aaha Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 og nå lurer jeg på om det finnes råd. Han har hele tiden vært ganske urolig på natten, med mye lett søvn, hvor han har trengt å få smokken sin. Hvis ikke, så våkner han helt, og så er vi i gang. Han begynte med ekstra flaske med morsmelkerstatning da han var tre måneder gammel på kvelden, fordi jeg alltid har hatt litt lite melk, og han ofte vil ha mer mat. Vekta er normal og jeg ammer enda. Fra han var ca 2 måneder, spiste han siste hang ca 22, og selv om han våknet litt 2-3 ganger i løpet av natten, så spiste han ikke før i 6-7 tiden igjen på morgenen. Hab gråt aldri på natta, men sovnet etter en liten stund om han fikk smokk. Han sover i sengen sin rett ved siden av meg. Da han var 4 mnd begynte vi så smått med grøt på dagen, siden han har hatt behov for ekstra melk. Magen ble urolig i noen dager, men er nå helt fin. Nå etter ca 2-3 uker, spiser han en posjon grøt på formiddagen, og en posjon etter amming rett før leggetid. Har kuttet ut flaska med morsmelkerstatning som han drakk 100-150 ml av (jeg begrenset, han bare fortsetter å drikke), siden jeg syntes det virket litt vel mye med pupp, grøt og flaske. Gradvis de siste ukene har han nå begynt å våkne mer og mer på natta. Jeg mener at de første gangene han våknet skikkelig i elve-tolvtiden og gråt, var rett før vi begynte med grøt og ikke etter. Han har aldri gjort dette før, og jeg forsøkte å la han ligge mens jeg var hos han, uten å prate eller ta han opp, bare ga han smokken da den falt ut. Men etter flere netter med 1-2 timers gråt før han utmattet sovnet, begynte jeg å gi han mat tidlig på natta. Så da ble det altså amming ca 01, og så i 4-5 tida igjen. Dette til forskjell fra at han tidligere har gått 9 timer uten mat, og derfor burde holde til 4. Men hva skal man gjøre når han bare ligger der å skriker? Dermed økte vi mengden grøt den følgende uken etter samtale med helsesøster, i håp om at da er han helt sikkert mett mye av natta, og eventuell gråt ikke er pga sult. Men gradvis har han nå begynt å våkne nøyaktig en gang i timen fra han legger seg kl 7, til han står opp kl 7. De siste nettene har jeg fått han til å sove igjen ved å lene meg nær han så han ser meg, og hviske hysj, nå skal du sove. Da ser han på meg og blir rolig, og sovner. Men våkner igjen altså hver eneste time.... Det varierer nå når han får mat på natta, alt ettersom hvor lenge jeg holder ut. Men etter mat sover han bare en og en halv time, så har ikke på følelsen av at oppvåkningene har noe med mat å gjøre. Er det dumt å prate til han? han roer seg da, i motsetning til å bare være ved siden av han, da illskriker han i timesvis. Lærer jeg han at han ønsker å se at jeg er der, og derfor våkner oftere? Men det er jo ikke en bevisst handling fra hans side å våkne... Ser ikke antydning til tenner, så tror ikke det er det som plager han heller. Kan også nevne at han er flink til å legge seg på kvelden, sovner alltid uten at jeg må gjøre noe for han etter noen minutter. Han har de siste ukene begynt å sove mer forutsigbart på dagtid, ca 2 timer på formiddagen, og så en halv time senere. Før var han veldi irritabel meste av dagen, og sov bare en halv time x 3. så dagene er bedre, kan dette gå ut over nettene? Er veldi frustrert nå, da jeg håpet at grøt skulle gjøre nettene roligere, og så har det stikk motsatte skjedd... Noen som kan komme med sine synspunkter og råd til uerfaren mamma?
annesmil Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Kan dessvere ikke komme mednoen råd, damin lille er snart 4måneder. Men dytter oppover av medlidenhet, slik at den ikke forsvinner før noen får svart deg! Lykke, lykke til!
aaha Skrevet 18. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2008 tusen takk for dytten, gjør det samme jeg;-)
VilVilVilVil Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Kan ikke gi noen råd, men kan si at du ikke er alene. Nettene hos oss har vært trøblete hele tiden. Men fra han var 2 til han var 3 mnd, sovna han ca 11 og sov i 6 timer i strekk. Da ammet jeg også sov han i 3 mnd til. Men etter 3 mnd har det bare blitt verre og verre. Grøt har han inntil for et par dager siden nektet å spise (han er nå nesten 6 mnd), så vi er bare oppe i ca en kvart porsjon der. Fra gutten sovner mellom 19 og 20 en gang så våkner han minst en gang i timen helt til ca kl 6. Da sover han i 2 timer i strekk til kl 8 før vi står opp. Han får pupp kl 19, kl 2 og kl 6. Når han våkner får han smokk også legger jeg han på siden og holder han fast der. Da hyler og kjemper han imot i ca 2 min før han sovner. (Det er samme prosedyre når han legges på kvelden) Jeg er fatter ikke hvordan jeg kan få han til å sovne av seg selv uten å måtte holde han fast på siden. Hvis jeg bare sitter ved siden av og stryker på han kan han illskrike i timevis. Og hvis han først sovner av seg selv, så sover han maks 5 min før han illskriker igjen. Er som deg ganske frustrert og vil gjerne også ha råd...
aaha Skrevet 18. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2008 å fy fader asså, det skulle ikke vært lov til å drive på sånn... stakkars deg. Håper det bedrer seg når han spiser mer grøt da! min spiser jo som bare det, det er jeg som begrenser maten hans for han virker ikke å eie vett til å noengang si stopp. Men lurer veldi på om grøten gir dårligere søvn jeg da siden søvnen har blitt mye dårligere i det siste. Og så er det fryktelig vanskelig å vite når jeg skal amme han på natta siden han våkner så ofte, mens han før bare gryntet litt tidlig på natten men gråt senere. Da gikk han som sagt fra ti (han la seg sent) til ca 6 uten mat, i 2-3 mnd, mens nå spiser han halv syv og legger seg, og har sånn litt på måfå gitt han mat ca 1-2 og 5-6. Skal man bare prøve å innføre faste tider når det er umulig å vite når han faktisk er sulten+ virker så utrolig bakvendt å plutselig spise to ganger per natt, når han ikke har gjort det før, og de fleste andre på hans alder så smått begynner å klare seg hele natta uten...
08 + april spire Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Hei hei Vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men kan nå skrive ned noen av mine erfaringer når det gjelder søvn. Har funnet ut at gode rutiner på dagen hjelper veldig på på nattesøvnen. Ser mange skriver at hvis de sover fint om natten så ordner dagrutinene seg selv. Det skjedde ivertfall ikke hos meg. Når jeg fikk gode rutiner på dagen sov hun plutselig mye bedre om natten. Min jente er bare 4 mnd så hun er jo mindre enn din da. Men har lest og fått bekreftet av hs at babyer på 4-6 mnd skal kunne greie seg med mat hver 4 time, og det samme vil gjelde for natten. (så lenge det ikke er økedag, da skal man bare gi så ofte som de vil). Siden din er 5 mnd tror jeg ikke du bør tenke på at han skal greie seg uten mat på nattestid. De er jo i en veldig aktiv fase når de er 5 mnd og behovet for mat øker jo da. Selv om han har greid seg uten mat, så kan jo det bare ha vært tilfeldig kanskje. Står en del bra tips på sovecoach.dk. Ville sett litt der inne hvis jeg var deg. Lykke til. Men husk det er ingen som kjenner babyen bedre en deg, så gjør nå det du føler er riktig for deg.
VilVilVilVil Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Har vel kanskje en teori om dette med at bedre dagrutiner kan bedre nattesøvnen jeg også. Men er absolutt ikke enkelt å få til det heller. Mat får han hver 3. time, så det funker greit. Men sovinga er et kapittel for seg:-( Sovner ca 10:30 og sover til 11:15, sovner igjen ca 13 og sover til 13:30, sovner igjen ca 16 og sover til 16:45. Er ofte tydelig fortsatt trøtt når han våkner etter siste lur, men får han ikke til å sove mer. Blir ofte mye sutring fordi han er trøtt helt til han sovner for kvelden mellom 19 og 20. Her er det absolutt ikke alle dager som er like ille, mange dager er han blid og fornøyd hele tiden. Tror virkelig det hadde blitt litt bedre både på kveld og natt hvis en av de første lurene ble litt lenger, men skjønner ikke hvordan vi skal få til det:-(
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Hmm, når jeg leser at han våkner en gang hver time så tenker jeg med en gang på det at en baby har en søvnrytme på 45 minutter, og etter 45 minutter (kan selvfølgelig varierer fra baby til baby, men merker at 45 minutter stemmer veldig med tulla vår) har de en fase hvor de sover veldig lett. Kan det være noen lyder, eller noe annet som han kan bli forstyrret av som vekker han, og som du kan gjøre noe med? Vi har ved flere anledninger hvor tulla har våknet ofte oppdaget at det som oftest er noe slikt. Da hun var 2 mndr oppdaget vi at det var en liten klikking i vugga hennes som forstyrret. Da vi fikk fjernet denne sov hun natta igjennom, noe hun egentlig med få unntak har gjort siden da (hun er 9 mndr nå). En annen periode hvor hun begynte å våkne oftere var det tydelig at hun våknet av at hun "hoppet seg selv" oppover i senga. Da vi fant på å gi en pute, gjorde hun ikke det lenger, og så våknet hun ikke. Nå som hun er forkjølet og er tett i nesen våkner hun igjen etter 45 minutter. Ikke så mye å gjøre med det nå, utenom å prøve å sørge for at hun får puste gjennom nesen. Kan hun det, sover hun plutselig lengre. Kanskje noe å tenke på?
aaha Skrevet 18. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2008 takk for mange gode innspill! Kan nevne at vi de siste ukene har fått til faste rutiner på dagtid, det har vi aldri hatt før da det var endel oppstartproblemer pga kiss/kidd-syndrom. Men nå sover han fast i vogna to timer etter at han har stått opp, ca 2 t og 15 min. Da sovner han lett. Så blir han trett igjen to timer etter at han våknet, og må ha litt vugging i vogn før han sover en halv time. Han er våken fra ca tre til han legger seg syv, får han ikke til å ta en powernap på ettermiddagen slik som tidligere, men er ikke sikker på om han trenger den heller. Gir han mat hver 3. time nå selv om han kan gå lenger pga grøt, så han gulper og står i og får nok mat... bør jeg bestemme meg for faste tidspunkt han skal få mat på natta? Han begynner å surve/grine hver gang han våkner, men har funnet ut at han roer seg og sovner igjen for en liten stund når jeg hysjer på han nærme ansiktet. er det dumt å gi han mat når han griner, da lærer han at grining er det som gir mat, men han vet aldri når det kommer, fordi mamma vet ikke lenger når han er sulten... og derfor våkner han hele tiden? eller? har også tenkt på dette med lyder som kan forstyrre i lett søvnfase. Han er ganske var for lyder, men det er stille på soverommet foruten om det skjer noe utenfor vinduet, og det gjør jo ikke det nøyaktig hver time natta gjennom. Det kan jo hende egne bevegelse vekker han, men hva kan man gjøre med det? Jeg er ekstremt var for lyder, og regner med jeg ville blitt forstyrret også hvis det var noe som vekte han..
Gjest Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Har en på 7 mnd som holder på slik. Har tidvis hatt gode soverutiner på dagen, men vi har aldri klart å få det med sovingen til å funke helt. Noen sier får du orden på dagen kommer natta, andre sier omvent... Slitsomt er det uansett. Men helt klart det er en sammenheng. Har ingen gode råd, siden vi tydeligvis ikke gjør ting riktig selv. Han ble nattavent for to uker siden i håp om roligere netter, men med dårlig resultat så langt =( Vil bare sende deg en trøsteklem. Vet hvordan det er!!!
aaha Skrevet 18. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. november 2008 takk for trøsteklem, sender en tilbake! det verste nå er egentlig at vi bruker så mye tid og krefter på å prøve å finne løsninger, at man rekker ikke å kose seg med babyen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå