Kystrøya Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Uansett hvilke innlegg som blir lagt inn her der folk spør etter råd og meninger om hva det måtte være, så er det alltid drøssevis av svar som er så utrolig bastante. "Ikke bruk ferbermetode for da kan babyen din bli hjerneskadet. Ikke la babyen gråte overhodet." Men kanskje de som sier dette faktisk ikke har barn som gråter mye? Har unger som er en fryd på natten og legger seg uten en lyd? "La babyen nattavvenne seg selv." Okei? Men da har du kanskje en baby som gjorde dette da?? Og et fåtall av babyer gjør dette. "Amm, amm, amm, amm. Det er ingenting som heter å ikke ha nok melk." Hmm... men da har du kanskje ikke opplevd å sitte med en hylskrikende baby i fanget med brystvorter som det renner mer blod av enn morsmelk?? Du hadde kanskje melkespreng allerede på sykehuset? "Aldri finn på å gi grøt til babyen før den er 5-6 mnd." Unger er forskjellige. Noen må faktisk ha grøt for å bli skikkelig mett, til og med før de har fylt 4 mnd. Sånn er det bare. Og sånn fortsetter det. Jeg har selv en sønn på 8 mnd. Han er mme baby. Hadde overhodet ikke melk til ham. Han begynte med grøt da han var 3 mnd pga han kastet opp all melken og hadde diare i over 1 uke pga han ikke ble mett av bare mme. Han ble avvent på natten for 3 uker siden, da han spiser 4 faste måltider på dagen og overhodet ikke har behov for mat på natten. OG; han har måtte gråte litt iblant ja, uten at jeg tror han har blitt hjerneskadet av den grunn. Jeg uttaler meg aldri om ting jeg ikke har erfaring om og det burde ikke andre bastante damer gjøre heller. Men kan ha meninger om ting ja, men, det er lett å si at man aldri ville gjort det ene eller det andre når man faktisk aldri har opplevd de ulike situasjonene selv. Et lite sukk fra meg i kveld.
MiaKristin Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Der fikk du sagt det:) Fantastisk innlegg:) Har selv en mme sønn. Ingen melk at all
Labambie Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Det kommer sånne innlegg som dette innimellom.. Men altså, det er snakk om nettforum. Man må nesten bare tåle de svarene man får, hvis ikke får man slå av da... ALLE har forskjellige meninger om alle temaer, du er sikkert ikke enig i alt jeg gjør og motsatt. Og det er heller ikke meninga! Og en ting jeg har lagt merke til, alle har en eller flere "fanesaker", ting man tror ekstra på og kan diskutere sønder og sammen. Sånn er livet. Ja, det var kjempebra skrevet! MEN om man virkelig blir fornærmet fordi noen sa sånn eller slik på dib, så bør man kanskje finne på noe annet å gjøre. Det kalles diskusjonsforum, derfor diskuterer man.. Handler ikke om å være bastant, ikke alltid iallefall.. ;-)
Kystrøya Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2008 Jeg skrev ikke innlegget fordi jeg selv har følt meg truffet, såret eller lignende her inne. Overhodet ikke labambie. Jeg er ikke så nærtakende at jeg blir lei meg pga at nettforum. Jeg skrev innlegget fordi jeg ofte er her inne og leser, men ikke skriver så mye. Og ofte må jeg bare riste på hodet over hvor utrolig bastant mange er i sine svar. "Slik mener jeg det er og da er det sånn." Men verden er ikke svart-hvitt. Unger er like forskjellige som oss voksne. Noen gråter mye, andre ligger bare og smiler, når får pupp, noen får flaske, noen er aktive, noen er rolige osv osv. Ja, man kan komme med sine meninger og synspunkter. Men det er sikkert mange som blir utrolig usikre, redde og ikke vet hva de skal gjøre når de skriver innlegg her og får kjempekrasse svar tilbake fra folk som ikke har erfaringer på området.
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Kunne ikke vært mer enig, Silje - flott skrevet!!
aya75 Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Ja er så enig. Alltid noen som vet ting med sikkerhet og som ikke skjønner at alla barn, foreldre og situasjoner er forskjellige. Er det en ting jeg har lært av å jobbe med barn og ungdom og fått bekrefta igjen når jeg selv fikk barn så er det at det finnes ikke noe fasit. Og man kan finne forskning som støtter alle mulige meninger, så det er ikke særlig oppklarende heller...
MammaTilToSmå Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Flott innlegg!!! :-) Jeg har selv spurt om råd i "fortvilede" situasjoner, og fått mange rare svar.......... (f.eks om nattavvenning, tilvenning av grøt og sånn) Mammaen min var veldig flink til å skrive i barneboka mi når jeg var liten og der står det at jeg begynte med grøt når jeg var 8 uker og middag litt etter. (ikke skjønner jeg åssen hun fikk i meg det men) Og jeg har ikke allergier eller følsom tarm eller noe annet i voksen alder. Den gang måtte de - for de måtte begynne å jobbe når vi var 3 mnd! (jeg er 31 nå). Selvfølgelig er det barn som er mer følsomme enn andre når det gjelder mat osv, men man kan ikke skjære alle over en kam og si at "du må ALDRI gi babyen grøt før de er over 4-5-6 mnd". Noen tåler det, andre må vente litt til! Men sånn er det jo. Vi er alle forskjellige. Hurra for innlegget ditt Silje! )
MammaTilToSmå Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Må bare føye til en ting til; min sønn på 8 mnd nekter å spise grøt, får derfor velling to ganger om dagen, ellers pupp. Ble nattavvent ved "tvang" når han var 7 mnd fordi han skulle ha pupp annenhver time på natten! Det tok èn natt, så gikk alt mye bedre. Nå får han bare smokk på natten hvis han våkner. Han er mer fornøyd og vi er alle mer uthvilte! Han skrek og var sint som fy første natten, men det var verdt det. Tror ikke han er blitt hjerneskadet! Dessuten tror jeg førstegangs-mødre er mer "hysteriske" enn flergangs. (Kakk meg i huet med noe hardt hvis jeg tar feil) Jeg var litt hysterisk når vi fikk første jenta vår og kunne båret henne på gullstol gjennom livet. Men hun var en "snill og føyelig unge", sov hele natten fra hun var 3 mnd og spiste pupp og grøt til det tøyt ut av øra på henne. Så når vi fikk gutten vår var jeg mer avslappet, man lærer jo av sine egne erfaringer. Men han var som nevnt over her, ikke fullt så føyelig og grei, pupp annenhver time hele døgnet til han var 7 mnd!!!
BobleKroppen Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Dette innlegget signerer jeg Silje m/2 små nydelige+1imagen. Godt skrevet, og er veldig enig med deg! Ikke at jeg har følt meg truffet av det selv enda, men har lest mange innlegg av og til andre hvor jeg har tenkt stakkars menneske...
*Lykkelig 1984* Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 KLAPPER KLAPPER OG KLAPPER!!!!!! endelig:)
hallais Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Veldig enig med deg!!! Har mange ganger tenkt at jeg er glad jeg ikke leste her inne da jeg var førstegangsmamma! Hadde blitt livredd!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå