Gå til innhold

Hva vet du egentlig om ferber metoden?Og hva som er best for en annens barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg personlig ? Svært lite. Har aldri prøvd den og heller ikke lest så mye om den. Kjenner flere som har brukt den på sine barn. Aldri hørt om at de gråter til de kaster opp eller hyler helt livredde og hysteriske i sengene sine. Med min gutt er det ihvertfall forholdsvis lett å høre på gråten når det er alvor eller ikke.

Det som forbauser meg litt er alle her som har så veldig sterke meninger mot den. Viser til linker med artikler som forteller om skadene den kan påføre ditt barn.

Og som skriver om ferber light hvor du går inn med noen minutters mellomrom. Men er ikke det den vanlige "ferber"? Slik jeg har forstådt det ihvertfall...

http://www.babyverden.no/templates/Article____71287.aspx

http://www.babycenter.com/0_the-ferber-method-demystified_7755.bc?page=1

Veldig ofte innen forskning finner man motstridene meninger. Og for en uerfaren mor og far blir det jo da forvirrende hvem man skal stole på. Men ofte er det nok best å følge sin egen magefølelse.

Hva er best for et barn? Sove godt og få den søvnen den har behov for? Uthvilte foreldre som har overskudd til kos og lek? Jeg vil svare ja på begge. Så får jeg heller jobbe til jeg finner løsningen på problemet vårt.

Hvis man leser Karin Naphaugs bok "Sov godt" er det et eget kapitel om konsekvensene av for lite søvn over tid.

Før du dømmer foreldre nord og ned for å bruke en metode du ikke synes er riktig bør du tenke deg litt om. Jeg tror de aller fleste har opplevd en natts dårlig søvn og vet hvordan det påvirker resten av dagen. Tenk deg da uker og måneder og i værste fall år med kontinuerlig slike dager? Man blir ganske desperat!

Og ja- lite søvn er en del av det å være mor. Men jeg tror ikke det er meningen at det å være mor skal ta knekken på mor.

Hjertesukk fra en som sover lite.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra skrevet! :)

Vi har heldigvis vært heldige, ingen store problemer med søvn. Noen dager/kvelder/netter er verre enn andre, men som regel går det seg til.

Jeg har ikke vært nødt til å ta i bruk noen søvn-metoder, heldigvis, men hun er bare 4,5 mnd, så vi vet jo ikke om vi må etterhvert. ;P Jeg er førstegangs, og vi prøver oss frem etter som ting dukker opp... ;)

Mitt råd til foreldre; følg din egen magefølelse! :D

Støtter også denne:

"Lite søvn er en del av det å være mor. Men jeg tror ikke det er meningen at det å være mor skal ta knekken på mor."

Skrevet

Bra skrevet!

Jeg visste ikke hva ferber var, så jeg spurte om det her inne forleden. Et av svarene jeg fikk var: "En form for barnemishandling utviklet av folk med minimal psykologisk innsikt". Eneste hun svarte... Synes det svaret også vitner litt om minimal psykologisk innsikt jeg da ;-)

Enig at folk må prøve seg frem hva som er riktig for seg og sine barn. Vi har alle forskjellige personligheter og barna er forskjellige. Vi har til tider latt barna våre skrike litt og det har fungert for oss. At andre ikke vil la sine barn skrike er opp til dem å avgjøre, men jeg synes ikke at de skal dømme andre foreldre som velger å gjøre ting anderledes. Vi må gjøre det magefølelsen vår sier og ikke slite oss ut med å prøve og være en "perfekt" mor etter andres definisjon.

Håper dere snart får sove litt bedre !!

Skrevet

Enig.

Man må huske på at spedbarn er noen av få skapninger som kommer til verden uten å kunne så mye annet enn å spise og bæsje. De må lære alt.

Jeg anser Ferbers metode som en hjelp til selvhjelp. Barnet må lære å sovne på egen hånd og uten hjelp. Noen barn trenger å skrike seg ned på samme måte som de skriker seg opp når de våkner. Så lenge barnet er trygg på at mor og far er der og får mye god omsorg ellers, så tar ikke noen minutter skriking knekken på en liten. Det står også at man ikke skal la de helt minste skrike for lenge.

Så enhver har også ansvar for å lese seg godt opp om ulike metoder før de benytter den, og ikke bare stole på et sammendrag fra ei på barselgruppa.

Søvn avler søvn, og den lange dype søvnen er essensiell for utvikling av barnets hjerne og for bearbeiding av inntrykk. Jo tidligere man begynner med søvntrening jo bedre.

Jeg synes det verste er ettergivende foreldre som av angst for gråt ikke setter seg noen mål eller lager noen rammer for barnet.

Skrevet

Takk HI for et glimrende innlegg! Jeg fikk huden full av gud og hvermann her inne fordi jeg lot gutten surve og gråte en kveld etter at han hadde rotet seg helt bort fra sine egne rutiner... Det virket som om de mente jeg var verdens slemmeste mor som kastet ungen i senga og smalt igjen døra uten videre ettertanke! Jeg er førstegangs, så jeg var veldig engstelig for at han skulle ligge å gråte, men min søster sa det som så "han har ikke vondt av å få føle på kroppen at du ikke kommer løpende inn å løfter ham opp så fort han åpner munnen!" Jeg lar ham jo ikke ligge i lange tider, er innom hele tiden og sier god natt og stryker på kinnet, og han sov bedre de nettene jeg lot ham surve enn de nettene hvor jeg var en menneskelig vugge i flere timer før han sovnet!

Skrevet

Bra innlegg!! Gi babyen masse nærhet, kos og kjærlighet på dagen, så tror jeg ingen tar skade av litt skriking. Og ALLE babyer er forskjellig, finnes ingen fasit ;)

Skrevet

Det er veldig mange som veldig sterke meninger om ferber metoden.

Jeg har brukt den selv, men tror det er mange som tror at ferber da skal barna bare ligge der å gråte og gråte. Etter hva jeg har lest, og jeg har lest metoden ikke hva andre mener og syntes, så skal man gå ut og inn med jevne mellomrom, men dette gjelder sutring eller hos større barn trass gråt. Ikke hylgrining hos en baby på 6 mnd som gråter av skrekk eller savn. Det viktigste med denne metoden er jo å høre på barnet sitt og klare å skjelne gråten. Det er ikke meningen at de skal gråte seg i søvn eller ligge å hylgrine til de kaster opp, da gjøres det feil

Skrevet

Jeg vet MYE om ferbermetoden. Jeg har lest meg frem til det meste, og her skal jeg legge ut noen linker:

http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm

http://www.sb.no/article/20071027/NYHETER/710270023/1052/NYHETER

http://www.tilknytningsomsorg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=27

-----------------------------------------------------------------------

Det var noen, og jeg har mange fler om det er ønskelig.

Ferber er POTENSIELT skadelig for babyhjernen. Ja, det går mest sannsynlig bra, men hvorfor vil man utsette barnet sitt for noe som kan gå galt senere i livet?

Ferber selv har jo gått tilbake på metoden sin og har sagt at den egner seg ikke for barn under 2 år, siden de ikke har begrep om metoden før den tid. Da han gjorde det var det naturligvis for sent, og metoden var allerede tatt i bruk. Jeg vet at den IKKE skal brukes på unger mindre enn 6 mnd. Enda da er de egentlig for små til å forstå hva det går ut på.

Det som skjer i praksis er at barnet til slutt sovner av ren utmattelse. Den lille har "ropt" på mamma/pappa men det viser seg at ingen kommer å trøster uansett så det er bare å gi opp.. Så små barn har ikke begrep om hva det vil si å være utspekulert. De snakker til oss kun via gråten, og den bør man selvsagt respondere på.

Det er blitt bevist at kvinner som er blitt utsatt for Ferber har større sjanse for å utvikle depresjoner og angst i voksen alder.

Pluss at når de er små øker sjansen for separasjonsangt og psst.

En annen ting er at det er helt unaturlig for mødre å la babyene ligge å gråte, det strider imot hvordan vi er programert fra naturens side.

Nå er det gudskjelov slik at flere og flere helsesøstere går bort ifra metoden, de blir opplært i nyere forskning og potensielle skadevirkninger. Når søvnekspertene advarer, så ser jeg ingen grunn til å dra den utrolig teite kommentaren "det gikk jo bra med h*n".

Hvis det er noen som har giddet å gå igjennom linkene jeg la ut, er det en der det advares mot Karin Naphaugs metoder også.

Ja, de lærde strides. Men jeg mener fortsatt at Ferber er naturstridig. Og hvis man tar det valget å utføre denne grusomme handlingen, bør man være 100% opplyst om de potensielle skadevirkningene og konsekvensene det kan medføre.

Om man MÅ utføre Ferber, bør ALLE andre søvnmetoder være utprøvd først. Og da mener jeg alle. Jeg synes Ferber er en egoistisk handling. Ja, det er viktig at barnet får nok søvn. Men det er fortsatt en foreldres viktigste oppgave å være tilstede for barnet sitt. Det å la barnet skrike seg i søvn fordi "man er lei tullet om kvelden" er en fryktelig dårlig forklaring, og da mener jeg at man faktisk ikke kjenner sitt eget barn godt nok.

Hva man sa før og nå er veldig forskjellige ting. Mange ting man gjorde for 30 år siden som man ikke ville gjort i dag for alt i verden. Ferber er en av de tingene.

Skrevet

Selvfølgelig Labambie kommer du med dette. Hvis man lar babyen ligge å hylgrine så er det en ting, men etter min forståelse er ikke det man skal gjøre, og det skal ikke brukes mellom 7-9 mnd pga seprasjonsangst.

Skrevet

Hva mente du egentlig med det? Jeg kom da med et saklig svar!

Også kommer du å liksom skal "blåse i barten" til meg sånn? Hva sa jeg galt siden du føler deg så tråkka på?

Hva Ferber er og hva folk tror det er, er ikke nødvendigvis det samme.

Folk bør iallefall lese nøye og lenge hva det faktisk går ut på!

Nei, det handler ikke om å la ungen ligge å hylgrine. Men det er nemlig det mange gjør, for de tror det er slik det faktisk fungerer.

Skrevet

Labambie: Jeg har i dag lest igjennom en del artikler, jeg er ikke istand til å si hva som er helt rett. Jeg kan være enig i to forskere sitt utsagn selv om de er motstridende. Hvorfor skal menneskers reaksjoner måles i s/h? Det finnes jo et utall nyanser.

Hva slags utdannelse eller bagrunn har du som så skråsikkert kan avgjøre hvilken forsker som har rett? For har du slike evner tror jeg det står noen toppjobber rundt omkring og venter på deg.

Har du forresten lest linken/e jeg la ut??? Og også den nevnte artikkelen i vg som ikke kom med en entydig konklusjon...

Det er fint at du kjenner barnet ditt og ikke har søvnproblemer. Det er vel akkurat derfor du skriver "Men det er fortsatt en foreldres viktigste oppgave å være tilstede for barnet sitt." Forklar meg hvordan jeg kan være best tilstede for mitt barn, når jeg er så trøtt at jeg sovner med han liggende "usikret" ved siden av meg i en høy seng-tro meg jeg sovnet ikke med vilje!!! Og det er bare flaks som gjør at jeg våkner uten at han har rullet over kanten.

Nå bruker ikke vi ferber og er heller ikke innsovningen som er vårt problem. Men jeg må desverre si du virker umoden og lite reflektert som kan komme med en uttalelse som"Det å la barnet skrike seg i søvn fordi "man er lei tullet om kvelden" er en fryktelig dårlig forklaring, og da mener jeg at man faktisk ikke kjenner sitt eget barn godt nok."

Tror du virkelig at det er det mødre rundt i Norge tenker?

Som mor ønsker jeg ikke bare å gjøre gode valg jeg ønsker å gjøre perfekte valg-hver gang. Er det mulig? Selvfølgelig ikke! Man kan gjøre sitt beste og like vel trå feil. Og hva som er riktig må være opp til hver enkelt å avgjøre.

Skrevet

jeg støtter manglersøvn fullt ut. Det er da ikke snakk om å pine ungen i søvn, det er ihvertfall ikke slik jeg bruker ferber, eller, jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg bruker ferber, for jeg gjør ting på min egen måte, men det har jo noe likhetstrekk med ferber. Jeg legger småtten, synger en godnattsang for ham, stryker ham på kinnet og sier god natt. Han er da som regl veldig blid og trøtt og lukker øynene og slapper av. Men så begynner survingen, og da lar jeg ham surve en liten stund, går inn, gir ham smukk og sier god natt på nytt, går ut, han surver igjen, gjentar til han sovner. I starten tok det alt mellom 20 min til 40 min, nå er det 5 min hvis det engang, og han sover gjennom natta med kun en nattmat og en tidlig morgenmat (kl 06) og sover deretter til 8 halv 9... Han har aldri nervøs, redd eller vond gråt, men rett og slett surving. Tror virkelig ikke at dene unge herremann vil ha noen lidelser av å få lære at kvelden er sovetid, og natta er ikke et tidspunkt å være våken og leke på.

Skrevet

Man blir ALDRI enige i denne diskusjonen hva det gjelder Ferber.

JEG hadde aldri utsatt barnet mitt for noe som er potensielt skadelig, ikke bevisst iallefall...

Gjennomfør Ferber, men det kan jo være greit å være opplyst om de eventuelle ringvirkningene før man går i gang.

Og de som har gjennomført dette eller har planer om det, vil selvsagt forsvare seg og sitt valg.

Sånn er det. Akkurat Ferber er en ting man aldri blir enige om, og det er selvsagt ikke det eneste temaet.

Skrevet

Kjempebra innlegg manglersøvn!!!!

Jeg er helt enig med deg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...