Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Dere som har blitt inseminert med donorsæd, og hvor klinikken har plukket ut donoren for dere, hvor mye har dere fått vite om donoren? Fornavn? Alder? Yrke? Høyde, vekt, øyenfarge, hårfarge?
Mini'en Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Hvorfor lurer du på det? Men siden du spør; Jeg vet donornr., blodtype, øyenfarge, hårfarge, høyde og vekt.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Hei Jeg spør fordi jeg selv skal gå gjennom dette snart, og ønsker å vite mest mulig om donoren uten å velge åpen donor. Jeg leste et sted at flere av klinikkene i danmark bruker celler fra eurospermbank.com eller noe sånt? Og på sidene til de så står både høyde, vekt, fornavn og yrke. Men jeg har snakket med en klinikk som sier at de ikke viderebringer noe til pasienten selv om det står på eurospermbank sine nettsider. Ville derfor høre med dere andre hva dere faktisk får vite. Plukket du selv eller plukket klinikken for deg?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Anonym donor er anonym donor. Regelen er: hårfarge, øynefarge, vekt og høyde - ønsker om dette kan du be om i journalen. Klinikkene har ikke lov til å gi deg ytterligere info eller hjelpe deg videre. Når du er blitt gravid får du i tillegg vite donorens nr. Dette er det vi må forholde oss til i dette gamet når valget er gjort!
eva37 Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Hei, Dersom du ønsker flere opplysninger enn det du får gjennom klinikkene i Danmark så kan du også gå gjennom cryos new york (danske donorer!) og da kan du få en mer utfyllende profil om det er viktig for deg. Da kan du en profil på 2-3 sider. De fleste er anonyme donorer, men det finnes også noen åpne. Det blir selvsagt litt dyrere å gjøre det på den måten. Ellers så ha jeg sett at det er en her på forumet som har donornummer og profiler på mange donorer som brukes i Danmark og du kan kanskje kontakte henne. Tror hun heter gliring.
Tjorven1 Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Jeg har vært på Stork, om du går inn i bloggen min kan du lese min historie, du må beg nederst. Der kan det være en del nytting info du kan lese deg til - har skrevet det slik at jeg håper å hjelpe de halt ferske her. Som du kan lese der er at på Stok som jeg har brukt, kan man velge i forkant: Hårfarge, øyenfarge, høyde og kroppsbygning. De fleste annonyme donorene er unge stdudenter som skal tjene litt ekstra penger til en guttetur til Ayanapa eller til Alpene. De er ofte legestudenter i beg. av tyveårene. De åpne donorene er ofte eldre. Det er kun 1 av 10 donorer som ønsker å donere, som kommer gjennom nåløye - de skal ikke ha noen arvelige sykdommer og de skal ha ett normalt utseende. Det er jo betryggende å vite! Blir du gravid, kan du hos Stork i uke 21 av svangerskapet få noen sider med mer utfyldene informasjon. Om eksakt høyde, vekt, øyen farge, hår farge, og slik jeg har forstått litt info om donoren som yrke interesser osv. og seff. donor nr. slike at om du donorbarn skulle treffes kan de samenligne nr. for å ungå å forelske seg i halvsøsken. Men dette at det skal være en her som sitter på info om donorene har jeg ikke hørt noe om, Kan du utdype dette mer Eva? Lykke til - og velkommen hitt!
eva37 Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Hei Tjorven! Jeg så at gliring hadde lagt ut en lang liste med donornummer og alias på mange donorer her på forumet. Det var blant annet på donorer som Stork bruker. Hvis man har donornummer fra Stork og gjennom det kan finne aliaset (det blir ikke oppgitt av klinikkene), kan man finne profilen på de amerikanske nettsidene eller kontakte denne gliring siden hun skrev at det kunne man gjøre. Det er mye mulig at det er de samme donorene som brukes med kun donornummer i Danmark. Når du vet nummeret kan det da altså være mulig å finne en profil for endel donorer. Selv ha jeg donor fra Cryos, og jeg gikk gjennom cryos new york og fikk da vite kun alias (fikk profil under aliaset). Pga dansk lov skal ikke cryos i danmark oppgi aliaset ut fra det donornummeret man har, for da kan en hente ut flereopplysninger enn det loven tillater i Danmark.(de sier dessuten at de ikke kjenner til aliaset men kun donornummer) Normalt skal man heller ikke få oppgitt donornummeret når man har aliaset. Jeg fikk vite donornummeret ved en tilfeldighet ved Storkklinikken. Dessuten fikk jeg se det i et dokument. Jeg synes det er bra å ha det i tilfelle barnet skulle ønske å ta kontakt med andre med samme donornummer senere, men det er umulig å vite om barnet vil få behov for å ta kontakt med halvsøsken.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Dette synes jeg er et veldig merkelig og unødvendig svar: "Dette er det vi må forholde oss til i dette gamet når valget er gjort!" Som jeg forteller deg så fins disse opplysningene tilgjengelig på eurospermbank, og jeg er derfor ikke så sikker som du er på at man ikke får vite yrke og alia. Derfor spør jeg dem som har peiling, du er visst ikke en av dem
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 kanksje det er deg som ikke har forstått!!?? Svaret er da ikke merkelig eller unødvendig
gliring Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Hej! Såg att jag nämdes i denna tråd. Jo man kan få ut väldigt mycket information om donatorn även om denne är anonym. Men det gäller om den klinik man använder sig av köper säd från Nordic Cryobank (och det är samma sak som www.europeanspermbank.com) ALLA anonyma donatorer som Stork använt sedan mitten på 2006 kan man få foton, intervju, extended profile på. Och naturligtvis de öppna. Om man vill använda en anonym donator på t ex Nordica så kan man köpa på ESB:s hemsida och frakta till Nordica (det blir säkert dyrare men det kanske det kan vara värt). Jag hjälper er gärna med info! Det är bara att inboxa mig. Mvh Asta
eva37 Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 Hei Gliring! Det er er fin mulighet å ha for de som ønsker flere opplysninger enn de som er bestemt ut fra dansk lov. Bra at du kan hjelpe med info da det senere kan få noe å si for barnet!
gliring Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Ja, jag tror de flesta barn nöjer sig med att se ett foto eller kanske läsa en liten hälsning från donatorn. Har man denna möjlighet så tror jag inte att det behöver blir någon hang-up att man har en anonym donator. Men vad vet jag?!....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Jo, svaret er merkelig og unødvendig. Og du er en komplett idiot. Hold deg til tema eller pell deg ut av tråden. Nasser
Tjorven1 Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 Hei. Så fatter jeg riktig, at når jeg får donor nr. på mitt barn - kan du hjelpe meg med å finne ennu mer opplysninger og foto på donoren?
gliring Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 Man behöver inte se detta som ett statiskt förhållande. Danska kliniker får inte göra val på annat än ovan men det finns inget som hindrar en privatperson från att göra ett aktivt val. Jag har t ex gjort syskonförsök på Nordica. Det var mitt val inte klinikens. De ifrågasätter inte varför man väljer donator 7062 t ex. Om man sedan sjäv har info om denne donator (Viggo) som gör att man tycker att han är lämplig som donator så är det OK. Det som är viktigt är att inte tro att detta är hugget i sten. Det finns otroligt mycket att få reda på om donatorerna. Det kan man heller inte undanhälla sin barn tycker jag. ... Nordica köper säd från Cryos så där finns i och för sig inte något att hämta i informationsväg.
Mini'en Skrevet 17. november 2008 #16 Skrevet 17. november 2008 Hei. Det var klinikken, Nordica, som valgte donor for meg. I mitt tilfelle ble det spesielt valgt ut fra blodtype og rhesusfaktor, da jeg har antistoff i blodet som ikke er forenelig med en hvilken som helst blodtype. Jeg visste ingenting om donor før etter at jeg ble gravid og var et godt stykke ut i svangerskapet. Da skrev jeg en mail til Nordica og fikk vite donornr.,hår- og øyenfarge, høyde og vekt. Blodtypen visste jeg jo fra før. Lykke til med prosessen:)
lubbeline Skrevet 17. november 2008 #17 Skrevet 17. november 2008 Hei:-)...bare lurer på en ting, hvor ligger denne listen med donorer som gliring har lagt ut?:-)
gliring Skrevet 17. november 2008 #18 Skrevet 17. november 2008 Jag tror jag la ut den i somras...här kommer den på nytt. Detta är de anonyma donorerne på ESB. "?" är där jag inte känner till numret - då får man leta på egenskaper (vikt, längd, hår- och ögonfärg etc.) för att hitta sin gubbe Alias Donor# Aksel 7064 Aleks ? Angus ? Anton 7033 Arndt ? Artur ? Asgar ? Bendt ? Benny 7010 Brian 7005 Bruno ? Calle 7053 Chris ? Claus 7012 Danny 7023 David 7044 Dirch ? Egild ? Einar 7035 Elias 7006 Emiel ? Erich ? Ernst 7014 Esben 7022 Felix 7071 Filip ? Frans ? Janik ? Jimmy ? Johan 7028 Kjeld ? Kurth ? Louis ? Lukas ? Malte 7016 Marco ? Matti ? Niels 7013 Nilas ? Oscar 7046 Peder ? Pelle 7025 Pouli ? Ralph 7042 Ronny ? Simon ? Sofus 7030 Sonny ? Svend 7055 Thoke 7066 Ulrik ? Viggo 7062
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #19 Skrevet 17. november 2008 Er dette deres egentlige navn eller er det alias?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #21 Skrevet 17. november 2008 Gliring, du kan kanskje svare meg på et spørsmål? "Min" donor har donornummer som begynner på 19XX. Hva betyr det? Ser at donorene på listen din begynner på 60XX....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #22 Skrevet 17. november 2008 Beklager 70XX var det visst....:-)
gliring Skrevet 17. november 2008 #23 Skrevet 17. november 2008 OK! Då är troligen din donor från Cryos International (som till exempel Nordica köper säd från) och då finns tyvärr ingen information. Endast ett fåtal donorer som varit till salu i USA har extra info. Här kommer denna lista också; 922 Jarl 892 Rune 997 Sven ? Gorm 4184 Sune 649 Arve 1421 Dane 2771 Finn 4394 Agge 927 Stig 1825 eller 1310 Ivan ? Oluf ? Leif 672 Dann ? Abel 44 Gert 1290 Jorn 2 Ebbe 1337 Eske 2552 Nils 1291 Keld 821 Olaf 13 Borg 782 Timm 3088 Knut 779 Geir 3210 Arnt 704 Tyge 3128 Atle 6 Arne 3377 Bent 3824 Hugo 42 Hans 4350 Egon ? Thor 2528 Aake 3291 Ante 770 Ingi 27 Erik 828 Otto 3001 Jens 1489 Karl 3665 Kris 3107 Lars 3781 Egil 3260 Kent 3268 Uffe 3498 Emil 3822 Tais 3066 Poul 3389 Klas 3584 Adam 3746 Boie 3704 Dagh ? Elif ? Kurt ? Tore
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #24 Skrevet 17. november 2008 Egenskaperna dvs ögonfärg, hårfärg, längd och vikt osv finns väl också sparade på dem ESB/NCB donatorer där du bara har ett alias typ aleks, angus, arndt ,osv.. Läggs egenskaperna ut på dem här så kan folk koppla ihop dessa och aliaset och privat skicka dig donatornumret ( förutsatt att det har det )och Du skicka dem extended profilen ( förutsatt att du har den ) om de saknar den... Donatornumret kan man nuförtiden begära ut från Storkkliniken även om inseminationen skedde för många år sedan..... Storkkliniken har uppgett att de sparar donatornummer men 100% kan man ju aldrig vara då tex i USA många kliniker osv förlorat uppgifter i bränder osv
Kajca Skrevet 17. november 2008 #25 Skrevet 17. november 2008 Det finns 5 st. Cryos International ( förutom de de 3 nedersta där bara aliaset finns ) med alias och extended profil som det saknas donatornr på. Lägg ut egenskaperna ( ögonfärg osv ) på dessa här så kanske någon känner igen dem och du kan få ett donatornr till dessa alias. Cryos international får sedan 15 maj 2005 inte exportera donatorsäd till USA så de kommer inga fler extended profiler på Cryos donatorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå