måru Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Har plutselig fått så vondt på den ene brystvorta. Det river skikkelig når hun suger. Føles sånn sårt som da jeg nettopp hadde født og skulle få til ammingen. Hvordan ser og føles det ut med sopp? Kan det være noe annet? Hvordan er behandlingen for sopp?
Lille skatt og lillesøster Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Vet ikke om man bare kan få sopp på det ene brystet.. Vi var ikke så veldig angrepet da vi begynte behandling, men jeg kjente at det sved etter amming. Sjekk om datteren din har hvitt belegg på tungen som du ikke klarer å tørke av eller hvite prikker i ganen. Behandlingen består av en krem du smører på deg selv og en mikstur du smører i munnen hennes. Må gjøres i minst 14 dager. Sjekk førøvrig ammehjelpen.no (søk på trøske) Hva annet det kan være: Kan hun ha sugd litt feil?
2 hjertegull :) Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Vi har hatt sopp her i huset.. Ikke no gøy.. Jeg trodde først det bare var sårhet.. At hun hadde pattet skjevt eller noe, for det kjentes akkurat ut slik som du beskriver, den sårheten jeg fikk da vi startet ammingen.. Det kjennes når barnet suger seg fast, og det kjennes innover i brystet når hun patter.. Jeg kjente det veldig godt når utdrivningen kom.. Ikke alle trenger å ha så mye belegg i munnen.. Du kan se det på fargen på brystvorten din.. Sånn bringebær rød blir den.. Åsså kan du få sånne blanke smååå sølvgrå perler på en måte.. Vanskelig å forklare.. Det mest vanlige er Mycostantin (tror det skrives slik), det får du på resept hos legen.. Det KAN ta 4-6 uker før dere er kvitt det, og det går fortere over hos babyen, men du må fortsette med det så lenge du smører puppene dine..Det er også veldig lett å få tilbake, så sørg for å være helt kvitt det før du slutter behandlingen.. Hvis babyen får sopp i munnen, så sprer det seg hele veien ned i magen, og det høres værre ut enn det er.. Men det må behandles.. Soppen trives jo veeeldig godt der det er klamt og fuktig, så prøv å lufte så mye som mulig.. Du skriver ikke hvor gammel babyen er, men spiser hun fast føde? Du kan merke det også på om hun vegrer seg for å spise.. De får gjerne veldig vondt i munnen.. Mia vegret seg veldig for vanlig mat, men puppen tok hun greit hele tiden, det er bare derfor jeg spør.. Du kan bestille deg en legetime til babyen din.. Det er gratis da, og skal gå på henne siden du ikke hadde fått det om du ikke hadde ammet.. Da får du i allefall sjekket det, for går du lenge med det blir det bare værre..... Kan hende du burde ta med en melkeprøve.. God bedring.. Det der er ikke no gøy..
Nordhagenjentene :) Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Jeg merket det ved smerte da hun sugde, men det klødde også veldig ellers... :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå