mamma til to sjarmtroll:) Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Nå er lillegutt fire mnd og får ofte MME. Har kokt flasker og sutter og vannet til MME, men nå skjønner jeg jeg bare trenger å koke sutten på flaska. Men hva med vannet. Må det kokes? Eller noen som mener jeg kan ta det fra springen og varme det til lunkent i mikroen? Eller må jeg varme det til koking i mikro?? Vanskelig dette...Er bare så lei av å koke vannet hele tiden. og trenger jeg det ikke, så gidder jeg ikke...
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Jeg mener på at alt skal kokes til barnet er 6mnd..Også drikkevannet. Men kan ikke du bare ta å koke opp vann en gang i døgnet da? Så har du det over på flasker og varmer opp enten i micro eller i vannbad? Jeg setter flaskene i vannbad, og det tar meg 1min å lage et måltid..Ikke noe stress i det hele tatt.
2 hjertegull :) Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Vannet du skal varme burde du koke uansett, men kommunelegen går ut med en anbefalning om hvor lenge du må koke drikkevannet til babyer.. Her jeg bor er det til seks-syv mnd.. Og da når du tapper må det få renne litt og være ordentlig kaldt for å unngå at varmt vann tar med seg bakterier fra rørene..
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Både flasker, smokker og vannet du bruker skal kokes minimum til barnet er 6 mnd. Sjekk med din kommunes vannkvalitet om du må koke det etter 6 mnd også. Får å gjøre det enkelt kan du gjøre det jeg gjør (har hatt to flaskebarn). Kok opp en liter vann, avkjøl til riktig temp og ha på termos. Da har du ett døgns forbruk av vann fiks ferdig hele det døgnet. Koker og vasker flasker og smokkker hver kveld, så har jeg alt klart fra morgenen av neste dag.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Når jeg kokte vannet, og hadde malt i noen av flaskene så gjorde jeg det om kvelden, kjølte ned og satte i kjøleskapet. Før bruk varmet jeg det i mikro til rett temp og blanda i pulver. Når han var 5-6 måneder hadde jeg flaskene og tuttene i oppvaskmaskin, vann fra springen til både mme (varma opp på samme måten) og drikke rett fra springen.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Står en del info på www.flaskeposten.org
rampete robin Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 enig at vann skal kokes, men du koker både flasker og smokker enda. Et lite spm i den forbindelse; koker du termosen du har vannet på også?? I så fall synes jeg logikken med å koke flasker og smokker blir borte... Jeg koker kun smokk ved første gangs bruk, er faktisk det som er anbefalt også både på bruksanvisningen til smokken og i spedbarnsboken. Og når de blir 3 mnd begynner de å putte så mye annet i munnen som ikke er sterilisert at jeg ser ikke behov for å koke noe annet enn vannet lenger...
Barbafin Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Husk at grunnen til at det er anbefalt å koke flasker og smokker til rundt 6-mnd alder er bakterier i melkepulveret, ikke bakterier i vannet. Jeg steriliserte flasker og smokker fram til småen var 6 mnd (en sterilisator gjør det MYE lettere). I tillegg kokte jeg vann hver gang jeg skulle lage melk eller gi vann å drikke. Jeg brukte vannkoker og synes ikke det var så mye styr egentlig. Flaskeposten har mer info om MME og tilbereding. Lykke til!
Rorrimamma Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Min er blitt fire mnd. Jeg vasker alt uten tutene i oppvaskmaskinen, koker de ikke. Men koker tutene. Så varmer jeg opp vann som jeg fyller i flaskene og blander i pulver når de er nedkjølt til ca lunket.
2 hjertegull :) Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Det er jo ganske logisk hvis du tenker etter.. Flaskene kokes på grunn av at det har vært melk på dem, og melkebakteriene må kokes bort.. På thermosen har det jo kun vært kokt vann fra før, hva skal hun koke den for??
Isabella12 Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Grunnen til at man skal være ekstra påpasselig med å koke smokken på flasker er melkebakterier som er mye farligere enn de som finnes på leker og andre ting barnet putter i munnen.
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 jeg kokte flaskene til gutten var 4mnd, deretter putta jeg alt i oppvaskmaskinen.. Vannet er alltid kokt, pga jeg har det i vannkokeren og der er alltid oppkokt vann! ikke noe stress med det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå