Gå til innhold

HJELP!! Bare oss??? Spiseteam!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 8 mnd og vi sliter så utrolig med spisinga! Hun har spist både grøt og brød før, men i flere måneder har vi slitt med dette! Hun er ikke interessert, snur hodet vekk og sutrer hver gang jeg prøver å gi henne noe!! Spiser pupp da! Kan gå lang tid uten at hun vil ha noe... har måttet la henne leke mens vi prøver å gi henne mat, og da hender det noen ganger at vi får inn litt mat!! Men hs mener at vi ikke skal gjøre dette!!! Har hørt at det er noe som heter spiseteam på sykehus, noen som vet noe om dette??? Vet ikke hva jeg skal gjøre, er trist og bekymret!!! Tar imot alle råd med kjempetakk!!

Skrevet

desverre ingen råd, her er det likedan...:/ 8mnd gammel her også..

Skrevet

Likedan her! Gutten min er 8 mnd og vi har prøvd ørten forskjellige typer grøt siden han var 5 mnd. Spiser to-tre skjeer og så er det stopp. Nekter å åpne munnen. For en måned siden prøvde jeg med velling, kjøpt i Sverige. DET likte han. Så han får velling til lunsj og kvelds, ellers pupp. Han spiste litt brødbiter for noen uker siden, tenkte da at jippi-han spiser mer. Men nå er plutselig ikke det populært heller. Spiser litt fruktmos, ellers absolutt ikke middagsglass eller hjemmelaget. Var hos HS i dag og hun sa bare at vi måtte fortsette å prøve. Blir jo litt bekymret og lei over at han ikke vil ha noe annet enn pupp og velling. Men trøster meg ihvertfall med at vellinga inneholder det samme som grøt, altså jern og mineraler. Eneste forskjellen er at det er flytende og han får det med flaske. (kjøpte velling-tutt i babybutikken) Får bare håpe han skjønner at mat er godt etterhvert.....og håper det skjer snart!!!!!!! Storesøstra hans elsket grøt og spiste det til hun var over 2 år. (og alt annet av mat egentlig)

Skrevet

Vi er på spiseteam 2 ganger i uka,men så har det seg sånn at jenta våres er 13 måneder og veier 6 kilo da!!!! Spiseteam er bare for barn som har store problemer med mat,ikke for de som spiser dårlig i perioder eller ikke går mye ned i vekt over lang tid!

Skrevet

Vi har en jente på to år som kun spiser grøt eller annen mat uten klumper. Ved store spiseproblemer finnes det ulike alternativer. Det ene er habiliteringstjenesten i kommunen, et annet er spiseteamet på rikshospitalet. Tror helsestasjonen henviser til det kommunale tilbudet, mer usikker ang riksen. Vi venter på innleggelse på riksen, ble henvist fra barnepoliklinikken. Det viktigste er å ikke tvinge i barnet mat slik at det oppstår vegring har vi fått høre. Søk på rikshosptialet sine sider, står litt der, spiseteamet hører under barnenevrologisk avd. Dessuten har Knappenforeningen en del generell informasjon om spiseproblemer. Bare spør om dere lurer på noe, har fått mye informasjon.

Skrevet

Kjenner jeg blir litt provosert her nå!!!!!!Vi er hos spiseteamet på riksen og hvis du ser de barna som er der så er de bitte små og har store problemer med mat!Man må huske på å ikke blande de som spiser litt dårlig i begynnelsen når man introduserer grøt o.l med de barna som faktisk ikke spiser noen ting!Mi frøken får vi i ca 1 brødskive og 100 ml veske på 1 uke!!!Da havner man på spiseteam,hvis du har like store problemer som oss!Virka jo som du fikk i babyen din melk,og da er det jo ikke noe problem!Barn kan leve på bare morsmelk til de er 1 år,hvis man ikke får i dem annet sier dem på riksen!!!!!!

Skrevet

Takk for opplysende innlegg prinsessa på erten. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke visste at det finnes sånne spiseteam. Da skal jeg holde munn om "mine problemer", som blir små i forhold til dine. Ønsker deg og dine lykke til videre og håper dere får god hjelp.

Skrevet

Vi strevde med å få i jenta vår mat fra vi prøvde første gangen, til hun var nesten 1 år. Hun ville ikke ha noe annet enn pupp. Etterhvert godtok hun en type fruktmos, og yoghurt gikk greit. Da var hun i hvert fall 10 måneder ... Hun var ca 1 år første gang hun spiste en hel porsjon grøt. Skive ville hun ikke ha, og i hvert fall ikke middag, hverken hjemmelagd eller fra glass, moset eller ikke. Heller ikke flaske, hverken med mm, mme eller velling. Alt ble avvist, spyttet ut, skjeen bokset bort, hylskrik ved alle måltider.

Det var et strev. Nå er hun 2 år, og spiser fortsatt et svært begrenset utvalg av matvarer.

Vi tok det opp med helsestasjonen flere ganger, og fikk bare høre at det ville ordne seg, og at det av og til tok litt tid. Hun trivdes godt og var slett ikke tynn, så det var ingen grunn til alarm sånn sett.

Til slutt fikk vi mast oss til besøk av et team fra bydelen - de konstaterte at hun ikke hadde fysiske problemer med å svelge, siden hun godtok glatt fruktmos (pære-mango-dessert fra Nestle) og yoghurt.

Vi måtte fylle ut et skjema med hva hun faktisk fikk i seg hver dag, siden de mente at foreldrene ofte overdriver, eller ikke helt ser hva små munnfuller her og der utgjør. Da de fikk se skjemaet vårt, ble de nok litt overrasket over å se at hun faktisk ikke spiste noe annet enn pupp, fruktmos og yoghurt - da var hun over ett år. Men utover fikk vi ikke noe særlig konkret hjelp av dem, de hadde ingen magiske triks. Det som hjalp mest var at jeg sluttet å nattamme på teamets anbefaling, da hun var rundt 13 mnd, da begynte hun å spise noe mer på dagtid.

Vi har hele tiden prøvd å servere henne alt mulig, og har et veldig variert kosthold selv. Fortsatt må vi må leke og tulle for å få i henne maten mange ganger. Hs og andre eksperter mener man ikke skal gjøre det, men vår datter ville ikke spist noen ting før hun var over halvannet år, hvis vi ikke hadde lurt det i henne på den måten. Vi prøvde å la henne bli "sulten nok" som mange foreslår, men ingen effekt.

Jeg skjønner så godt hva dere sliter med, men har dessverre ikke så mange konkrete råd å komme med. Ikke gi opp, mas på helsestasjonen etter hjelp, ikke tving i henne mat - det er de beste rådene jeg kan gi.

.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Ikke meningen og provosere noen!

Men man må kunne høre etter tips og råd når babyen i flere måneder ikke har vist interesse for annet enn litt pupp! Før ville hun ha både grøt og brød, men i de siste hvertfall tre månedene, har hun vist så og si null interesse! Og det er slitsomt og leit og se at babyen din nekter alle forsøk på å få i henne mat! Skjønner at man ikke skal tvinge i henne noe, men hva skal man gjøre? Her er det heller ikke slik at blir hun sulten nok så spiser hun....

Skrevet

Ikke meningen å virke frekk altså!Blir bare så irritert over de som klager bare fordi ungen ikke spiser på noen dager!

Det er kjempe frustrerende å se på dissa små når dem ikke spiser!Man må bare ha tolmodighet,man får rett og slett lyst til å dytte maten i dem,men det hjelper ikke!Prøv å ikke gi hu noe annet enn pupp noen dager!Kan bli for mye mas med mat også,det ble det hvertfall hos oss!Så lenge hu tar puppen er det hvertfall en trøst da!De kan jo leve på bare pupp til de er 1 år!Og sulte dem så dem skal bli mere sultne funker hvertfall ikke,da krymper bare magesekken og da føler dem ikke sult i det hele tatt!!tar hu greit med pupp da?Hvor gammel og hvor mye veier hun?

Skrevet

Ja, hun tar endel pupp!! Men det jeg synes er rart er at hun spiste så bra før, men så er det bare nei! Og det er nei til alt, selv før hun har smakt hva det er!!! Hun er snart 8,5 mnd! Veier ca 7,5 kg - og den vekta har ikke beveget seg særlig på 2mnd!! Litt opp og litt ned!!! Bør jeg bare tilby pupp hver gang når hun ikke vil ha noe annet da? Ja, har vurdert og kun gi pupp noen dager... men vet liksom ikke....

Skrevet

Jenta mi på 10 mnd er veldig småspist. Hun får velling til frokost (kjøpt i sverige), grøt til lunsj og litt mme, fruktmos til middag og grøt igjen til kvelds. Hun kaster opp i lange baner av middag, enten det er hjemmelaget eller glass. Har snakket med HS om dette flere ganger, men får bare beskjed om å prøve. Hun får fortsatt mat på natta også.

Brød går litt innimellom, da bare snakk om bitte bitte små biter.

Jeg stressa veldig med det før, men nå får det bare være som det er. Alle barn lærer seg jo å spise før eller siden. Vi drev med tilvenning på grøt i nesten 4 mnd før hun syntes det var ok. Det har blitt mange omganger i dusjen på oss. Og jeg har prøvd alt av mat som kan kjøpes i Norge og i Sverige.

Jenta mi legger gudskjelov godt på seg, selvom hun spiser lite..

Jeg har tro på at det nok løsner til slutt! Selvom det til tider er meget frustrerende. Jeg kan jo ikke stå å trøkke maten i henne heller, da blir jo mat noe negativt for henne. Lykke til!

Skrevet

Tilbu pupp så mye hu bare vil!Mi hang i puppen hele tiden når hu var 8 måneder.spiste ikke så mye av puppen,men litt rant jo inn!Man får rett og slett ikke gjort så mye når de ikke vil ha noe mat!Vi får beskjed av riksen at vi skal tilby hu alt!Spesielt ketchup og sjokolade øker matlysten dems!er så frustrerende å se på når de nekter å spise!vi har sitti mange timer rundt matbordet og grini!både jeg og far!!hu her veide 4,5 når hu var 8 måneder!på riksen var det greit,de har en annen kurve de følger der!virker hu fornøyd da?

Skrevet

Ja, hun virker ganske fornøyd, så lenge ingen prøver å tilby henne mat!! Synes det er rart, for jeg synes hun spiser altfor lite!! Hva sier de i spiseteamet da?? Hva gjør dere for å få opp vekta?

Skrevet

De trenger veldig lite mar for å klare seg!alle barn spiser det de "må" ha for å overleve!Det er visst veldig lite!Vi har brukt sonde,men det er fordi hu mi var helt uttørka og hadde ikke spist en smule eller drikki noe på 3 uker!Tar hu flaske da?isåfall kan du gi henne morsmelk med olivenolje på flaske!Eller gi hu en sjokolade i hånda!Det liker de fleste!De sier på spiseteamet at så lenge ungen virker fornøyd er det greit!mi grein hele tiden,var det største tegnet på at hu fikk for lite mat!

Skrevet

Synes dette var veldig fine innlegg, prinsessa på erten! får ting litt i perspektiv, på at "de spiser så lite". Greit å vite hva de sier på riksen - det gjør det enklere å stresse mindre på dager da det går lite inn. Lykke til med dere og den lille jenta deres, håper det løser seg etterhvert!!

Februar08, har du prøvd å "fylle på" med MME? Selv om hun ammer fint, så er det jo mange som foretrekker flaske etter hvert.

Skrevet

Hei!

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i! Snuppa på 10 mnd spiste også veldig godt til å begynne med men plutselig stoppet det opp. Dvs gikk vel egentlig gradvis nedover til så og si full stopp for ca 2 mnd siden. Nå kniper hun igjen munnen, også når det gjelder vann som hun alltid har villet ha før. En sjelden gang går det inn litt yoghurt eller fruktmos. Hun tar brystet helt greit og vekten er fin. Har fått beskjed om at hun klarer seg fint på morsmelk og at det viktigste ikke er å tvinge eller presse henne til å spise. Så, det vi har gjort er at jeg har sluttet å lage mat til henne/prøve å få henne til å spise. Derimot setter jeg henne alltid i stolen hennes når jeg/vi spiser. Men jeg gir henne ingenting. Det hender da at hun begynner å vifte veldig med armene og peke på noe av maten min og da får hun smake. De fleste gangene vil hun da ha mer. Nå har jeg ikke holdt på med dette så veldig lenge og det er heller ikke de store mengdene hun har fått i seg så hvor godt det virker er litt tidlig å si. Men det ser faktisk ut til å fungere og det lille hun nå spiser det spiser hun fordi hun vil, ikke fordi jeg "lurer" eller "leker" det i henne. I tillegg gir jeg henne ofte store eplebåter, en bit gulrot eller agurk i hånden -ikke i munnen. Ofte begynner hun da etter en liten stund å suge/bite litt.

Ønsker deg lykke til og håper du finner ut av det. Og gi gjerne beskjed om du finner en "vidunderkur", er ikke gøy når barna ikke vil spise.

Lykke til:-)

Skrevet

Tror dere det er lurt og droppe maten et par dager, og kun tilby pupp? Flaske er ikke så lett her i gården, for det er hun ikke så interessert i! Hender hun kan ta litt på kvelden om hun er kjempetrøtt, men ellers er det vanskelig!

Skrevet

Vinterjente: Hvor ofte ammer du nå da?? Om du ikke tilbyr noe andre egen måltider!

Skrevet

Kjenner meg også igjen i dette. Min jente spiste to hele grøtmåltider da hun var 6 mnd, og var så vidt begynt med brødbiter og middag. Men plutselig var det helt stopp. Holdt opp i ca 2 mnd. Spiste da kun pupp tre ganger om dagen og 2-10 skjeer grøt morgen og kveld. Veldig frustrerende! Jeg prøvde alle typer barnemat som fantes på markedet, for jeg visste jo at hun kunne spise, og antok derfor at hun ikke likte det jeg tilbød henne. Men så, plutselig en dag da hun var ca 8,5 mnd, åpnet hun munnen igjen. Utrolig deilig følelse! Fra å kjempe ved hvert måltid spiste hun nå fire fulle måltider om dagen. Det jeg gjorde var at jeg rett og slett ga opp. Tilbød henne mat men presset aldri, satt ved middagsbordet sammen med oss, fikk smake på alt vi spiste hvis hun ville. Kanskje ikke alt var like sundt (salt osv), men det gjorde henne mer og mer nysgjerrig! Så var det akkurat som om hun skjønte at når jeg blir mett blir jeg glad! Nå er hun en helt ny baby, gikk fra å være sutrete hele dagen til å smile dagen lang. Kuttet også ut nattmåltidet i denne perioden, selvom hun fikk lite mat på dagen. Dette hjalp nok også på apetitten på dagen. Så lykke til, håper det løser seg for dere også!

Skrevet

Liten og rar: Så godt å høre at det kan løse seg slik plutselig!! Når hun ikke ville ha mat, tilbudte du henne bare de vanlige måltidene (grøt, middag, brød), og tok det vekk med en gang om hun snudde hodet vekk eller survet? Ga du pupp helt utenom dette, eller ga du den dersom hun ikke ville ha den andre maten? Vi har også kuttet nattammingen nå (hun får kl 5-6, men ikke kl 1). Selv om hun spiser dårlig har vi fått råd om at dette kan øke matlysten på dagtid!!! Vil gjerne høre mer om hvordan dere har gjort ting!!!

Skrevet

Og hvor mye ga du av deres måltider??? Var disse utenom hennes egentlige måltider?

Skrevet

Hei,

Føler med alle som slivet med babyer som ikke spiser, både alvorlige tilfeller og de som har litt problemer.

Har lest hele tråden og nevner bare en tilleggsmulighet:

Det er veldig mye glutenintoleranse og 100% glutenallergi i Norge, mange blir ikke oppdaget før i voksen alder, da har man slitt med symptomer kanskje hele barndommen og tidlig voksen før man justerte kostholdet sitt. Jeg skal sjekke mine barn for dette, da det er en del glutenallergi i slekten til moren min.

Når man tenker på at matintrodusjon i Norge mye handler om kornprodukter, er det ikke rart at noen av de små - som evt er disponert for glutenallergi eller -intoleranse, nekter å spise kornmat, men elsker pupp, frukt og yoghurt.

Kanskje noen av dere faktisk har barn med denne type allergi/intoleranse.

Bare ment som en tilleggsmulighet, ikke noe innlegg til dere med barn som har ordentlige spiseproblemer.

Lykke til alle sammen.

Skrevet

Jeg lagde alle måltider som om hun spiste, tilbød og ga meg så fort hun knep munnen igjen. Tilbød hver 3-4 time. Kastet mye mat ja! Tilbød alltid pupp etter måltidene.

Når hun satt sammen med oss ved bordet fikk hun akkurat så mye hun ville ha av vår mat. Gikk mest i potet m/saus, litt fiskeboller, litt kjøttkake, gulrot osv. Kokt laks/ørret ble en vinner faktisk, bare det kom fra min tallerken! Avocado slo også an, og er spesielt godt på denne årstiden når de har så mye smak. Hun oppdaget vel da at mat faktisk er godt. Nå spiser hun alle typer grøt men ikke så veldig glad i middagsmat på glass. Hjemmelaget er best. Til frokost fikk hun smake av vårt brød, uansett hvor grovt eller fint det var. Hun fikk også spise vaffel/boller e.l lignende, hvis vi spiste det. Prøver å ikke gi henne så mye av det nå som hun spiser vanlig da, kan heller gi henne litt banan eller clementin, hun syntes jo det er like godt!

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg føler at hun ble mer samarbeidsvillig når hun merket at jeg ikke ble stresset av at hun ikke spiste. Mulig det er noe jeg innbiller meg men..

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt pause fra spisingen noen dager. La småen kose seg med puppen, så kan dere la brødmat og gjerne noen biter med banan ligge tilgjengelig på et fat på gulvet.

Kan det tenkes at hun rett og slett har blitt presset for hardt? At hun er lei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...