Gå til innhold

Litt lei meg nå! Lille gull på 3.5mnd har kun lagt på seg 180g de siste to ukene? noen som har noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullammer en babygutt. Var hos JM idag og veide lillegull. Inntil for 3uker siden har han lagt på seg 150uka(noe som i utgp er lite-synes jeg for gutt å være) men JM har sagt det var ok. Som overskriften sier har han kun lagt på seg 180g de siste to ukene. Da jeg var på 3mnd ktr sa legen alt var bra og forts som du gjør. Mht amming.

Jm foreslo i dag at vi burde starte m grøt når han blir 4mnd. Altså ikke ekstra mme i ukene fremover?

Ammer cirka hver 2-3time pådagen-hver 2 på kvled. Noen grr på kvelds puppen(kl19) vil han ha mer,men puppen er tom. Har lagt ham og da sover (sover 5-7timer i strekk-har da tenkt at han alikevel er mett)han kun med 2amminger til 07 neste dag.

Gutten er blid og virker tilfreds. sover kun korte dupper på dagen-mulig skyldes det at han er sulten?

Ville dere gitt ekstra mme? Hvis jeg gjør det-går melkeprod min ned?

hva ville dere gjort?

Synes han bør legge på seg mer?

ved fødsel veide han 3816g nå 6490g

ganske rådvill nå?

Skrevet

Hvor lang er han da??

Skrevet

Jeg ville ikke gitt ekstra mme. Så lenge gutten er blid og fornøyd, ville jeg satset på å fullamme frem til 4 mnd slik du er blitt anbefalt. Gi så mye og ofte han vil ha. Hvis du begynner å gi mme kan du risikere at gutten suger mindre, og at produksjonen din går ned.

Så lenge han sover om natta (5-7 t er bra!!!), så får han også nok på kveldstid. Den kveldspuppen kan ofte være litt trasig, for da er det gjerne litt mindre melk, men den er mer næringsrik for å mette godt før natta.

At han har lagt på seg 180 g på 2 uker er som du sier ikke så mye, men tror ikke du skal stresse med det (i alle fall så lenge lege og jm ikke stresser). De legger på seg i rykk og napp.

Anbefaler forresten å lese litt på ammehjelpen.no, der er det mange bra artikler!!!

Lykke til :)

Skrevet

Som sagt lengden har noe og si.. jenta mi er 3 mnd eldre enn gutten din og veier det samme.. Sier HS at alt er greit så er det det:)

Skrevet

Da veier din mer enn min. Min er 65 cm og veier det samme. Og JM har sagt at han egentlig er under på vekt kurven men siden han har så gode skinn og virker så frisk og fornøyd så skal ikke vi bry oss med det:)

Skrevet

litt beroliget nå..har lagt lillegull for kvelden-kl er sju her. han var sur fordi det var tomt i puppen,men...er ellers en blid gutt altså!

til Mamacita og Sebastian:vurderer du grøt ved 4mnd alder? hvordan sover din? hvor ofte ammer du?

Skrevet

Vekt trenger ikke vokse i jevnt tempo, og så lenge han holder en fin kurve skal du stole på helsesøster og legen. Hadde selv en gutt som brukte lang tid på å nå igjen fødselsvekta, men han virket våken og fornøyd.

Men skal du gi noe ekstra, ville jeg pumpet etter amming om morgenen og etter hvert amming på dagen. Samle disse skvettene og gi etter kveldspuppen. Da sover han godt, du får ro til deg selv og mer melk.

Når du begynner med grøt så tidlig, ville jeg brukt mm-skvettene til å blande ut grøten og kjøpt grøt som ikke inneholde mme. Det gir en vedlig mild overgang.

Kanskje la han mye på seg i starten og så har han litt å gå på. 6.5 kilo er ikke lite til 3mnd.

Skrevet

Mi veier 6 kilo og er 13 måneder!!

Skrevet

Hadde samme problem.

Snuppa mi veide bare 4.5 kg og 59 cm på 3 mnd kontroll (3.3 kg, 49 cm v/fødsel) Hun sov hele natten, selvom hun spiste for lite.. Hun falt helt ut av det kurvesystemet.

Det jeg gjorde var å amme som vanlig, men ga 50-90 ml mme i tillegg etterpå (det hun orket), slik at hun ble skikkelig mett. Det gjorde susen. Begynte med litt velling på kvelden da hun var 4 mnd, og grøt 5 mnd. Nå er hun blitt 10 mnd og ligger på gjennomsnittet med vekt i forhold til høyde. 9,2 kg og 74 cm.

Går nok bra skal du se :)

Skrevet

Min jente veide 6200 g på 10 måneders kontrollen. Skal veie igjen på onsdag. Hun nærmer seg 11 måneder nå. Har vært nede i 6 g i uken på vektkontroll, men er en blid og fornøyd jente.

Skrevet

Hei hei, Jeg har selv en liten jente på 3 mnd, å hun legger på seg bare ca 60 gr i uken. Ingen bekymring sier jordmor. Jeg fullammer. Hun er blid å fornøyd, sover også nesten hele natten.

Skrevet

Så godt å høre om andre småtasser som ikke legger på seg så mye, jeg skal på 4 mnd ktr imorgen, og han har nok ikke lagt på seg så mye siden jeg var innom der sist. Da hadde han lagt på seg 535g på 6 uker, dette er to uker siden, så jeg er spent nå!

Men som dere også sier, sålenge dfe er blide og fornøyde så er det nok ikke noe å bekymre seg for!!

Min startet på 4040, og veide 5,9 for to uker siden, da var han 62 lang!

Skrevet

jeg synes du har en kjempestor baby jeg - har prematur og dysmatur. 100 gram i uka var for oss veldig bra.

Vi hadde en toukers periode hvor hun la på seg 190 gram og da ble det "alarm" på hs. Veide igjen etter en uke og da hadde hun lagt på seg 130 gram på en uke gitt!

Nå er hun 8 mnd og er 7,3 kg. (var 1900 da hun ble født).

Så lenge ungen er blid, fornøyd, aktiv og leverer tissebleier, så hadde jeg ikke stresset!

Er du lei helsestasjonsmaset - amme rett før du veier!

Skrevet

ser nå at sit jeg befinner meg i er ganske normal. Godt med dette forumet slik at man kan spørre litt. Neimen ikke lett å lese seg til alt.

Takk for mange svar! Gullgutten er i form han!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...