Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Jeg er anonym nå... Jeg er en singel jente i 30-årene som skal bli gravid ved hjelp av donorklinikk. Var på en dansk klinikk i september. Jeg var forberedt på at det skulle tas masse prøver av meg, men det var ingenting. Bare en kort samtale og beskjed om å ringe dem ved neste eggløsning. Jeg ble syk ved neste eggløsning og ved novembereggløsningen kom det opp noe som forhindret meg i å dra. Hva med dere andre single? Har dere måttet ta prøver? Hvilke og hvorfor?
Tjorven1 Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Heter klinikken, donorklinikk? I så fall har jeg aldri hørt om den, og det er merkelig at de ikke krever noe prøver. Jeg bruker Stork og de krever veldig mange tester - som du tar hos fastlegen din. Men hva fikk du vite om evt. donor etc? Jeg kan anbefale Stork på det varmeste! http://www.storkklinik.dk/ Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Alle obligatoriske blodprøver før du skal begynne, som bl.a hepatitt b og c, klamydia, gonore, Hiv, rubella (oppgis som regel på nettsiden til klinikkene) - tar du hos lege/gyn. hjemme i Norge. Øvrige utredninger tar du også hos din egen gynekolog. Klinikkene i Dk er vant med dette...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Vel, klinikken jeg har vært på har ikke bedt meg ta noen prøver. Legene der har foretatt en ul-scanning, de har ikke bedt meg fylle ut noen skjema, heller. Bare fått beskjed om å komme ved neste eggløsning. Og forresten lurer jeg på hvorfor det skulle være nødvendig med prøver av meg? Nei, klinikken heter ikke "donorklinikk", jeg skulle kanskje skrevet "en donorklinikk" så det ble tydelig. Klinikken er en av de svært mange slike klinikker i danmark.
hegeno Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 slik jeg har forstått det så skal donorklinikker ifølge dansk lov sikre at vi er testet for hiv, klamydia og hepatitt B og C innen inseminasjon. Stork var i hvert fall svært nøye på dette. På Nordica etterspurte de aldri prøvene, men jeg opplyste at jeg alt hadde vært gjennom flere forsøk på Stork.... Hvilken klinikk dreier dette seg om?
satser & vesla Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Jeg leverte på egen initiativ papirer til Nordica da jeg begynte å gå der etter par forsør på stork. De ba meg etter et år om å ta en ny hiv og hepatittprøve pga den andre var for gammel (ca 1 år). Nå tar jeg ny hormonprøver for å oppdatere papirene - men det var på egen initiativ jeg gjør dette. Så jeg spør som de andre, hvilken klinikk var det du var på? Det hender at de har det utrolig travelt på klinikker at det er ikke alltid ting går på skinner. . .
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Hei ts Jeg var i fjor på Faurskog Fertilitetsklinik i Ålborg og der var det heller ingen som spurte om slike prøver. Anita
satser & vesla Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Hei. Jeg fant skrivet jeg fikk av Nordica. Jeg gjengir noe utdrag fra den. " I henhold til gældende lovgivning om kunstig befrugtning skal alle patienter, der behandles i en fertilitetsklinik have foretaget følgende prøver fra egen læge eller speciallæge: Celleprøver fra livmoderhalsen Blodprøver: Hepatitis B og C og HIV prøve. Disse prøver må ikke være ældre end 3 mnd på henvisningstidspunktet, og skal fornyes hver 12 måned. Fra 1. april 2007 vil det ikke være muligt i Danmark at udføre nogen form for barnløshedsbehandling uden disse prøver". Jeg gikk de to første gangene til Stork, de papirene som de krevde ga jeg også til Nordica. Jeg fikk av Nordica beskjed om å ta ny hepatitt og hivtest - pga prøvene ble for gammel (litt over 1 år). Jeg antar at de har sprengt kapasiteten og greier ikke å følge opp alle som kommer dit? Men, likevel - de skal ifølge lovgivningen kreve disse prøvene. . . . Jeg måtte også undertegne en erklæring på at jeg insemineres på egen ansvar - og at jeg frasier klinikken ansvar ved f.eks at jeg blir smittet av en donor. De sa at donorene blir grundig testet, men man vet aldri. . .
"charlie" Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 grunnen til at man skal ta disse testene, er at flere av de aktuelle sykdommene potensielt kan skade fosteret. noen undersøkelser - gyn/UL er for å sjekke at du antakelig ikke har noe som hindrer deg i å bli gravid. det er en stor fordel å vite dette før du bruker mye tid, krefter og titusenvis av kroner.. for meg var det hvertfall helt uproblematisk å få ordnet dette via min fastlege.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #11 Skrevet 20. november 2008 Dette opplevde vi på Nordica, ingen tester ble tatt.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #12 Skrevet 20. november 2008 Jeg ble gravid på Diers for en stund siden. Heller ikke der tok de tester. Kanskje fordi jeg har to sønner fra før?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #13 Skrevet 20. november 2008 Jeg tror ikke det er obligatorisk dersom man har født tidligere. På storkklinikken ba de meg ikke om prøver. nå ble det ikke til at jeg valgte de, av andre årsaker. Margareth
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #14 Skrevet 20. november 2008 Det var jeg som startet tråden: Kliniken heter Maigård. Men har lest mer om den nå og den virker jo veldig seriøs da, så det er sikkert som andre sier at det er fordi man har barn fra før og derfor har tatt testene allerede? Jeg har en sønn som er ett år gammel.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2008 #15 Skrevet 22. november 2008 Maigaard er brukt av flere her og velkjent. Blodprøver til journalen skal normalt tas, uavhengig av om du har barn fra før - det er ingen garanti i at man blir enkelt gravid igjen selvom man har barn fra før. Noe flere av oss har erfart, derfor ikke så dumt å ta ekstra tester der også (eks: eggledere kan tettes igjen etter graviditet - hsg test?, fsh verdien?, follikel str.?god slimhinne? jevnlig el-syklus? osv.) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå