Gå til innhold

Arvelig med tvillinger?

Marianne_87

Anbefalte innlegg

Hei :)

Bestemor og bestefar fikk pappa og tante (tvillinger). Er det sant at det går i arv, eller "hopper" over en generasjon, dette med å få tvillinger? For siden det var bestemor og bestefar som fikk, da har det "hoppet" over pappa, og gått til meg?

Hehe, dette er ganske spennende egentlig :D

Klemmer fra meg

Fortsetter under...

Ja, jeg har forstått det sånn at du kan nå ha den "evnen" til å slippe to egg i gangen og få toeggete tvillinger. Det hopper over menn, for de legger jo ikke egg. :)

Andre sier at det er eneggete tvillinger som er arvelig så jeg er usikker. Helt sikkert noen andre her inne som vet det sikkert.

Så vidt jeg har forstått ut ifra alt jeg har lest så har eneggede tvillinger ikke noe med arv å gjøre. Det er bare et av naturens under! Som forskere ikke helt har funnet ut av alt med den dag i dag.

Toeggede tvillinger er derimot arvelig, er ikke sikker på om dette med å hoppe over ledd er konsekvent og følger faste regler. Men det er i allefall slik at det er kun hos oss jenter det gjelder når vi er blitt gravide med tvillinger. Om mannen i forholdet har tvillinger i familien har ikke noe å si da det er jenta som `slipper` to egg. (men stemmer jo at om en datter blir født, kan hun arve evnen til å slippe to egg av sin far!)

Så det er på mors side man kan sjekke ut om det er tvillinger i familien, og se hvilke ledd det eventuelt har hoppet over. Som jo sikkert de fleste tvillinggravide gjør.

Helt enig med deg, dette er ganske så spennende!

Jeg har også lurt mye på dette, da vi ikke har noen tvillinger i familien. Jeg hørte i helgen at det er mange som mister ene tvillingen tidlig i svangerskapet, uten at det merkes og at en får vite at det faktisk har vært to der, så det kan være tvillinger i familien uten at en faktisk vet om det. Hvor sikker denne teorien er, vet jeg ikke :)

Det er ingen tvillinger i min nærmeste slekt, som jeg kjenner til.

Da min mor var gravid meg meg fikk hun beskjed at hun hadde en spontanabort. Etter den påståtte spontanaborten var jeg fortsatt inni, så godt mulig at jeg skulle vært tvilling. Jeg er ihvertfall gravid selv med toeggede tvillinger nå:-)

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg tipper på arvelig.... Av tre søstre, er jeg nå den siste av oss som er gravid med tvillinger!

Vår farmor fødte tvillinger. Morfar var tvilling, og det var også hans mor, altså vår oldemor. Så om det kommer fra fars- eller morssiden aner jeg lite om, men er ikke lenger i tvil om at det arvelig, kan man si:))

• 3 uker senere...

Slik det er i min familie er det hyppig tvillinger.

Morfars søskenbarn tvillinger (gutt, jente) Mors søskenbarn (gutt, jente). 2 av mine tanter tvillinger (gutt jente) 3 av mine søskenbarn tvillinger (gutt, jente) Min farfar er tvilling (enegget) Meg tvillinger (en jente + ?)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...