Gå til innhold

Trenger hjelp ang. feriepenger og fedrekvote.

Anbefalte innlegg

Min kone går ut i permisjon i begynnelsen av februar 2009. Vi skal velge 80%. Kan noen hjelpe oss å forstå hva vi får når?

1. Kommer det både feriepenger og foreldrepenger i juni? Eller får man kun feriepenger?

2. Hvis vi velger å ta ut lovbestemt ferie under eller etter permisjonstiden, er det da vi egentlig skal "bruke" feriepengene?

3. Er det NAV som betaler ut foreldrepenger også til far?

4. Det står i reglene at mor kan være hjemme samtidig som far. Hva vil det si i praksis? Får da kun far fødselspenger? Vil permisjonen bli 6 uker kortere for mor, hvis hun også er hjemme? Altså, teller de ukene mor er hjemme også som hennes permisjon?

5. Har lest at man tilsammen kan ta ut 150% svangerskapspenger under den perioden far er hjemme, hvis også mor er hjemme. Vil det si at man får mindre penger senere i permisjonen?

6. Hvis mor går tilbake i jobb under pappapermisjonen, er det da arbeidsgiver som betaler ut vanlig lønn?

7. Min kone får til vanlig utbetalt lønn den 15. hver måned. Jeg regner derfor med at siste lønn fra arbeidsgiver kommer 15. februar. Når får vi da første betaling fra NAV? Har hørt at de betaler ut i slutten av måneden. Vil det si at vi får i slutten av februar, eller vil den først komme i slutten mars..?

Hadde satt utrolig pris på om noen som har vært gjennom dette før, tar seg tid til å svare. Jeg vet at jeg kan få mange svar på NAV, men synes det er ok å sette seg inn i ting litt på egenhånd først.

Fortsetter under...

1 og 2)

Feriepenger, hun får sannsynligvis feriepengene til vanlig tid fra arbeidsgiver. Nav betaler foreldrepenger samme månded, men om hun melder inn ferie i permisjonstiden vil hun ikke få foreldrepenger i den perioden hun velger å ha ferie.(da skal feriepengene strekke til)

Dvs at om dere totalt har 54 uker ferie og mor velger å legge 4 uker ferie inni permisjonen så varer permisjonen 4u ker lenger

3) Det er opp til din arbeidsgiver Fars arbeidsgiver om de utbetaler foreldrepenger eller om det er nav som gjør det.

4)Det er totalt 54 uker perm hvorav far har krav på 6 uker. dvs at mor har resten om man ikke fordeler annerledes. Om mor ikke går tilbake i arbeid mens far avvikler sin permisjon så blir ikke hennes perm kortere, fordi hun har ikker perm samtidig som far.

Hun har enten ferie eller ulønnet perm når far er hjemme og mor er hjemme samtidig.

5) jeg er litt usikker, men forstår det slik at mor kan ha 50 % perm mens far har 100% da forkorter hun i så fall permisjonen tilsvarende 3 uker Du kan si at man har en fast pott fra nav og om man får 150% en periode så vil det resultere i mindre en annen periode.

6 ja jobber mor får hun lønn utbet av arbgiver,

7)

Hun får foreldrepenger i slutten av måneden, Det er ikke mulig å svare hundre prosent på sp om hun får penger samme måned. Det er ofte tregt hos nav og om de ikke har fått alt de trenger av info så blir det forsinkelser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...