LilleMy08 Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Har lest flere innlegg med sterk motstand til Baby Bjørns bæresele. Hvorfor det?
Labambie Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Det er fordi Babybjørn bæresele ikke er ergonomisk korrekt, dvs at den ikke er spesielt bra for barnets hofter og rygg. BB selv sier jo at man ikke skal bruke den i mer enn 30 minutter om gangen. Det er jo fordi det er potensielt skadelig for rygg og hofter å bruke den lenger, belastningen blir helt feil. Jeg for min del synes det er ekstremt vondt ut for et lite barn å dingle med hele kroppsvekta si kun etter hoftene. De små har jo ikke et ferdig utviklet skjelett enda, så da blir denne feilbelastningen potensielt skadelig i lengden. En liten stund er sikkert greit, men hvorfor utsette de små for det når det ikke er behov og det finnes så mange bedre alternativer.
mamsen=) Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 synes den var vond og gå med, både for skuldre og rygg. Virka ikke særlig komfortabel for jenta mi heller, hun ble fort veldig urolig. Har nå en meitai som fungerer kjempe bra, kjenner nesten ikke at jeg har den på + at hun kan sitte lenge i den og følge med på hva jeg gjør. I tillegg til at den sies å ikke være ergonomisk riktig da!
<3 coccinelle Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Hvor har du det fra at den ikke skal brukes mer enn 30 min av gangen? Jeg går litt mot strømmen her..... Jeg har akkurat kjøpt en ny babybjørn. Hadde en mei tai som jeg har prøvd - og den var grei hvis han sovnet - bortsett fra at han sank sammen inni der som en sekk. Ikke noe støtte til ryggen. Når han ikke var trøtt ble han bare sint når jeg putta han inni der. Ikke noe utsikt bare helt innestengt. Beina sto det at jeg skulle krysse og ha de inni mei taien - men det virka som om han hadde vondt i beina etterpå fordi kroppstyngden lå ned mot beina som lå i kryss hele tiden. Jeg kjøpte en babybjørn og poden koser seg inni der. Ser seg rundt når jeg jobber i huset eller gjør andre ting og sovner gjerne etter en stund. Han er to mnd nå. Kanskje jeg har gitt opp for lett, men jeg likte i hvert fall denne bedre og ikke minst han liker den bedre. Pluss at det er deilig å slippe denne knytingen. Jeg har forresten brukt Babybjørn til fire barn før og ingen av dem har fått noen skader etter det.
Aibell Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 De fleste fysioterapeuter sier at de ikke skal brukes mer enn 30 minutter av gangen pga den uheldige belastningen. Hva skalgs meitai er det du har kjøpt? Kanskje er det en som ikke egner seg så godt til nyfødt? Hvis han siger sammen når han sovner er den ikke knyttet stramt nok. Meitai skal sitte veldig mye strammere enn folk tror. Du trenger ikke ha bena inni i meitaien hvis han ikke liker det, men selv om vi synes det ser ubehagelig ut så er det en kjent stilling for babyen da det var slik han hadde bena i magen. Hvis du ikke liker knyting ville jeg heller kjøpt en sele hvor bena kommer i 45 graders vinkel. Jeg ser du skriver at dine øvrige barn har tatt skade, og det er jo fint at du opplever det sånn, men det trenger ikke dukke opp før barnet er vel voksent dessverre.
Nenya^juni2010 Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Det er ikke bevist at barn tar skade av å sitte i Babybjørn. Men hvor enkelt er det å bevise at ryggskader, plager osv som kommer senere i livet, kommer av bruk av Babybjørn når en var baby?! Men det må da uansett være forferdelig ubehagelig å henge etter skrittet på den måten. Prøv å heng i en klatresele e.l uten å røre deg i en stund, så tror jeg du skjønner hvorfor mange er så imot Babybjørn. Når babyer bæres forovervendt i BB blir jo ryggen som en banan utover, sovner de i tillegg er det ingen støtte for hode eller skjerming mot verden. Hvis babyen din sank sammen når han sovnet i meitaien var det kanskje fordi den ikke var strammet nok. Du må heller ikke, som calypso sier, ha beina i froskestilling i meitai. Det finnes også formsydd bæretøy med klips, så du slipper knytingen.
Erisa* Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Jeg har en Baby Bjørn Active, og er kjempefornøyd med den. Vi brukte den ikke før hun var 5 uker, og da bare litt om gangen. Men fra hun var 4 mnd har jeg syns det har vært greit å bruke den lengre. Vi bruker den fremdeles nå når hun er 9,5 mnd. Jeg forstår at det ikke er bra å bli bært slik så veldig lenge av gangen, spesielt for de som er veldig små, men at det skal være bedre med en Mei-Tai forstår jeg bare ikke! Elastiske sjal og slynge kan jeg gå med på, særlig for de små, men når de bikker 6 mnd syns jeg det må være greit med BB! Det er jo ikke sånn at de bare støttes ved hoftene, men også ryggen støttes godt av selen. Dette med bæring bærer preg av religion altså, men det jeg ikke forstår er at det ikke er bra nok å bære barnet sitt i "feil" sele - poenget er jo å ha barnet "tett inntil hjertet der det hører hjemme..."
Erisa* Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Det er ikke sant det du skriver om at det ikke er støtte for hodet! På min BB Active er det god nakkestøtte som kan slakkes og strammes avhengig av om hun sover eller er våken. Gamle BB er jeg nok enig med dere i. De virker vonde og dårlige. Men den nye modellen er noe helt annet!
Nattinatta Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 vi har en BabyBag, en lik formsydd "slynge" der barnet ligger i fosterstilling! Den har vært veldig god nå de første månedene, spesielt under kolikkperioden! God å ha på, og du slipper knytingen! Kan bruke av alle da du kun strammer båndet rundt skulderen! Etterhvert kan en bruke den til hoftebæring ol. Det har jeg ikke prøvd enda, men der finnes det jo andre veldig gode løsninger også som en slipper å knyte... Greit for nybegynnere iallefall!
Gjest mphs Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Jeg spurte fysioterapuaten min om dette og hun sa jeg kunne bruke Babybjørnen min med god samvittighet så lenge man ikke bruker den hele tiden og for lenge av gangen. Hun hadde en selv også.
2jentemamma Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 Vi hadde en babybjørn active til småtten, men au så vondt den var å bære med! Og stakkars ungen, hang jo der etter skrittet, jeg var litt bekymret for om ikke utstyret hans ble helt i klem jeg. Hadde jeg selv skulle blitt bært hadde jeg foretrukket å hatt beina rundt den som bar, ikke henge etter skrittet. I tillegg sank han jo helt sammen i bb, og bena hans var i veien for meg, når jeg gikk dunket bena hans hele tiden ani mine lår. I tillegg fikk vi et skriv på HS der det stod at slike seler skulle brukes med forsiktighet, ikke før 3 mnd. og ikke for lenge av gangen. Meitai er noe helt annet, sååå mye bedre! Men vår likte heller ikke å sitte i forskestilling, så vi tok bena ut tidlig (bare krøllet panelet litt sammen så det ble smalere), ingen ting i veien for det. Og en meitai skal være stram, så om babyen din sank sammen i den har du ikke tatt den stram nok! Og om du ikke liker å knyte finnes det mange gode klipse seler. Vi ha en patapum også, for mannen liker best å klipse. Vi kan gå lange turer med han på ryggen, selvom han nå er 14 mnd. og TUNG, det hadde ikke gått med bb ;-) Vi trenger ikke å innvistere i dyr bæremeis heller, for hva skal vi med det nå? NEI til bb, og JA til alt annet! hehe
2jentemamma Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Fysoterrapauter sier veldig mye forskjellig, de strides, kanskje fordi bæring ikke er en del av utdannelsen dems? Mange kjenner heller ikke til andre alternativer enn bb. Og hvis man ikke kan bruke bb for lenge av gangen, sier det seg ikke selv at andre seler som man faktisk kan bruke lenge om gangen er bedre da? Vi syns hvertfall det er greit å ikke måtte stoppe å bære før vi selv eller baby har lyst.
Sunniva78 har to små Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Som med så mye annet, alt med måte! Jeg tror nok at f.eks. bæresjal er best for babyen om man bærer i flere timer om dagen. Jeg har prvød begge deler, og det ble til at jeg brukte BB hvis jeg skulle på butikken o.l. Da hadde mini full utsikt, satt helt fortreffelig, og viste ikke noen tegn til ubehag.(noe jeg tror de gjør om de ikke sitter godt!) Så man skal ikke svartmale BB helt, bare man bruker den med måte:-)
anneli84 Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 som alt annet er bb anbefalt av en fysioterapaut og ikke av en annen. jeg ble anbefalt den av både jordmødre og leger. på fødselsforberedende kurs, sa fysio klart ifra at man burde bruke bb allerede på sykehuset. den er kjempe fin! og det gjore jeg. super fornøyd med den. og husk at det er forskjellige modeller. henger da ikke etter hofta.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 Vi brukte en babybjørn active fra han var ca 3 mnd. Han elsker å sitte forovervent i den. Det er støttekrage på denne modellen. Har brukt den maks 30 min, også hørt at det er anbefalt og lengre har ikke vært aktuelt heller...Da er han trøtt og ligger bedre i vognen sin. Nå er han 7 mnd og ca 10 kg. For meg blir han altfor tung å bære i bb nå(har vært det en stund). Pappaen begynner også å kjenne det. Når han var lettere syns jeg selen satt godt på kroppen og det var behagelig å bære. Vi har kjøpt en annen bæresele som vi kan bruke lengre i forhold til vekt. I den trives han best på ryggen og det er også det enkleste for meg. Ps. Hvis man samler selen så de ikke sitter i froskestillingen blir vel poenget borte? Trodde nettopp froskestillingen var det som gjør de andre selene bedre ergonomisk sett???
Guttemamma75 Skrevet 17. november 2008 #16 Skrevet 17. november 2008 Når babyen er veldig liten er det greit å la den sitte i froskestilling i en mei tai, men når den blir større er det vanlig å ha bena ut.. Man får allikevel mye bedre støtte enn i en BB fordi panelet er mye bredere enn i en bb og babyen henger ikke etter skrittet som i en BB men får støtte under hele rumpa og ut til knærne.. Om man knyter riktig skal babyen sitte med knærne høyere enn rumpa.. Jeg har ikke selv prøvd BB men absolutt ALLE jeg har snakket med har begynt å klage over rygg/nakkevondt når babyen har blitt litt større enn nyfødt. Har derfor istedet kjøpt en babyhawk mei tai og er kjempefornøyd, babyen sitter på magen vendt innover mot meg, men kan se over kanten om han vil, eller stikke hodet under og slappe av og sovne..
Synnøve_Solbakken Skrevet 17. november 2008 #17 Skrevet 17. november 2008 Hver gang jeg ser en baby i BB får jeg vondt i hjertet. De henger liksom der... Lilles fysioterapeut fraråder dem pga barnets bekken får for mye belastning. Man kan bære barnet lenge i Mei Tai, de får ikke feilbelastninger der hvis man knyter ordentlig. Har prøvd BB selv også, hverken jeg eller barnet likte den, jeg fikk veldig vondt i skuldre og rygg, og syns det var tungt, i en Mei Tai merker man ikke barnets vek på samme måte.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 17. november 2008 #18 Skrevet 17. november 2008 Jeg har brukt BB noen ganger, gutten er tung, så når jeg skal ned i kjeller med vasken er det ikke alltid lett å bære baby og klesvask. Men det jeg har merket, er at hvis jeg ikke har strammet BB godt nok på meg, og har sittedelen til baby for løst, så sitter han ubehagelig, men hvis jeg strammer godt og hever sittedelen til baby slik at den er riktig, så får han god støtte i rygg, og han legger mye av vekta si på meg istedet for BB. Når han sitter forover lener han seg bakover og sitter med rett rygg, og når han sitter bakover lener han seg mor BB og har det meget behagelig. Men jeg bruker ALDRI bæreseler eller bæresjal mer enn 20 min av gangen fordi jeg syns det virker slitsomt for baby å være i samme stilling over lengre tid, selvsagt er det jo greit å bruke bæresjal over lengre tid mens de er nyfødte, da vil de jo helst ligge omsvøpt inntill mor eller far, men når de blir eldre og har "rullet seg ut" av fosterstilling vil jeg tro at det er kjett og ubehagelig å være i samme stilling over lengre tid. Jeg har heller brukt mye tid, krefter og tålmodighet på å lære ham å ligge på lekematta si alene og leke, og det tror jeg passer bedre for ham enn å bli bært rundt hele tiden. Også veier han 8,5 kg da, så han er en drøy last å bære på
Yo&La+spire Skrevet 17. november 2008 #19 Skrevet 17. november 2008 Det finnes undersokelser som viser at baereseler som er helt like som BB er belastende for bekkenet og ryggen til babyen, derfor boer de ikke brukes mer enn 30 min. Selv om ikke undersokelsen er laget for BB, saa er selen som beskrives helt lik,ogfolk maa kunne legge sammen to og to selv... Baresjal, meitai og andre ergonomisk riktige baeretoy kan brukes i timesvis dersom de brukes riktig, uten at det belaster barnet eller den som baerer paa en uheldig maate. Men de skal selvfolgelig ikke baeres i fosterstilling naar de er eldre, og stillingen blir heller ikke den sammen fordi baeren beveger paa seg. Stillingen som barnet sitter i i en vogn er jo like statisk f eks.....Poenget er at babyen blir ikke sliten av aa baeres selv om det er i timesvis. Det finnes ogsaa teorier om at barn som blir baert mye raskere laerer aa gaa f eks fordi de laerer seg bevegelsene som brukes ved aa kjenne paa krippen til den som baerer. Dette stemmer paa alle "baerebarn" eg kjenner, som alle har laert seg aa gaa tidlig.....Man skal selvfolgelig ikke erstatte tiden paa gulvet helt med baering, men man kan jo baere istendefor aa bruke vogn....de fleste barn har dessuten godt av mer baering, ettersom dette har utrolig mange positive fordeler for barna. Og til deg Garfy; ingen kan baere et barn paa 8.5 kg i babybjorn;) Det er en av begrensningene til denne selen. Eg baerer jenta mi paa godt over 10kg (1.5 aar) i sjal og ergo, gjerne i timesvis, uten aa bli sliten. Problemet er at folk ikke vet om alternativene til BB og tenker at alle seler er like begrensa. Ergo er en sele som ligner veldig paa BB, men er ergonomisk riktig og mye bedre aa baere i. Den er ogsaa billigere. Hvorfor folk ikke velger denne eller manduca feks framfor BB kan eg ikke forstaa....
Yo&La+spire Skrevet 17. november 2008 #20 Skrevet 17. november 2008 Vil bare legge til at alle burde sette seg litt inn i baeringig lese endel foer de begynner aa baere babyen sin mye. Dersom en bruker feil baeresele,eller bruker selen feil (knyter feil,ed sjal eller meitai) kan det vere vondt/ubehagelig for babyen,og belastningen kan bli feil. Vet at mange bare hiver seg over f eks BB, fordi den er lett tilgjengelig, og vet ikke hvordan den skal brukes (evt ikke brukes...hehe...mener vel de fleste erfarne) og vet ingenting om alternativene, eller om baering generelt....Det er synd! Det finnes mye bra der ute, men mye daarlig ogsaa.... Tettinntil.no, barnvedhjertet.no eller thebabywearer.com er bra steder aa begynne,og derifra finnes ogsaa linker til undersokelser,andre sider osv
trebarnsmamma84 Skrevet 17. november 2008 #21 Skrevet 17. november 2008 Eg har hatt babybjørn til alle mine 3 unger...og eg er VELDIG fornøgd med den, og alle 3 har stortrivst oppi den...bruker den masse til mini...=)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 17. november 2008 #22 Skrevet 17. november 2008 hoho, nå ble jeg litt satt ut:p din veier 10 kg i en alder av 1,5 år, min veier 8,5 kg i den nette alder av 4 mnd og 20 dager:p Huff, mater jeg for mye ell;)?
Gjest Skrevet 17. november 2008 #23 Skrevet 17. november 2008 Har tenkt samme tanke mange ganger jeg og - hva ER det med å hugge hodet av alle som har babybjörn? Joda, jeg kan forstå at den ikke er helt ergonomisk riktig, det stemmer sikkert det. Men det er nok ikke heeelt korrekt at man alltid bærer mer korrekt med sjal/mei-tai/whatnot. Babybjörn er enkel å få på riktig, og de nye modellene er nok vesentlig bedre enn de gamle. Jeg har båret knøttet i både sjal og mei-tai også, og må si at den nyfødt-stillinga var helt håpløs å få til sånn at hun satt riktig. I mei-taien satt hun som en potetsekk, beina ble knøvla, knytinga ség nedover og ble feil, og generelt sett var det håpløst å få den på riktig om man ikke var to om det. Sjal prøvde jeg bare i noen dager, men samme problem der; hun ség sammen, ble sittende skjevt osv. Det er meget mulig at det var jeg som knyttet feil, men poenget er jo at mine feil da fører til at knøttet overhode ikke satt noe bedre i disse bæreordningene enn i babybjörnen. Sikkert optimalt for de som er flinke til å knyte, men for meg var det ikke helt greia. Babybjörn er enkel å få på alene, og jeg synes aldeles ikke hun sitter dårlig i den. Javel, beina henger nedover og ikke oppover, men det er faktisk støtte til både rygg og nakke oppover. Og enda bedre; når hun sovner er det faktisk ikke en tomannsjobb å få henne utav og legge henne ned; det er bare noen knepp, og så kan hun fortsette å sove liggende. Helt genialt for småttinger som har problemer med å sovne. Nå som hun er tyngre og større, bærer jeg mer i mei-tai igjen fordi babybjörnen tar kverken på min rygg og nakke etter ti minutter, og det er mye lettere å få henne på plass i mei-taien og få knytinga til å sitte nå som hun kan ha beina utafor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå