Gå til innhold

Noen som har vært på ryggsekktur ute i den store verden her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror med kjæreste reiser på firemåneders loffetur gjennom Mellom- og Sør-Amerika og sørøst-Asia over nyttår

- hva gi dem i julegave?

Jeg har tenkt på:

spansk-norsk lommeparlør

myggnetting

sunblock (vet selv at det kan være overraskende vanskelig å få tak i rundt ekvator)

sånn lettvekter-håndkle (er det noe tess egentlig?)

Lakenposer

Er de overnevnte tingene nyttige? Og hva klarte ikke du deg uten?

Tusen takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gavekort hos nærmeste reisevaksinasjonssted og noen pakker billig malariaprofylakse (klorokin for Lat-Am, malarone for røff-Asia, ikkeno' for vanlig turisttråkk-Asia) ... =)

Alt du nevner kan være nyttig. Jeg hadde kanskje droppa lommeparløren - det er ganske lett å få tak i spansk-engelsk i hele Mellom-Amerika, men jeg tror ikke det blir så mye brukt. Sjelden man ser annet enn amerikanere i sekstiåra som går på markedet med den lille boka i hånden, liksom. De bør pugge litt spansk før avreise, åkkesom.

Vi bruker ikke gidde å dra rundt på myggnetting. De aller fleste overnattingssteder har myggnetting dersom det er behov for det. I Thailand og omegn kan det være aktuelt om man vil sove på stranda, men dersom de skal til Latin-Amerika først blir det lenge å dra rundt på det. Jeg fraråder å legge opp til overnatting i friluft de fleste steder i Mellom-Amerika, det har mer med kriminalitet enn med mygg å gjøre.

Samme går for lakenpose - jeg har bodd på særdeles shabby steder i både M-Amerika og SØ-Asia, og lopper er såpass sjeldne at det ikke er verdt bryet for min del.

Solkrem tror jeg også går greit å oppdrive, med mindre de skal reise til veldig atypiske backpackersteder.

Tingene du nevner er med andre ord nyttige, men likevel ting jeg glatt dropper for å få en lettere bagasje. Solkremen er den som funker best, siden det vil de garantert trenge enten de får den her eller kjøper den der.

Dessuten behøver de gode sandaler. De skal ikke gnage, og de skal være veldig kjappe å tørke når de er blitt gjennomblaute. Gavekort på skobutikk?

Og de trenger antagelig en reisehåndbok, i hvert fall for Mellom-Amerika om de ikke snakker spansk. Om man går for Rough Guide, Lonely Planet, Let's Go eller noe annet er ikke så viktig - det viktige er når den er publisert. Siste utgave er alltid vinneren og har mest oppdaterte kart og listings. Ikke vurdér norske reisehåndbøker - de suger som hovedregel.

Lettvekterhåndkleene funker fint, gjerne i kombinasjon med en sarong (siden det ikke er spesielt praktisk å tusle til fellesdusjen eller skifte på stranda under et mini-håndkle). Saronger er lette å finne i Asia, vanskelige å oppdrive i Latin-Amerika.

Om de skal reise superbillig, altså vaske tøyet sitt selv, er det et funn å ha en slik universalpropp til å putte i sluker. Det er nemlig aldri sluk i vasken der man vil vaske tøy. Om de har litt mer penger bruker de skitbillige "vi vasker alt møkkatøyet ditt for 2 dollar, hent det om en time"-steder, så da æ'kke det så aktuelt.

Skrevet

Så heldige de er!

Måtte ha;

-lommelykt

-våtservietter

-munnskyllevann

-ladyshaven-batterier

Myggnett og regntrekk er vel også er must, en vet vel aldri når det plutselig kommer noen fra oven.

Regner nesten med de har gode sko og sekker, er det dårlig er halve turen ødelagt.

Skrevet

Lommelykt, ja! Liten, lett og supereffektiv og kan skiftes batterier i på ethvert sted som har vanlige AA-batterier. Det er et must.

Mvh. "nei, det er ikke spesielt godt å forsøke og pusse tenna i solkrem fordi det er så mørkt at man ikke ser hånda fremfor seg. Føle seg frem etter hull-i-gulvet-doen er heller ikke å anbefale"

Skrevet

Om jeg skulle på en slik tur hadde jeg ønsket meg håndkle i microfiber, som du nevner, og regnponcho i aller letteste og minste utførelse. Og selvsagt gode sandaler/sko, men det vil man vel helst velge ut selv (gavekort/penger?)

Skrevet

Alle de tingene du nevner er kjempefine å ha med seg, og en sånn "kjøkkenklask" som noen nevner, type universalpropp.

En annen kjekk ting er en sånn strikk-klessnor, som man kan spenne opp overalt.

Skrevet

Jeg fant spansk norsk bok veeldig kjekk å ha i sør amerika- ikke det at jeg gikk rundt å kikket i den åpenlyst, men veldig grei å ha å slå opp i..

Myggnettingen brukte jeg aldri..

Sunblock kan man nok skaffe seg de fleste steder.

Lettvekter håndkle mitt ligger igjen et sted i verden- skikkelig møkkå bruke spør du meg..

Lakenposen ble mye brukt:)

Hva med reiseapotek?- kan også være kjekt å ha:)

Kommer ikke på noe spesielt som jeg ikke hadde klart meg uten egentlig. Det meste er å oppdrive. (Bind og tamponger mener jeg å huske var litt vanskelig å finne til tider- hvertfall brukbare saker, men det kan de jo kjøpe selv hehe)

Ønsk dem riktig god tur!!! Jeg hadde mitt livs reise som bakpacker og synes nesten det burde vært obligatorisk for alle å prøve :)

Skrevet

Takker og bukker for mange nyttige tips!

Kjenner jeg får reisefeber bare av å lese tråden, skulle ønske det var meg selv jeg måtte handle til...når barna er blitt store så skal mannen og jeg dra avgårde, banna bein! Imellomtiden kan vi kose oss med øyhopping i Hellas, er jo ryggsekkferie det og!

Skrevet

Silkelakenpose er utrolig deilig, og tar liten plass i sekken, veier nesten ingenting. Fås på Nomaden, sikkert på Handysize også.

Microfiberhåndkle er veldig bra, de nyeste typene. Jeg hadde et for mange år siden, det var helt ubrukelig.

Sånn toalettmappe som man kan henge opp, Lowe eller Eagle Creek har noen bra.

Ikke norske reisehåndbøker som en her skriver, Lonely Planet eller Rough Guide (LP er min favoritt)

Hvis de er lett bakteriefobiske, sånn antibac spray/gel til håndvask på de ekleste toalettene uten vann ... Jeg kjøpte en minimal utgave på apoteket tidligere i år, tar liten plass i bagasjen.

Sunblock og slikt ville jeg foretrukket å kjøpe selv, jeg er litt merkenazi på sånne produkter.

Ellers har jeg alltid med meg på tur et par sånne plastglass i farger fra IKEA, de kan brukes til vin, vann, spise yoghurt av, det meste.

Sjekk hjemmesiden eller butikken til Nomaden eller Handysize, mye fiffig å finne der. Hva med gavekort på en av disse butikkene i julegave?

Skrevet

Sånn unviersalpropp som noen nevner er også utrolig nyttig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...