Gå til innhold

Plutselige raseri-anfall ved puppen; hva kan d skyldes..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 5 uker har den siste tiden begynt å få små raseri-anfall ved puppen, når som helst under amminga egentlig; helt i starten eller mot slutten.. Skjønner ikke helt hva d skyldes, for hører jo at hun glugger nedpå masse m melk, så trooor ikke jeg kan ha for lite melk...? Og hun krøker seg ikke sammen som ved luftsmerter, men illskriker og blir "stiv heks" liksom.. D går fort over igjen som oftest da, men blir jo litt frustrert når jeg ikke skjønner hvorfor, og hun var jo ikke sånn tidligere.. Noen som vet hva dette kan skyldes? (har ikke sett noe hvitt belegg på tunge eller lepper heller)

Skrevet

Den lille prompen min gjør det også men i mitt tilfelle er det fordi melken ikke kommer fort nok, og det høres ikke ut som det samme gjelde deg. MEN, er det slik at trøske kan gjøre dem sinna på frn måten?

Skrevet

har ei jnete på 9 uker, hun gjør det samme, men skjønner ikke hvorfor...er frustrerende ja!

Skrevet

hei, dette skjedde også med jenta mi når hun var mindre. Og det var ofte fordi melken kom for fort og hun fikk derfor ikke svelget unna. det kan hjelpe å pumpe ut litt melk av puppen før du gir puppen til henne. Etter et par uker går det over av seg selv og hun venner seg til det. lykke til

Skrevet

Min lille jente på 2 mnd har det akurat likedan. Av og til hjelper det å få henne til å rape, av og til kommer melken for sakte, men de fleste gangene aner jeg ikke hvorfor...

Skrevet

Siden hun bare er fem uker og det virker som du har nok melk er det nok ikke at det tar for lang tid før melken kommer- pleier heller å bli et problem når babyen blir eldre..

Men jeg hadde det også slik med lillemann når han var så liten og fant ut som fler skriver at det var fordi melken kom for fort.. Det fører da lett til luft i magen og vanskeligheter med å få svelget unna. Det går seg som oftest til etter noen uker, men et tips kan være å lene deg litt tilbake når du ammer slik at melken ikke renner så fort ut( tenk tyngdekraft;) Rapepauser kan også være lurt særlig hvis hun spiser av begge puppene(en pause mellom hver).

Ellers er det ikke noe å være bekymret for- og for all del ikke stress med det. Det merker snuppa di fort og da blir det gjerne mer kaving og stress fra hennes side også:)

Skrevet

snuppa bruker også d der, og kødder som pokkern!! må bare le jeg da, men når hun driver p lenge, og jeg attpåtil har ammet mange timer i strekk og er superstressa og svett, da er d IKKe like kult og morro..

bruker å hjelpe å legge henne opp å å henne t å rape litt=)

Skrevet

Hadde noe samme problemet her også. Det var fordi jeg hadde alt for mye melk som kom sprutende ut i en voldsom fart. Stakkars snuppa klarte ikke svelge unna :( Hun reagerte med å kaste hodet bakover og ble som en banan bøyd bakover. I tillegg nektet hun å ta inn mer enn brystvorta i munnen, sikkert fordi da kunne hun klemme på den og stoppe strømmen av melk innimellom.

Løsningen for meg ble å minke produksjonen min. Les mer om det på ammehjelpen under overproduksjon. Men om du prøver deg på det samme så vær forsiktig så du ikke minker produksjonen for mye. Det gjorde nemlig jeg, så i natt satt jeg her med for lite melk!! (Er det ikke det ene så er det det andre...) Så etter to dager med minking av produksjon driver jeg nå og øker... Puh-håper vi snart finner ut av hverandre jeg og snuppa ;)

Gjest Kjeksmonsteret
Skrevet

Hei :)

Min gutt hadde det også slik fra han var noen uker gammel til han ble to eller var det tre mnd. Jeg begynte å produsere råmelk når jeg var 4mnd på vei, og under fødselen sprutet det melk ut av puppene. De måtte skifte laken noen ganger under fødselen og i barseltiden. Jeg hadde altså altfor mye melk. Det høres kanskje rart ut å klage over det, men de på ammehjelpen mente at det er kanskje et større problem en å ha for lite melk.

Når man har for mye melk så kan barnet bli sinna siden det kommer veldig mye melk på en gang og da blir det vanskelig å svelge unna. De kan også få i vranghalsen. Prøv å sitte litt bakover når du ammer, slik at melka ikke får hjelp av tyngdekraften.

De kan også gå å være småsultne hele tiden. Grunnen til dette kan være siden den gode fløten eller rømmen som de blir mett av og legger på seg av kommer helt i slutten av amminga.

Løsningen for oss var faktisk å pumpe etter at han hadde spist seg ferdig, bare for å få en viss oversikt over hvor mye melk som var igjen i puppen. Hos meg var det 50ml god og tykk melk. Den satte jeg i kjøleskapet, og gav den til han neste gang han ble sulten rett FØR jeg ammet. Slik holdt vi på i nesten to uker, da hadde produksjonen min gått litt ned, og tilpasset seg han. Det funket kjempebra, han sluttet å få raserianfallene og var mye mer fornøyd :) Anbefales!

Skrevet

Tusen takk for mange kloke svar! Tror nok kanskje problemet er at d kommer litt for mye melk på en gang ja, bruker ammeskjold, og ser jo at d fylles fort opp til tider. Hun reagerer av og til m å slenge hodet bakover som kjerstipusen beskriver, og får melk i vrangstrupen.. Men synes d høres litt skummelt ut å minke produksjonen også da, den store skrekken er jo å få for lite melk plutselig... Men må man så må man, får se d litt an i dagene fremover, om d bedrer seg el ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...