♥♥mortil4♥♥ Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Dette sa egentlig svigermor da jentungen var 17 år - rett etter at vi hadde fått hennes første "ekte" barnebarn. Så hun kuttet henne ut.. I fjor fikk jeg penger av svigermor, som jeg skulle kjøpe gave fra henne, til guttungen, mannen min, og meg - men ikke datteretn min =/ Jeg delte seff pengene, slik at begge ungene fikk likt. (må si, at mannen min og jeg, har vært sammen siden jentungen var 2 år). Jeg synes svigermor (som jeg ellers liker veldig godt) oppfører seg stygt, og plutselig kutter jentungen ut, når hun får biologiske barnebarn. Hvordan kan hun si at jentungen er for stor til å få julegaver, når hun kjøper til både meg, og mannen min??? Og hvordan kan hun da forvente, at hun selv - i en alder av 63 år, skal få?? Hun tilogmed sutrer, dersom vi slår bursdagsgaven, og julegaven hennes til en stor (hun fyller 22 des) =/ Er det meg som overreagerer, eller oppfører svigermor seg dumt?? Hva mener dere??
rudolfine Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Dette er for dumt av svigermor! Du får spørre henne om hun også er for gammel for julegave da?
Espoir Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Jeg synes hun oppfører seg dumt. Dessverre er det en del ste-besteforeldre som skiller klart mellom biologiske barnebarn og dem deres egne barn har fått "på kjøpet" - og det synes jeg er utrolig dårlig gjort og veldig trist.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Enig med deg, syns svigermoren din er urimelig her!!
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Nei, det syns jeg faktisk er ganske dårlig gjort - siden hun har hatt et forhold til jenta så lenge jenta kan huske. Svogeren min er ikke svigerfars biologiske barn, men har vokst opp med ham siden han var 2 år, og alltid kalt ham pappa. Hans biologiske far er ute av bildet, og han har aldri hatt kontakt med ham. Vi ser alle på ham som en like stor del av familien som alle andre, men det gjør tydeligvis ikke svigerfars foreldre. Svogeren min har alltid kallt disse farmor og farfar, men når svogeren min fikk barn anså de ikke barnet som sitt oldebarn. De fikk barn en måned før vi fikk jenta vår, og kalte jenta vår "sitt første oldebarn". Det må være utrolig sårt å bli "utestengt" fordi man tilfeldigvis ikke er biologisk barn/barnebarn/you name it. Håper det ordner seg=)
Tante Blås Squaw Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Svigermoren din gjør en kjempetabbe her... Vi er også en familie med "ekte og uekte" barnebarn. Her gjøres ingen forskjell.
erteposen + 4 Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Vi kutter ut gaver når de blir så gamle, men tidspunktet er dårlig.
mamman til snupp Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Blir litt for dumt dette ja, en ting er at hun kan være for stor til bursdagsgaver, men så lenge alle dere adre får julegaver bør da hun få noe også! Trenge rjo ikke være dyre greier heller, bare noe symbolsk noe, men bør ikke bli så ujevnt!!
prekæs Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Hun høres teit ut. Mine svigerforeldre har aldri gjort forskjell. Kjøper for det samme sånn ca. Har noe med anstendighet å gjøre. Greit nok. Blod kan være tjukkere enn vann. Men å vise det så tydelig er bare slemt. Har voksen sønn fra første ekteskap.
Sjokoladekaka Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 haha.. eg er snart 40, og får fortsatt julegaver av besteforeldre;) Og eg meiner at ingen skal bli uteletne, sjølv om det er såkalt "stebarn". Kan ikkje fordra slike ord, ungar er ungar, samme kven sine dei er sine, så lenge dei er i samme hus/familie.
klg,2 boys now:) Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 synes jeg ikke hører hjemme noen plass.håper mannen din forteller sin mor at det er helt feil.stakkars jente. har selv 1 tante å hun har oss 3 søsken som eneste tanteunger,å familie generelt bortsett fra hennes 1 datter.hun sluttet å gi oss gaver da vi var 12år.hun er rik også så ikke pga penger,ingen vet hvorfor.feiret jul med de noen ganger å da har de kjøpt kjempe dyre og mange gaver til hverandre mor og datter.ble sånn at mamma valgte tilslutt å ikke feire med de..ble for dumt.mamma har alltid kjøpt til hennes datter.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 17. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. november 2008 Godt å høre at det ikke bare er meg somreagerer. Skulle ikke sagt noe, om det var tantebarn eller lignende, hvor det ikke er såuvanlig, at man kutter ut gaver, når ungene blir 16, eller 18 år, men dette er jo faktisk jentungens bestemor (hun har ingen kontakt med biologisk far, eller hans slekninger). Og jeg synes det blir for dumt, at hun absolutt mener at jeg og mannen min skal ha gaver, men ikke ungen?! Og at hun selv ønsker seg gaver..... Nei, jeg må ta en prat med henne.. Jentungen blir tross alt lei seg pga dette. Ikke så mye for gaven, men prinsippet. Føler seg ikke satt pris på lenger..
Nora Liza Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Her er det motsatt, jeg er den eneste av barnebarna som fortsatt fikk julegave etter fylte 18, selv om det er jeg som er "uekte". Selv etter at jeg fikk barn fikk jeg, og her i familien får man virkelig kun gave av besteforeldre frem til voksen alder. Tror farmor er redd for å såre meg eller noe. ;-)
Gjest Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 Det der blir for dumt, og det synes jeg dere skal si ifra om. Og ikke vær redde for å fortelle henne at det at jenta er "for stor" er en jækla dårlig bortforklaring enn så lenge hun gir til deg og mannen din, og hun forventer noe tilbake. Dere kan jo foreslå at den eneste gaven som blir gitt i år er en fra henne til minstemann ... men det gjør vel gjerne ikke saken noe bedre. Jeg synes det er skikkelig stygt gjort av henne.
gullgutten_min! Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 sånn er det i "vår" familie også.. eller rettere sagt i min stefars familie.. jeg er eneste "barnebarnet" som ikke er ekte barnebarn. og jeg har aldri fått verken julegave eller bursdagsgave av hans mor.. men selv om vi feirer jul sammen med de andre (altså mine tanter, onkler og søskenbarn) så får de gaver og ikke jeg. men nå da jeg har blitt mor selv er det ekstra sårt at min sønn ikke får av henne når alle de andre oldebarna får!!!! men jeg har aldri vært bra nok for henne da jeg ikke er min stefars ekte barn... selv om han har vært i mitt liv helt siden jeg var liten. synes selvsagt det er litt dårlig gjort, også av min stefar som ikke har sagt ifra noen gang, men skal sies at hun er super-religiøs.... (ikke at det trenger ha noen betydning men jeg bare innbiller meg at det er noe av årsaken her...) det er spesielt sårt når hun snakker om hva det og det oldebarnet skal få til jul, bursdager osv.. og min sønn får aldri noe!!
Gjest Skrevet 17. november 2008 #16 Skrevet 17. november 2008 Om hun kutter ut gave til din unge som ikke er hennes biologiske barnebarn regner jeg med at hun kuter ut å gi gave til sine barnebarn når de blir like gamle... Men synes uansett det er veldig rart å kutte ut henne og fortsatt gi til dere.. Hadde heller gjort omvendt da..., jeg får fortsatt gave av min farmor, mor-mor har veldig dårlig råd så hun kjøper bare til barna mine, hun kuttet ut alle når de ble 18, (hun har 18 barnebarn og 12 oldebarn osv så skjønner godt at hun ikke har råd til å gi noe etter at alle disse blir ober 18) så lenge man gjør likt så burde d ikke ha noe å si da..
Gjest Skrevet 17. november 2008 #17 Skrevet 17. november 2008 Synes det er greit jeg, altså at man setter en grense på f.eks 18 år. Selv fikk jeg ikke gaver av mine besteforeldre etter fyllte 16 (det synes jeg er litt for tidlig).
Gjest Skrevet 17. november 2008 #18 Skrevet 17. november 2008 Pøh - for gammel når man er 19? Jeg gir fortsatt julegave og bursdagsgave til farmor på 85, og får av henne (jeg er 25). Hadde det vært min svigermor, hadde jeg sendt gaven til det biologiske barnebarnet i retur og sagt at enten får begge, eller ingen - at dere ikke skiller på ungene. Tullet med at hun "er for gammel" er vel bare et påskudd for å slippe unna, særlig når hun gir sin voksne sønn, og deg, og regner med å få selv. Mulig hun rett og slett ikke tenker over det selv, jeg vet ikke...? Men du må jo selvsagt få med deg mannen din på faktisk å nekte å ta i mot til fellesbarnet dersom din datter holdes utenom.
Makko med to små gutter Skrevet 17. november 2008 #19 Skrevet 17. november 2008 I min manns familie, er 18åringene "for gamle". Vi har aldri gjort forskjell på ste-nevøen min... Men det betyr at vi kjøper ikke gave til NOEN. Hvis hun ikke kjøper til datter'n din, ville jeg kanskje latt være å kjøpe noe til henne? -Men uansett snakk med datter'n din! -Det er sårt for dere begge, men det blir ikke å av å tie ihjel problemet...
Gjest Skrevet 17. november 2008 #20 Skrevet 17. november 2008 Grådighet regelrett....hadde nok leksa opp for kjerringa jeg.. Synes at besteforeldre godt kan gi barnebarn en oppmerksomhet til Jul...får enda gaver av farfar jeg, enda jeg er snart 30år. Dyrt trenger det ikke være, men omtanke bak det.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 17. november 2008 Forfatter #21 Skrevet 17. november 2008 Tusen takk for alle svar =) Jo, vi må nok ta en prat med henne =/ Hadde vært en grei sak, at hun hadde satt en alder for når hun syntes barna var for gamle, men da skal hun jo ikke kjøpe til oss voksne heller. Blir liksom nesten som mobbing av datteren min synes jeg, og det er vondt for henne. Og som Ugl@ sier, så trenger det ikke være dyrt (selv om svigermor er velstående) bare at hun viser at hun tenker på henne også, og bryr seg om henne..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. november 2008 #22 Skrevet 17. november 2008 Hæ??? Man kutter da ikke ut gaver til barn og barnebarn uansett alder??? Og biologisk eller ei, når dere har vært sammen i 17 år så er det den gamle kjærringa som har en skrue løs, det er hennes barnebarn på lik linje med de biologiske, så det så! Jeg mistet siste besteforelder i vår, og vi 15 barnebarna hennes var fra 19 til 46 den siste jula hun levde. Hun var ganske så syk, men ordnet slik at ALLE fikk den årvise konvolutten med julegave (hun klarte ikke handle selv de siste årene, så vi fikk penger). Og blandt oss som fikk, og som alltid har fått, var det også noen som ikke var biologiske barnebarn, men som hun sa: de har da rekt inn og ut her som mine egene i alle år, kan ikke gjøre forskjell da. Har forresten fått meg ferdigpakke selv, og min fremtidige (?) svigermor har ringt for å spørre hva guttene ønsker seg, sånn at det blir likt (ikke nødvendigvis i kroner og øre, men at begge føler de får noe de ønsker seg). Og vi har vært kjærester i et knapt halvår. Hadde jeg vært deg hadde jeg lest madammen en lekse hun sent vil glemme, og jeg hadde ikke hverken kjøpt eller laget noen gave til henne. Om hun mener en 19åring er for stor, hva er da hun???
Gjest Skrevet 17. november 2008 #23 Skrevet 17. november 2008 syns det er dårlig gjort av svigermor. Veldig dårlig gjort faktisk.
Kamomille Skrevet 17. november 2008 #24 Skrevet 17. november 2008 Jeg skulle skjønt det hvis dere var enige om å kutte ut gaver til alle voksne. Ellers er det jo utrolig dårlig gjort av svigermor. Men jeg synes kanskje det er enda rarere at ingen av dere tar det opp med henne!! Hvorrfor ikke utfordre henne da! Si at så lenge hun synes at jenta er for stor til julegaver så betyr veld også det at hun er "for stor" selv. Hvorfor delte du pengene på 4 i det stille? Hvorfor ikke si til henne direkte at du forventer at ungene blir behandlet likt? Og hva sier mannen? Jeg hadde aldri funnet meg i at barnet mitt ble behandlet på den måten uten å si ifra.
Mom2Two Skrevet 17. november 2008 #25 Skrevet 17. november 2008 Jeg synes svigermor oppfører seg urimelig og teit. Det gir jo ingen mening da, at hun kjøper gave til deg og mannen, og at hun forventer gave selv. Skal man da ha et opphold fra man er 16 til hvor gammel da før man igjen begynner å kjøpe gave? Just doesn´t make sense... Bestefar gir nå gave både til meg, mannen og ungene. Aldri glemt noen av oss til hverken bursdag eller jul, og vi bor langt unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå