Gå til innhold

Imorgen begynner min 10 mnd gamle sønn i barnehagen..huff..Er han for ung?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere erfaringer når så små begynner i barnehagen? Kjenner at jeg kvir meg litt til dette.

Skrevet

du spør om han er for ung.....

jeg personlig synes det, men barnehagen vet hvordan de skal håndtere det. min baby skal antagelig ikke i bhg før hun er 3, uansett ikke før hun er 1,5 år. Jeg skal se det an

Regner med at du skal ha tilvenning først.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Mi eldste jente begynte i barnehage når hun var ett år og det gikk kjempefint! Det tok nok noen flere dager før mor syntes det var greit, men etter det har det gått så bra, hun er nå fire år!!

Jeg jobber selv i barnehage og har tatt i mot flere på 10 mnd, og for de aller fleste går det veldig bra!

Hvordan barnehagedagen blir for ditt barn er jo mye avhengig av hvordan han er som type, og hvordan barnehagen er...

Jeg mener at det er store forskjeller på hvordan barna trives i barnehagen, og store forskjeller på hvor dyktige personalet i en barnehage er til å ivareta de aller minste. Så det å si at han er for ung eller ikke, kan bare dere selv vite!

Det som er viktig å huske på er at barnet ditt kan plukke opp dine følelser i forhold til dette, så det er best for barnet hvis du utsråler trygghet ifht barnehagestart, særlig når du skal si hadet, og så kan du heller ringe mye og høre hvordan det går!

Bare spør og grav om alt mulig til personalet, slik at du kan føle deg trygg!!!

Jeg er også av den oppfattning av at ingen babyer på 10 mnd har godt av å være veldig lange dager, hver dag i barnehagen, det synes jeg de er for små til, men det er jo min mening da... Men spør du meg om jeg mener de har utbytte av å være der/ glede av de andre barna, så er svaret: JA! De aller fleste er små sosiale individer som viser stor glede ved å være i fellesskap med de andre barna!!

Og min erfaring er at de fleste på 10 mnd tilpasser seg fort, det er ofte en mye tøffere overgang å begynne i barnehage når en nærmer seg to år...men dette er også selvsagt veldig individuelt!

Dette ble langt, men jeg kjenner at det engasjerer meg siden debatten om de minste barna i barnehagen ofte blir så enten eller. Det er så mange nyanser her som ellers i livet.

Håper og tror det vil gå kjempefint med sønnen din, og masse lykke til!!

Skrevet

Du spør om han er for ung.. I mine øyne; JA!

Skrevet

Skjønner akkurat hvordan du har det. Snuppa skal begynne i barnehagen over nyttår og da er hun 10,5 mnd. Jeg kvier meg også veldig til dette. Synes i utgangspunktet at hun er for ung, men vi har ikke noe valg økonomisk. Men det går nok helt sikkert bra. Tenkte du ville høre at det er flere som må gjøre det sånn, for jeg synes iallefall det er godt å høre at andre skal ha barna sine i barnehagen før de fyller ett år. Føler av og til at jeg er den eneste, og derfor er en dårlig mamma....:( Synes ikke akkurat du hadde fått så oppløftene svar fra før her, så håper dette hjalp deg litt :) Hjalp iallefall meg å se at vi er flere :) Huff, ble langt dette....

Lykke til i morgen da!!

Skrevet

Eg synes det ja...min jente var absolutt ikke klar for barnehage naar hun var saa liten og eg har sett nok daarlig behandlig (blir oversett sitter i vogna hele dagen osv) av saa smaa i barnehager at eg ville ikke sendt henne foer hun var 1.5 aar (hun begynte da, og gaar naa bare 4 timer hver dag).

Selvfolgelig gaar det sikkert bra, men eg valgte aa ikke ta sjansen mitt barn. Dessuten koste eg meg hjemme med henne:) (hadde henne i aapen bhg, babytreff, babysvomming osv)

Skrevet

Jenta mi begynte deltid da hun var 9,5 måned og det har gått kjempefint. Hun storkoser seg! Hun får rmye oppmerksomhet fra både voksne og de andre barna. Barna kommer med leker til henne og krabber rundt sammen med henne. Hun registrerer ikke at jeg går, men hun er heldigvis glad når jeg kommer og henter henne ;-). Hun har aldri grått når jeg går fra henne, så det har nok gjort det enklere. Mange sier også at det er enklere å starte i barnehagen i den alderen enn hvis barnet er 3 år. Men det er jo selvfølgelig forskjell på barn.

Skrevet

I en ideell verden kunne vi vært hjemme et halvt år ekstra uten at det ville straffe seg økonomisk eller karrieremessig. Og andre mødre ville også vært hjemme med barna sine, slik at vi var mange med små som gikk hjemme. - eller er det ideelt??

Althea vil være litt over 11 mnd når hun begynner i barnehagen, og det er ganske ungt syns jeg. Men det er slik livet vårt er nå, og da får vi ta konsekvensen av det, og prøve å gjøre overgangen best mulig. Hun er jo et sosialt vesen, og elsker å være med andre barn. Så hun vil nok ha godt av å være litt i barnehagen også!

Vi vil prøve å la henne ha korte dager så ofte som mulig, at hun blir hentet senest halv fire hver dag i alle fall. Og så får vi prøve å gjøre mest mulig kos utav de timene vi har sammen:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...