Gå til innhold

Har jeg krav på noe??

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet fra 29 januar til litt ut i juli i år på ett skikkelig dritt sted.. Så jef sa opp jobben min i drittsinne... Etter det har jeg vært sykemeldt å fått sykepenger... Jeg kommer nok til å gå sykemeldt ut den tiden jeg har krav på sykepenger å over på uføretrygd etter på... Men hva skjer hvis jeg blir gravid nå??? Hva har jeg krav på da??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139122585-har-jeg-krav-p%C3%A5-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få rett til foreldrepenger må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd. Sykepenger er pensjonsgivende inntekt på lik linje med lønn.

Hvis du og arbeidsgiver har avtalt at arbeidsforholdet skal opphøre i sykemeldingsperioden (du sa opp jobben før du gikk ut i sykemelding), vil NAV slutte å betale ut sykepenger etter oppsigelsesperioden din. Du må nemlig være arbeidstaker for å ha rett på sykepenger. I og med at du har sagt opp stillingen din, mister du retten.

Du vil da kun ha rett på engangsstønad ved fødsel.

Det er ikke alltid NAV slutter å betale sykepenger når arbeidsforholdet opphører. Dersom du som frisk ville hatt krav på dagpenger endrer de sykepengegrunnlaget fra lønnsgrunnlag til dagpengegrunnlag den dagen arbeidsforholdet er ment å opphøre.

Du vil da ha et dagpengegrunnlag på sykepengene som er noe lavere, men du vil med det opparbeide deg rett til foreldrepenger.

Du skriver at du skal over på uføretrygd etter sykepengene. Vil bare tipse deg om at det er svært sjelden man går rett fra sykepenger til uføretrygd. Du bør nok foreberede deg på at du skal over på rehabiliteringspenger eller attføring etter sykepengene. Det er vanligvis en prosess som tar flere år før man får uføretrygd.

Annonse

• 2 uker senere...

Heisann.

Jeg sa for en del år tilbake opp jobben min og var sykemeldt da jeg sa opp. Jeg fikk sykepenger i 2 måneder etter at oppsigelsestiden var uttgått. Lege og trygdekontoret (som det het den gang) var klar over dette. MEN da jeg følte meg frisk nok til å begynne å søke jobber igjen ga jeg beskjed til lege og trygdekontor, dermed sluttet sykepengene å opphøre. Hadde jo heller ingen grunn til å være sykemeldt lengre. Jeg fikk jobb veldig fort etterpå, men hvis dette ikke hadde skjedd ville jeg mottatt dagpenger etter 2 måneder (karenstid)

• 2 uker senere...

Dersom det er tungtveiende grunner til at du sier opp en stilling, kan kravet om karantene fravikes. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bestille en time hos NAV. Hvorfor mener du at du skal bli uføretrygdet? Det burde ikke være et mål for deg, det finnes andre muligheter:) Hva med utdanning, annet arbeide? Jeg forstod det slik at arbeidsplassen var feil for deg, siden du sa opp i sinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...