:D:D
husmus &2 Skrevet 18. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. november 2008 Et spørsmål ang MME, må den varmes opp i vannbad eller kan den gis kald?? Til nå har jeg varmet det opp i vannbad, men er det nødvendig? Ha i mente at han bare er en uke...
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 18. november 2008 #18 Skrevet 18. november 2008 Den skal være ca 40 grader.
Gjest Skrevet 18. november 2008 #20 Skrevet 18. november 2008 Den anbefales å gi varm når de er så små, Jeg fant ut at de letteste og raskeste her var og ha varmt vann på termos, kaldt kokt vann på flaske i kjøleskapet. Ferdig oppmålt pulver i pulverdispenser boks. Så blandet jeg varmt og kaldt vann til perfekt temperatur, tok i pulver, ristet og klar. Tar ca 30 sekunder å lage ett måltid, og alltid ferskt som nå anbefales. Vannbad fungerte ikke her da lillegutt var ekstremt utålmodig når han ble sulten, hylskriking til flaska var klar.
Nordhagenjentene :) Skrevet 18. november 2008 #21 Skrevet 18. november 2008 Vi gjør det på samme måte, mye raskere enn vannbad. Vi prøvde å lage klart en flaske på kvelden, sette i kjøleskapet og varme i microen på natta. Ble bare tull, den ble for varm, ikke nok varm osv. Lettere å lage der og da. Ei venninne kjøpte en artig dings; man heller varmt vann gjennom denne "greia" og så blir vannet perfekt temp da dingsen har kjøleelementer. Men jeg blander raskere enn henne - og denne dingsen blir jo varm av det varme vannet og må kjøles igjen, i tillegg til at hun også har med termos med varmt vann. Så jeg droppet de 400,- den kostet og blander kaldt og varmt vann. Mine erfaringer med flaske: - Et tips jeg støtter; kjøp sterilisator.! Du må likevel vaske flasker og smokkene, men du slipper kjelen og det å passe på at kjelen ikke koker tørr (i ammetåka - selv om man ikke ammer - er dette lett å gjøre). Microen stopper jo etter x antall minutter! - Jeg har også en del flasker, deilig å slippe å vaske opp hver dag. Skyller de i kaldt vann etter bruk, men deilig å ikke MÅTTE vaske de der og da. - Og ang. hvilke flasker; dere må bare prøve dere frem. Mange anbefaler Dr. Browns pga luft. Vi har kun brukt Avent og MAM, og har aldri hatt problemer. Vi bruker Avent sine på dagen - lettere å blande i, og færre deler - og MAM sine på natta - da slipper ejg ta ut flaska av munnen hennes for å slippe til luft, her er det ventiler. (Det er det på Avent sine smokke rogså, men vi bruke rkun MAM sine, da hun ikke fikset Avent-smokkene dessverre). - Hvis det fungerer med Nan for dere, praktisk å ha noen ferdigblandede når besteforeldre skal passe osv; de har nok med ungen og synes det er stress med blandingen. De blir VELDIG lykkelige når det bare er å helle oppi det de trenger og varme opp. ;P - Det er forskjellige erfaringer med malt - vi har én teskje i én flaske i døgnet. Noen trenger mer, noen trenger mindre.... Og noen trenger ikke noe. - Jeg har kjøpt plastkasser på Ikea, som jeg har flaskene oppi. De står klare med smokken på - veldig lettvint når du har en ekstremt utålmodig (fra sin mor ja...) unge skrikende i stua. Nå som vi bruker velling på kvelden har jeg to kasser, en med smokker for mme på dagen (hull 2) og en med flaskene for velling (hull 3). - Jeg har mme-pulveret i en tupperware"boks" - lettere med måleskje enn oppi posen. - Husk at Mini har det bedre med en mamma som ikke stresser rundt måltidene, så kos dere med flaskene og glem puppen! - Kan være lurt om dere tar annenhver kveld med siste måltid for kvelden - her hadde vi en periode hvor pappa ikke fikk gjøre annet enn skifte bleie etter kl 18. SLITSOMT!! Men etter mye jobbing er det nå samme hvem som mater, hele døgnet. - Og til sist; dere kommer til å kaste og helle ut mye mme... Vanskelig å beregne hvor mye de vil ha alltid. ;P Dette er MINE erfaringer, så jeg sier som jeg sier til alle som spør meg; lytt til de råd som passer for dere, følg magefølelsen og prøv dere frem. (Jeg har en venninne som fødte 3 mnd før meg og vi gjør det meste HELT forskjellig ;P) MASSE LYKKE TIL!! Hilsen ei som sjelden klarer å svare kort. *ler*
Spent!!:) Skrevet 18. november 2008 #22 Skrevet 18. november 2008 Kjenner meg så igjen humus + lille prompen!! Var et evig styr her også de første ukene! pumpa og pumpa og la han til og la han til, men produksjonen økte ikke!! Ga flaske innimellom (i begynnelsen fikk han på t-skje fordi pleierene på sykehuset var helt nazi på at om de fikk flaske kunne det ødelegge for amminga)! Etter 3 dager med mme med t-skje og etterhvert kopp dreit jeg i det altså...det var tungvint og poden svelga MASSE luft stakkar! Siden jeg da fant ut at jeg ikke var ei melkeku, som jeg selvfølgelig hadde håpa på, så tenkte jeg at han fikk det jeg hadde også kunne han få flaske etterpå! Dette fungerte kjempefint for oss! Amma først og ga flaske etterpå! På denne måten følte jeg at jeg fant en mellomting da! Klarte å holde på med dette til han var 12 uker! Da ble det altfor lite i puppen og han ble bare illsint da den fort ble tom! Da var det ikke kos lenger! Så da ble det kun mme! Begynte med nan, men gikk over til hipp etterhvert pga MYE gulping! Vi er veldig fornøyd med HIPP! Magen er bedre og vi slipper malt! (brukte dette med nan) Lykke til humus + lille prompen!!
Spent!!:) Skrevet 18. november 2008 #23 Skrevet 18. november 2008 Glemte å skrive at jeg da slutta med pumping...for min del var det det som gjorde meg stressa! Tenkte bare at han fikk få den melka jeg hadde, til det ble tomt....å det gjorde vi også
Gutt08<3spire13* Skrevet 18. november 2008 #24 Skrevet 18. november 2008 Godt å se det er flere som gir mme og får flotte barn:) Var så bestet på at amminga skulle jeg få til, så enkelt og greit å bare slenge frem puppen,meeen..Allerede dagen etter vi kom hjem måtte jeg gi lillegutt litt tillegg. Var sprengt, sår og blodig, og etter et par dager til var ammingen et sant helvete. Jeg satt¨å skreik meg gjennom måltidene, gråt like mye både jeg og lillegutt. Føltes som om noen satt og brant puppene mine. Har fått god hjelp på sykehuset og fant til slutt ut at det var ikke bare jeg som var pinglete og ikke tålte litt såre pupper, der var det jammen kommet gule stafylikokker, så det var en grunn til at det var vondt. Jeg pumpet så godt jeg kunne og gav,men det ble aldri nok til alle måltidene. Kom frem til at jeg ville delamme, nattamming får jeg aldri til uansett. Har prøvd det nå, amme til noen måltider, men puppene ble såre igjen, og nå ahr vi sannsynligvis sopp! Jeg pupmper det jeg orker for å prøve å få opp produksjonen, men får ikke ut mer en maks 80 ml tilsammen, og det tar gjerne en stund å få til, og ved neste pumping får ejg kanskje 50 ml. Gutten får pupp innimellom, en attpåtår etter en flaske, bare fordi jeg syns det er litt koselig når det først går uten å være for ille, og fordi jeg gjerne vil gi han litt mm. Jeg gråt og gråt og følte meg dønn mislykka, men går det ikke, så går det ikke. Jeg synes fortsatt det er trist jeg, men er mye bedre at gutten min er fornøyd og mett, enn at vi skal grine og styre begge to, da blir man så sliten. Han sover godt mellom måltidene, og er våken en gang om natta(noen ganger to) Ser det er noen som anbefalte å prøve hipp hvis barnet gulper, det skal jeg jammen prøve. Her er det mye gulping, men har også bare gitt nan, har ikke rukket å prøve noe annet,men det skal jeg nå Hvis man føler man har gjort nok, men det fortsatt er et slit er det bedre å kaste inn hånklet og gi flaske. Da tror jeg de fleste får det mye bedre med fornøyde barn, og mindre slitne mammaer som har bedre overskudd:) Det opplevde hvertfall jeg.. Ble jammen langt det her:P Lykke til:) Og nyt dagene:)
Trulte76 Skrevet 19. november 2008 #25 Skrevet 19. november 2008 som HS sa til barselgruppa jeg går på. Man skal ikke amme til enhver pris, mor skal ha det bra hun også Fordi dere ikke fikk til amminga, så er dere like god mor likevel mme er jo ei god erstatning det Jeg er heldig å ha mye melk, og amminga har gått lett her gang (barn nr 3) så jeg vet ikke hvordan det er å streve med amminga. MEN jeg vet iallefall at man er like god mor fordi man ikke ammer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå